6barnelagom skrev 2009-12-30 16:10:00 följande:
Min mellanpojke var hopplös runt 19-20 mån. Slogs, kastade saker omkring sig, sov illa... Sen lossnade talet väldigt. Han hade pratat enstaka ord och korta enklare meningar innan, sen bubblade det upp bara, ordförrådet tredubblades nog på några veckor. Hur är det med din pojkes språk just nu, kanske det kan vara samma sak för er? Annars kan det lika gärna vara viljeutveckling såklart, det är också vanligt där någonstans. Pröva gärna att sätta ord på vad du tror att han vill och tänker och känner! Bekräfta, bekräfta kan funka, oavsett vilken utveckling det handlar om. Varförfrågor brukar ofta inte leda någonvart - som "varför kastar du boken?". Det märker jag att många föräldrar frågar sina barn. Men det kan de antingen inte svara på - eller också vet vi redan svaret, för att han är arg t ex. Ganska meningslöst alltså. Man kan säga "du kastar boken för att du arg nu, va? Du får vara arg men jag vill inte att du kastar boken", funkar mycket bättre tycker jag. Jaja det var ett sidospår - har du ju inte ens frågat efter. Lycka till!
Tack så mycket för ett bra svar!
Kanske talet är påväg att lossna som du säger. Han är oerhört lättlärd, men nya ord var ett tag sedan. Vilket bra tips att sätta ord på vad han känner istället.. Han har varit så "olydig" de sista dagarna och nu blir vi bara arga så fort han inte gör som vi säger. Som igår snodde han en glaskula i granen, den hängde nästan längst upp oh vi trodde inte att han skulle nå den. Men han snodde den, sprang iväg, trots att vi gång på gång sa nej, vi får den, nej, nej, nej. Till slut bankade han den i fönstret och den gick i tusen bitar. Han skadade sig inte som tur var. Men lyssnar inte alls.. Sen slåss han, men det har han gjort ett bra tag.