Efterrätt till nyårsmiddagen!
Hej! Söker efter något "enkelt" och gott som efterrätt till nyårsmiddagen. Det får gärna vara något som förbereds innan själva festen. Tar tacksamt emot tips!
Hej! Söker efter något "enkelt" och gott som efterrätt till nyårsmiddagen. Det får gärna vara något som förbereds innan själva festen. Tar tacksamt emot tips!
Pannacotta, kan du gör dan innan och det finns recept på tasteline.se.
Annars är gino ganska enkelt och gott, man delar ner lite olika frukter i en ugnsfast form sen river man över vit choklad och gratinerar i ugnen, servera med vaniljglass...mm...
Jag ska testa o göra denna:
www.recept.nu/1.10178/monika_ahlberg/efterratter_godis/agg_mejeri/vit_chokladmoussetarta
En vit chokladmoussetårta =)
Man ska första göra en mandelmassebotten som lagas i ugnen. Uppepå ska man ha vispgrädde smält vit choklad blandat..
In i frysen o tas fram ca 30 min före servering...
Vi ska göra hallonmousse.
Tack för snabba svar. Gino hade jag i tankarna faktiskt. Får se om det blir det eller något annat - ska kolla länken med pannacotta. Det har jag aldrig tidigare gjort! Jag skulle gärna göra chokladmoussetårta men efter misslyckat försök i somras väntar jag till ett annat inte lika "viktigt" tillfälle att prova det igen. Men gott är det sannerligen! Lycka till med tårtan himmelsflickan!
Hallonmousse - har du någon länk till recept på det! Har även funderat på att göra en chokladmousse i hallonsoppa - från tinas cook a long - men jag är lite feg att prova saker jag inte gjort tidigare - vågar inte misslyckas
www.tasteline.com/Recept/Hallonmousse_med_nonstop
Detta recept tänkte jag gå efter men byta ut nonstop mot mynta och hallon.
Du hittar flera goda och enkla efterätter i min blogg harligafamiljestunder.blogspot.com/
Detta kanske kan vara nåt..?
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recept&state=recept&receptid=558645
Iskall nyårsdröm
Den är gudomligt god
en varning bara, smaka inte på fyllningen! Man kan knappt sluta! Servera med hallonsås till
www.matsaklart.se/2007/12/nyrsdesserten-spikad-klar.html
Philadelfia-tårta.. Gott med färska bär till...
Kan förberedas hur lång tid som helst i förväg, dock måste man komma ihåg att ta fram den en stund innan så den hinner tina lite..
5 st digestive kex ( 2 smulas på botten ) (brukar själv ta lite till eftersom jag tycker det är gott..)
Skål 1: 3 dl grädde
1 tsk vaniljsocker
Vispa!
Skål 2: 3 äggulor
85 g filadelfia ost
3 dl socker
Rör till jämn smet!
Skål 3: 3 äggvitor
Vispa till hårt skum!
Blanda skål 1 och 2 väl, rör sedan ner skål 3 försiktigt.
Smula 3 digestive över. Ställ i frysen minst 5 timmar.
Får inte övertäckas!
Den här har jag gjort ikväll, inför nyårsafton, superenkelt och kan förberedas i lång tid i förväg. Tror den kommer att bli skitgod, möjligtvis lite mäktig men det får man tåla
www.recepten.se/recept/chokladglasstaarta_vit_moerk.html
www.tasteline.com/Recept/BBC__efterratt_i_form_av_himmelsk_cocktail_
Vi gör denna, känns lite lyxigt med likör i dessertsen men enkel att göra alkoholfri! Sätter färsk ananas på glaset istället för carambole
TS Vad blev det för gott??