• Tudor 05

kaninhoppning

Jag skaffade min första egna kanin vid 12 års ålder, och sedan började jag med kaninhoppning efter att en klasskompis tjatat lite på mig ;)
    Nu är jag 27 och är precis lika aktiv som för 15 år sedan. Om inte mera ;)

De flesta kaninhoppare är i åldrarna 16-30 (men det finns både äldre och yngre, både tjejer o killar. mest tjejer dock), och det brukar alltid vara någon i sällskapen som har körkort, så man kan åka till tävlingar runt om i Sverige. Jag känner folk överallt känns det som :P
    Hur kul som helst! Billig sport (en start med en kanin brukar kosta 20:-... men de flesta som tävlar kommer ju med sådär 5-10 kaniner på en tävling), massa vänner, och man kan själv bestämma hur ofta eller sällan man vill tävla.
    Har hållt på med basket, innebandy etc men inte fastnat för något. Förrän jag fastnade i kaninhoppningens underbara värld.

Här är en av mina gamla kaniner som tränar hemma.

Har du provat kaninhoppning någon gång, eller skulle vilja prova?
    Eller är du rent av kaninhoppare redan?

• Svar på tråden kaninhoppning
  • Carisma

Jag höll på med kaninhoppning i flera år men slutade vid 16-års ålder.
    Tyckte att det var kul att åka på tävlingar då vi var ett gäng på 5-10 pers som åkte ihop från samma bostadsområde. Vi hade även massa egna hinder som vi köpt så att vi kunde träna tillsammans.

Människorna inom kaninhoppningen tyckte jag väl inget vidare om. Tog allt så himla seriöst och var rent ut sagt töntiga i mina ögon.

Roligast var kaninlägrena, de stora mässorna man tävlade på och tävlingarna i Liseberg.
    När man åkte till småorter mitt i vintern var det mycket väntande i kylan.

• gealach

Vi köpte ett hinder för att aktivera lille Ninus. Han tittade på det, tittade på oss och undrade vad 17 vi höll på med, sedan gick han fram till hindret, lyfte ned pinnarna och gick igenom. Vi insåg att det förmodligen inte var rätt grej för honom...

Men det är riktigt roligt att titta på kaninhoppning!

• Carisma
    jenesaispas skrev 2009-12-31 23:36:35 följande:
    Vi köpte ett hinder för att aktivera lille Ninus. Han tittade på det, tittade på oss och undrade vad 17 vi höll på med, sedan gick han fram till hindret, lyfte ned pinnarna och gick igenom. Vi insåg att det förmodligen inte var rätt grej för honom... Men det är riktigt roligt att titta på kaninhoppning!
    Man lär en kanin att hoppa över hinder. Det är inget de brukar göra sådär automatiskt första gången.

Vissa tränade kaniner kan hoppa en krokig bana (som hästhoppning med olika kombinationer och så) en gång och sen memorera hela banan. Så nästa gång behöver du inte ens föra kaninen med kopplet.
  • gealach
    Carisma skrev 2009-12-31 23:43:23 följande:
    Man lär en kanin att hoppa över hinder. Det är inget de brukar göra sådär automatiskt första gången..
    Hihi, jag vet. Det blev bara så roligt, och sedan är vår kanin inte så himla tam, så jag tror inte att det hade gått att träna honom heller, faktiskt. Han vill inte att man tar i honom.

Vi ville nog mest se hur han skulle reagera.
  • Tudor 05
    Carisma skrev 2009-12-31 23:33:35 följande:
    Jag höll på med kaninhoppning i flera år men slutade vid 16-års ålder.Tyckte att det var kul att åka på tävlingar då vi var ett gäng på 5-10 pers som åkte ihop från samma bostadsområde. Vi hade även massa egna hinder som vi köpt så att vi kunde träna tillsammans.Människorna inom kaninhoppningen tyckte jag väl inget vidare om. Tog allt så himla seriöst och var rent ut sagt töntiga i mina ögon.Roligast var kaninlägrena, de stora mässorna man tävlade på och tävlingarna i Liseberg.När man åkte till småorter mitt i vintern var det mycket väntande i kylan.
    Ja, hoppningen i Göteborg tror jag det varit lite si och så med. Vet att det startats massa klubbar där och sen lagt ned.
    Men jag ska inte yttra mig så mycket om det för jag har inte varit ner dit o tävlat.
    Jag bor ju i Västerås, så det blir mest Örebro, Uppsala, Stockholm, Borlänge för min del.
    Minns du vilken klubb tävlade du i?
  • Tudor 05
    jenesaispas skrev 2009-12-31 23:36:35 följande:
    Vi köpte ett hinder för att aktivera lille Ninus. Han tittade på det, tittade på oss och undrade vad 17 vi höll på med, sedan gick han fram till hindret, lyfte ned pinnarna och gick igenom. Vi insåg att det förmodligen inte var rätt grej för honom... Men det är riktigt roligt att titta på kaninhoppning!
    haha, ja det kan vara tufft i början. Man får sätta upp pyttehinder på typ 5 cm och kanske lyfta över ett par gånger för att de ska fatta.
    Jag började träna min yngsta kanin häromdagen. Satte upp 3 hinder och han var väldigt omedgörlig och seg, trots låga hinder. Tredje vändan så springer han helt plötsligt, och flyger både högt och långt över hinderna!
  • Carisma
    Tudor 05 skrev 2010-01-02 11:34:51 följande:
    Ja, hoppningen i Göteborg tror jag det varit lite si och så med. Vet att det startats massa klubbar där och sen lagt ned.Men jag ska inte yttra mig så mycket om det för jag har inte varit ner dit o tävlat.Jag bor ju i Västerås, så det blir mest Örebro, Uppsala, Stockholm, Borlänge för min del.Minns du vilken klubb tävlade du i?
    Jag var medlem i göteborgs kaninhoppare. Som systrarna Derbuc (har för mig att det stavades så) hade. Det var nog till och med så att deras föräldrar var involverade i det hela också.
    Men jag tror att de lade ner klubben til slut.
  • Lathundarna

Höll på lite när jag var yngre, fast absolut inte på så seriöst sätt som jag ser att andra gör. Mina rabbits var maskotarna för hopplaget i stallet jag höll till i, så när det var tävlingsdags gick vi banorna, jag och rabbitarna. De hade sänkt bommarna såpass att även vi kunde köra en repa eller två {#lang_emotions_dreamer}

• Anna86

Ni som bor i Stockholm eller i närheten får ta chansen och åka till Kistamässan och kolla in kaninhoppningen och alla andra djur :) 3-6 januari har dom öppet!

Svar på tråden kaninhoppning