• Nisku

Hjälp!! Efterrätt till diabetiker???

Behöver hjälp!

Har lovat göra efterrätten till nyårsmiddagen och en av gästerna är diabetiker. Känner henne och hon skulle aldrig be att få nåt "diabetes-vänligt" men jag tänkte överraska med nåt som hon kan äta -utan socker. Men frågan är vad???

Så snälla, ge mig lite tips!

• Svar på tråden Hjälp!! Efterrätt till diabetiker???
  • 2 barnsmamma

fruktsallad då? det är ju fruktsocker med lite gädde?????

• Anhörig

Jag har själv diabetes och uppskattar när folk inte gör någon speciell mat eller efterrät till mig då jag själv reglerar sockerintag med insulinintag via min insulinpump.
    Det är oftast lättare att upskatta hur mycket socker det är i en "vanlig" efterrätt än i en lättare variant och då blir det också lättare att ge insulin efter det.

Men annars är exotiska frukter typ mango, litci och sånt toppen!
    Det är en fin tanke av dig att tänka på diabetikern, och alla är vi ju olika. Ville bara ge min syn på saken :)

• Nisku

Anhörig: Tack för upplysningen Har själv funderat så, att det måste ju vara lättare att reglera när man vet att det är socker i. jag kommer nog att göra en "vanlig" efterrätt och ta med exotiska frukter som tilltugg på sidan om

• PAAC

Jag är också diabetiker och vill hellre ha någon vanlig efterrätt än något speciellt. Precis som Anhörig skrev så är det lättare att dosera insulinet när man vet på ett ungefär hur mycket socker som är i.

Ett tips för alla är att göra en efterrätt som har både socker och fett eftersom blodsockerstegringen då blir långsammare och mer jämn!

Jag tror inte det finns en enda diabetiker där ute som inte "fuskar" då och då och nyår är åtm en sådan dag som jag själv brukar vara lite slappare med regelverket :)

• Anhörig
    PAAC skrev 2009-12-30 11:34:16 följande:
    Jag är också diabetiker och vill hellre ha någon vanlig efterrätt än något speciellt. Precis som Anhörig skrev så är det lättare att dosera insulinet när man vet på ett ungefär hur mycket socker som är i. Ett tips för alla är att göra en efterrätt som har både socker och fett eftersom blodsockerstegringen då blir långsammare och mer jämn! Jag tror inte det finns en enda diabetiker där ute som inte "fuskar" då och då och nyår är åtm en sådan dag som jag själv brukar vara lite slappare med regelverket :)
    Håller med
    Egentligen borde ju alla äta som en diabetiker ska äta.
    Själv äter jag inget annat som är light än läsk och tuggummi, nuförtiden finns det så fint insulin att man kan äta som man vill speciellt om man har pump.
    Men sen får man ju tänka som alla andra, på vikten, och på att man mår bättre med "nyttig" mat.
    Gott nytt år till er alla!
  • Nisku

Det blev en hemmagjord hallonmousse med nonstop- supersmaskig! Och, den innehöll både socker och grädde

• Anhörig
    Nisku skrev 2010-01-03 13:34:08 följande:
    Det blev en hemmagjord hallonmousse med nonstop- supersmaskig! Och, den innehöll både socker och grädde
    Mmm, smaskigt :)
Svar på tråden Hjälp!! Efterrätt till diabetiker???