• S0lstråle

Light läsk under graviditeten...

Jag har glatt druckit en massa (nåja, men mycket) light läsk hela min graviditet. Jag är nu i 31:a veckan. Har varit duktigt på att undvika allt som man rekommenderats att inte äta. Så får jag en sån skräck-propaganda föreläsning av en vän idag. Om hur otroligt skadligt och cancer-framkallande aspartamet i läsken är. Och nu mår jag Såååå dåligt. Har en inneboende panikkänsla. Det är ju liksom försent att göra något ogjort nu!!

• Svar på tråden Light läsk under graviditeten...
  • Kosen

Hej!
    Jag drack lightläsk under hela graviditeten och fick en fullt frisk flicka, så du behöver nog inte vara orolig!
    Lycka till!

• Poppi

Det är nog ingen fara att du druckit hittintills, undvik bara att dricka det resten av tiden som är kvar...

• renee

ää sånt e bara skrock tror jag man kan ju få cancer av allt nu,, har du inte hört om macdonalds? om deras omslag på hamburgarna ger en cancer ää tro itne på sådant .. lyssna på det bm säger bara så ska allt fixa sej =)

• Tiril

har man ett sunt förnuft och inte lyssnar på alla skräckberättelser så får man ett bättre och lugnare liv.
    Jag drack lightläsk hela min graviditet och min unge e normal *ler*
    inte lyssna så mkt på andra vännen!
    drick din läsk du!

• Greenmonster

sitter här och dricker cola light och är gravid i v9!

• Tin o Trolls mamma

Jag slutade med cola light eftersom jag har hört att aspartamet kan ge överaktiva barn och såna orkar jag inte med. Närå, men jag vill göra "allt" rätt så jag övergick till vanlig läsk, även om jag inte gillar vanlig cola nåt vidare.

Ekorren.

• lantisbrud

cancerogena ämnen kräver oftast att man utsätts under mkt lång tid för att man ska utveckla cancer. TRor du kan vara ganska lugn, men dra ner på drickandet (för din egen skull också).

• Lupinen69

Aspartam ger INTE cancer, det är en typiskt medie-hysteri. För att man öht ska komma upp i maxdos/dag ska man dricka väldigt många liter och inte ens då är det skadligt. Visst, man kan ju bli dålig i magen, men det kan man ju av annat med. Och att aspartam skulle ge överaktiva barn är ju också bara en skröna.

Något som är bra mycket farligare än sötningsmedel är ju socker!!! Snacka om gift, men det stoppar folk gladeligen i både sig och sina ungar utan att blinka. Och snacka om hyperaktiva barn!!! Det är ju för fasiken rena raketbränslet med socker. Hur många ger inte sina ungar skit till frukost i form av sockrade flingor och annat mög? Men de blir hysteriska om ungen skulle få i sig cola light! Barn kan hellre dricka vatten och mjölk tycker jag. De dör inte av att inte dricka läsk och saft.

Svar på tråden Light läsk under graviditeten...