• Anonym (Pinsamt :/)

Hjälp! jag tror att jag har fått en fistel :(

Jag tror att jag har fått en fistel precis intill analöppningen :(
    Hur ser en fistel egentligen ut? Har läst på nätet lite och där hittade jag symptom som bla rinnande vätska ur själva fisteln, ett besvär som jag inte har och jag har heller inte speciellt ont.
    Trodde först att jag hade fått en finne på ett väldigt obekvämt ställe, men när jag tittade i spegel idag så ser det nästan ut som ett pyttelitet hål där nere?

Sen undrar jag - om det är en fistel och den måste opereras bort, kan man då kräva att få en kvinnlig läkare som undersöker? Eller får man ta vad som erbjuds? Har sån skräck för att uppsöka läkare och det är ju inte lättare när det gäller en sån här pinsam sak :((
    Måste man sjukskrivas från arbetet? Och hur länge då isf? Pinsamt att berätta för chefen vad orsaken är? :((

Någon som har egen erfarenhet eller råd att dela med sig av?

• Svar på tråden Hjälp! jag tror att jag har fått en fistel :(
  • Tessaa

Det borde väl inte vara några problem med att få en läkare som man känner sig bekväm med, eller?

Bättre att bli undersökt så slipper du oroa dig, kanske gör du det helt i onödan! Hoppas allt löser sig för dig :)

Jag är så orolig för att få det bekräftat efter vad jag läst på internet. Dels för att tanken på en operation skrämmer mig, dels för att jag skäms - både för att blotta mig för en läkare och för att behöva avslöja det hela för min pojkvän och eventuellt för min chef om jag måste sjukskrivas :( Jag önskar så innerligt just nu att det bara är en finne eller nåt och att den är borta imorgon när jag vaknar, jag mår så dåligt över det här :(

• Pineapple

Om du måste sjukskrivas behöver inte din chef få reda på varför. De ska ha en kopia på papprena från läkaren men sida 2 där diagnosen står behöver du inte lämna in till jobbet om du inte vill.

Pineapple skrev 2009-12-29 23:50:20 följande:
    Om du måste sjukskrivas behöver inte din chef få reda på varför. De ska ha en kopia på papprena från läkaren men sida 2 där diagnosen står behöver du inte lämna in till jobbet om du inte vill.
    Skönt att veta det i alla fall, fast hon lär ju säkert undra så man kanske kan säga att jag helst inte berättar pga att det känns pinsamt...
  • Anonym

Det kan vara en talgkörtel, hur stor är den?
    Man har ganska många talgkörtlar däromkring, och dom är vita med ett litet hål i mitten.

Anonym skrev 2009-12-30 00:22:44 följande:
    Det kan vara en talgkörtel, hur stor är den? Man har ganska många talgkörtlar däromkring, och dom är vita med ett litet hål i mitten.
    Den är i storlek med en vanlig finne, svårt att mäta exakt men mindre än 0,5cm i diameter skulle jag tro... Om det är en talgkörtel, borde jag inte märkt av den innan då? Eller kan såna bli infekterade? Den gör ju lite ont när man petar/klämmer på den också...

Kort sagt, den är som en vanlig finne men med ett litet hål i mitten. Vätskar inget och gör inte ont såvida jag inte klämmer på den.

Har bara haft den sedan igår så kanske blir det värre, kanske försvinner den. Bara att hoppas på det bästa I guess :(
  • Anonym

Absolut kan en talgkörtel bli infekterad. En finne är en por som det kommit bakterier i, bakterierna gillar talg och alltså blir en por eller talgkörtel ganska lätt infekterad.

En fistel är en onormal förbindelse mellan två organ, och det du har låter helt klart som en infekterad talgkörtel.

Prova att badda med alsollösning i ett par dagar, och smörj med idominsalva (innehåller zink som läker och torkar ut).
    Om det blir värre eller större så kontakta sjukvården.

• Anonym

Jag hade en fistelgång, men den satt uppe vid svanskotan. Jag hade gått med lite molande värk i flera år, läkarna sa att jag hade en skada på svanskotan efter ridning. Men för 6 år sedan så fick jag extremt ont och kunde knappt sitta ner. Även om jag själv jobbar inom vården så tog det mig tre veckor med väldigt ont innan jag sökte vård. På vårdcentralen blev jag skickad direkt till akuten där jag sedan fick akutopereras eftersom jag hade fått 40 graders feber och var riktigt dålig. Min fistel hade blivit varfylld och stor som en clementin. Den sprack när jag duschade inför operation och på operationen fick de ta bort resterna. Det jag vill säga är, sök vård innan det blir värre! Jag fick genomgå fyra operationer för att få bort hela fisteln och efteråt fick jag gå med ett öppet sår i ett år för att läkningen skulle fungera. Det ska absolut inte sys så det är risk att fisteln kommer tillbaka. Detta har varit bland det värsta jag varit med om och jag var sjukskriven från både jobb och skola i ett halvår. Det enda jag kunde göra var att ligga på mage, kunde inte sitta mer än korta stunder på ett halvår.
    Sök hjälp innan det blir värre!!

Svar på tråden Hjälp! jag tror att jag har fått en fistel :(