• sommar barn

Efterrätt till nyårsmiddagen!

Hej! Söker efter något "enkelt" och gott som efterrätt till nyårsmiddagen. Det får gärna vara något som förbereds innan själva festen. Tar tacksamt emot tips!

• Svar på tråden Efterrätt till nyårsmiddagen!
  • Anhörig

Pannacotta, kan du gör dan innan och det finns recept på tasteline.se.
    Annars är gino ganska enkelt och gott, man delar ner lite olika frukter i en ugnsfast form sen river man över vit choklad och gratinerar i ugnen, servera med vaniljglass...mm...

• sommar barn

Tack för snabba svar. Gino hade jag i tankarna faktiskt. Får se om det blir det eller något annat - ska kolla länken med pannacotta. Det har jag aldrig tidigare gjort! Jag skulle gärna göra chokladmoussetårta men efter misslyckat försök i somras väntar jag till ett annat inte lika "viktigt" tillfälle att prova det igen. Men gott är det sannerligen! Lycka till med tårtan himmelsflickan!

Hallonmousse - har du någon länk till recept på det! Har även funderat på att göra en chokladmousse i hallonsoppa - från tinas cook a long - men jag är lite feg att prova saker jag inte gjort tidigare - vågar inte misslyckas

• LillTussa

Philadelfia-tårta.. Gott med färska bär till...
    Kan förberedas hur lång tid som helst i förväg, dock måste man komma ihåg att ta fram den en stund innan så den hinner tina lite..

5 st digestive kex ( 2 smulas på botten ) (brukar själv ta lite till eftersom jag tycker det är gott..)

Skål 1: 3 dl grädde
    1 tsk vaniljsocker
    Vispa!
    Skål 2: 3 äggulor
    85 g filadelfia ost
    3 dl socker
    Rör till jämn smet!
    Skål 3: 3 äggvitor
    Vispa till hårt skum!

Blanda skål 1 och 2 väl, rör sedan ner skål 3 försiktigt.
    Smula 3 digestive över. Ställ i frysen minst 5 timmar.
    Får inte övertäckas!

Svar på tråden Efterrätt till nyårsmiddagen!