• lillabebben

    Hur gör jag långt tankstreck i Word???

    Nu har jag bråkat med min dator i flera dagar och lyckas inte få till ett långt tankstreck. Alltså inte det korta bindestrecket utan det längre strecket. Hur gör man??? Jag har Windows 7 och Word 2007. Vanlig PC. Ska lämna in min magisteruppsats och min handledare sa att jag måste ändra så jag har långt tankstreck vid sidhänvisningar (s. 12-13, fast långt streck alltså) och sen är jag klar. Någon som kan hjälpa mig?

  • Svar på tråden Hur gör jag långt tankstreck i Word???
  • lillabebben
    lianem skrev 2009-12-29 21:25:06 följande:
    menar du mellan 12-13? Skriv 12 mellanslag - mellanslag 13
    Ja, alltså strecket mellan siffrorna. Har testat mellanslag-mellanslag men strecket förblir kort... Ganska oviktigt enligt mig men nu måste jag ju fixa det enligt min petiga handledare.
  • lillabebben
    lianem skrev 2009-12-29 21:32:09 följande:
    jag va just in i word och skrev 12 - 13 sen skulle det visst va enter efter 13
    Åh, tack så jättemycket! Nu fungerar det
  • lianem

    ...bara mellanslag efter 13 så blev det rätt men du måste nog skriva om alt du ska ända. Är det innehållsförteckning du ska göra? För den går att göra automatisk

  • lillabebben
    lianem skrev 2009-12-29 21:34:43 följande:
    ...bara mellanslag efter 13 så blev det rätt men du måste nog skriva om alt du ska ända. Är det innehållsförteckning du ska göra? För den går att göra automatisk
    Nej, jag måste gå in och ändra på flera ställen i texten men nu vet jag i alla fall hur jag ska göra Höll på att bli galen när det inte gick....
  • UFO

    Finns det verkligen ingen som kan förklara hur man får ett talstreck (det streck man skriver som visar att någon säger en replik) som är längre än det bindestreck som finns på tangentbordet.
    Förklara som om jag vore en 5-åring, tack!
    UFO  

  • Alexiandra
    UFO skrev 2013-06-26 09:00:39 följande:
    Finns det verkligen ingen som kan förklara hur man får ett talstreck (det streck man skriver som visar att någon säger en replik) som är längre än det bindestreck som finns på tangentbordet.
    Förklara som om jag vore en 5-åring, tack!
    UFO  
    Det är ju vad hela tråden handlat om?? =) Sitter du i word?

    Två bindestreck efter varandra utan mellanslag före ger långt tankstreck, såhär:

    -- blabla, eller såhär --
    När du sen radbryter/trycker enter så blir det ett långt streck.  

    ELLER så trycker du på knappen alt och håller in den samtidigt som du skriver 0151. Dvs alt +0151  det ger också långt tankstreck.

    Men, ett talstreck ska vara kort enligt svenska skrivregler, dvs som ett vanligt bindestreck. Men vill du göra de längre, se ovan.
  • bellamy

    Ett talstreck är längre än ett bindestreck. Så även ett streck som utesluter ett ord, som till exempel "till" i 3-4.  I word kan du trycka på ctrl + minustecknet på nummerdelen av tangentbordet, så får du ett fint talstreck

  • telly
    bellamy skrev 2019-03-11 09:49:27 följande:

    Ett talstreck är längre än ett bindestreck. Så även ett streck som utesluter ett ord, som till exempel "till" i 3-4.  I word kan du trycka på ctrl + minustecknet på nummerdelen av tangentbordet, så får du ett fint talstreck


    Hur går det till när man väcker en 2,5 år gammal tråd om talstreck? Har du möjligen precis lärt dig hur man gör och googlar fram en tråd här, oavsett aktualitet, och vill dela med dig? Haha. Berätta gärna, det är mer intressant.
    Glad norrländska med triss i tjejer!
Svar på tråden Hur gör jag långt tankstreck i Word???