mousse utan gelatin???
Ska göra en tårta med chokladmousse och något annat gott. men hittar bara recept på mousse med gelatin... Nån som kan hjälpa mig??
Ska göra en tårta med chokladmousse och något annat gott. men hittar bara recept på mousse med gelatin... Nån som kan hjälpa mig??
Jag ska göra hallonmousse på nyår. I den används äggvita istället för gelatin. Tasteline har lite recept utan gelatin. Kolla där och Lycka till!
Åh, då måste du göra Carl Butlers chokladmousse! (Detta recept hade nötter, men det har jag aldrig. Dessutom tar jag hälften mörk och hälften vit choklad.)
www.recept.nu/1.245448/ingella_arwidsson/efterratter_godis/agg_mejeri/chokladmousse
www.tasteline.com/Recept/Vit_chokladmousse_med_hallon
man borde kunna ha vanlig choklad istället för vit i den här....
Kolla i min blogg där finns det två olika mousse recept utan gelatin harligafamiljestunder.blogspot.com/
jag hittar inte häller en bra muosse jag behöver en bär muosse
Enkel choklad mousse:
Vispa 5dl vispgrädde ganska hårt. Ta 1 stor chokladkaka, smält denna i vatten bad. Vispa sedan i en ägg gula. Blanda i ett par matskedar av den vispade grädden i chokladen. Vänd sedan ner choklad blandningen i vispgrädden. Ställ kallt några timmar.
Men helt ärligt, ska du göra till tårta så är det bättre med fluff.
5dl vispgrädde, 1stor choklad kaka. Värm allt på låg värme (får INTE koka). Ställ sedan kallt över natt. Vispas dagen därpå. Kan göras med vilket godis man än vill ha.
För recept med grlatin i går det att ersätta med
Agaragar finns i eko affärer och adiatiska affrer
Det kan pckså bli bra med dr oetkers veg gelatin eller gelesocker.