• Caterham

Gnällig 6-veckors bebis

Vi är förstagångs föräldrar och har det lite jobbigt. Hon är nu 6 veckor gammal och äter bra och håller viktkurvan. Sover skapligt på natten, men.......

När hon väl är vaken så gnäller hon eller skriker hela tiden, men om man däremot har henne i famnen och vyssar då ligger hon oftast tyst och bara tycker det är bra. Efter ett tag så blir detta lite påfrestande, för om man lägger ner henne så tar det ca 5 sekunder så börjar hon gråta eller gnälla och så fort man tar upp henne igen och vyssar så blir det bra.

Att hålla på så under en hel dag, det börjar nu få mig att tappa tålamodet. Idag har hon inte sovit på hela dagen, så det har varit en jobbig dag. Vi kan inte ens äta utan att man har en bebis som ligger och skriker. Nu säger säkert ni, detta är livet som småbarnsförälder och det vill jag inte höra nu, men jag skulle istället önska lite tips och erfarenheter från andra som har eller har haft liknande problem.

• Svar på tråden Gnällig 6-veckors bebis
  • Livshlädje

Små bebisar behöver mycket närhet och vill ofta bara, bara blir burna och vara nära. Mitt bästa tips är att använda en bärsjal! Mitt näst bästa tips är att ta hjälp av nära o kära när det blir för tungt. Och kom ihåg att det är en ganska kort tid de är så små!

• Xantippah

Japp bärsjal/sele!
    Sedan är det viktigt att du reflekterar över vilka signaler du ger ditt barn, är du irriterad, nervös eller stressad så känner barnet det.
    Ge barnet den närhet det behöver så ska du se att det blir bättre med tiden då barnet och du själv blir mer trygga med varandra. Tänk på att din bebis känt dig i nio månader dygnet runt då den låg i magen. 5 minuter kan då kännas som en evighet!

Sedan har alla barn tillväxtperioder då de behöver mer mat och närhet.

• Sidra

Hej
    Likadant med min flicka som snart är 4 mån. Hon kan inte somna själv utan bara i famnen och hon måste sova djupt om vi ska lägga ner henne i sin säng. vaknar hon till då så är det kört. Det funkar ganska bra när min man är ledig och vi kan bytas av men när man är själv är det väldigt påfrestande att inte kunna göra något annat än att bära omkring på henne när hon har sina gnälliga dagar.
    bärsele är väldigt bra dock! hon brukar somna där och jag hinner laga mat och greja lite hemma samtidigt. lätt värt pengarna!

• Sidra

Oj skrev fel, min dotter är 4 veckor inte 4 mån!

• Amme79

Min tjej var precis likadan i den åldern, var bara lugn så länge hon fick vara nära oss och kunde inte sova själv varken på dagen eller natten. TV:n var min bästa vän den första tiden, Klara sov sina tupplurer precis intill mig på min arm. Hon sov även gott i bärsjälen och i vagnen. Men jag kan lugna dig, för oss blev det bättre. När hon var nästan 4 månader så vände det, helt plötsligt fick hon inte ro bredvid mig utan var tvungen att ligga för sig själv för att kunna sova. Nu är hon 8 ½ månad och sover bäst i sin egen säng i sitt eget rum. Det råd jag kan ge är att lyssna på ditt barn, behöver h*n närhet just nu ge det.

• cicci85

Som de andra skrivit så vill bebisar ha närhet! Sätt bebben i en bärsjal eller ergonomisk bärsele så är den säkert nöjd! Då kan man äta å fixa allt som vanligt! Behöver bara ta ur bebben för att äta, byta blöja och om man ska åka bil typ

• Caterham

tack för alla inlägg.

vilket är bäst egentligen, bärsjal eller typ babybjörn?

jag vet egentligen att det bara är närhet dom behöver, men det kan bli lite påfrestande ibland och någon typ av hjälp/hjälpmedel hade varit bra.

Just nu har jag matat henne och hon somnade med flaskan i mun. jag försökte lägga ner henne i soffan en stund så jag kunde få lite frid och det gick bra, i 10 mínuter.

Nu håller jag henne igen i knät och hon somnade nu igen. Det verkar som dom känner när man lägger ifrån dom. Ibland ser man hur ena ögat öppnar sig lite för att kolla att jag verkligen är kvar. Jäkla luringar

• Livshlädje

Jag kan starkt rekommendera en elastisk trikåsjal - ger optimal närhet o är mysigt som sjutton. Och det är lätt att bära barnet i den och ha armarna lediga till annat!  Finns alla möjliga märken, och jag tror det rä en smaksak vilken man faller för.

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • Amme79

Första månaderna tyckte jag att en bärsjal fungerade bäst, sedan runt 3-4 månaders ålder var babybjörn guld värd.

Pröva att linda in bebisen i en filt under tiden som du ammar/söver. För om då du har tur så känner sg bebisen lite tryggare och kan sova vidare för sig själv. Filten har blivit varm och fått din doft. Detta fungerade 50 % av gångerna för vår tös.

• Caterham

jag har testat detta med att linda in i en filt och det fungerar fint i ca 1o minuter efter matning. hon blir jättetrött att äta man sover bara en liten stund. nu är klockan 22:25 och hon har inte sovit sedan kl 14.30 hon är klarvaken

hon ger ett gnyende hela tiden och sparkar och spänner hela kroppen. tror det inte är magen för då borde hon skrika lite mer. ibland ser det ut som hon försöker bajsa med det kommer inget.

nu sover min sambo och jag har henne i vardagsrummet så hon kan få sova ostört för en gångs skull.

• cicci85
    Caterham skrev 2010-01-04 18:22:11 följande:
    tack för alla inlägg.vilket är bäst egentligen, bärsjal eller typ babybjörn?
    bärsjal är helt klart bäst! om du inte vill hadet så är en ergonomisk bärsele bäst! tex ergo, manduca och beco. Men det finns många fler!
Svar på tråden Gnällig 6-veckors bebis