• Liiza

Hjälp - Parfait - Nyår

Hej!,
    jag ska göra en parfait till Nyårs dessert.

Jag har aldrig gjort en parfait förut

Hittat många recept på internet,
    ska jag göra med florsocker (inte värma) www.lyckasmedmat.nu/recept.asp
    eller ska jag göra med strösocker (värma i vattenbad) www.recept.nu/1.37052/werner_vogeli/efterratter/tobleroneparfait

Tänkte smaksätta med toblerone, ska jag smälta den och röra i smeten, eller hacka den?
    kan jag göra en hallonsås till (mixa hallon och florsocker ? )

Går det att göra en "tårta" , med digistive+ smält smör som botten?

Eller är det enklare att göra parafiten i en avlång "brödform?

Tusen frågor

Tacksam för tips,
    Gott Nytt År!

• Svar på tråden Hjälp - Parfait - Nyår
  • Parenthood

Jag har för mig att jag brukar koka parfaiten, men det var längesen jag gjorde det nu när jag börjat göra egen glass istället :)

Hacka tobleronen ganska grovt, tycker jag.
    Om du ändå smälter så häll ner den sakta i slutet och rör bara försiktigt så det blir som rippel i smeten precis innan du fryser in. Annars blir den helt utblandad och det blir inge bra.

Spetsa hallonsåsen med lite contreau, eller nåt passande, det ger extra sting.

Har aldrig gjort någon botten, det kan nog funka. Risken finns att smeten blöter botten så den blir mjuk. Men kan ju vara väl värt ett försök.

Jag brukar använda en rund sockerkaksform, en såndär med hål i mitten. Tycker det blir riktigt fina parfaiter av det.

Oavsett botten är det nog bäst att göra parfaiten i en form, lägg botten ovanpå så att parfaiten hamnar på den när du tar den ur formen. Så gör jag när jag gör glassbomb med cholkladmarängbotten, funkar finfint.
    Eller använd springform.

Lycka till! Och glöm inte berätta hur du gjorde och hur det blev!

• Parenthood

Jaha, herr vögeli himself säger att man ska göra så som jag sa blir inge bra. Men vad vet han
    Dock, i den parfaiten finns ingen annan smaksättning, inte ens vanilj, så tanken är väl att tobleronen ska smaksätta hela massan, å då måste man ju blanda ut den helt.
    Fasiken vet om jag inte hade smaksatt med apelsin och ringlat smält toblerone. Vilken smakupplevelse det skulle bli :)

• Liiza
    Parenthood skrev 2009-12-29 23:16:52 följande:
    Jaha, herr vögeli himself säger att man ska göra så som jag sa blir inge bra. Men vad vet han Dock, i den parfaiten finns ingen annan smaksättning, inte ens vanilj, så tanken är väl att tobleronen ska smaksätta hela massan, å då måste man ju blanda ut den helt.Fasiken vet om jag inte hade smaksatt med apelsin och ringlat smält toblerone. Vilken smakupplevelse det skulle bli :)
    Tusen tack för svar

Jag håller nog med dig, att det blir godare att inte röra ut tobleronen _för_ mycket. Vögeli har nog fel

Apelsin borde ju bli gott!

Bir spännande detta
  • Parenthood

Pressa två apelsiner, koka ner saften till du bara har ca en matsked kvar, blir som sirap.
    Riv yttersta lagret av skalen från appelsinerna fint och mosa detta, blanda ihop med sirapen, rör ut i parfaiten så får du en himmelsk apelsinsmak att ringla tobleronen i

Svar på tråden Hjälp - Parfait - Nyår