• Mmmajsan

Kan jag ta ut VAB om den andra föräldern är sjuk och inte kan ta hand om barnet (som är friskt)?

Hej!
    Vi har i vår familj nyligen bytt föräldraledighet, jag har börjat jobba på 100% och sambon skulle vara pappaledig. Och så får han diskbråck och kan inte alls sköta barnet.
    Efter en lite turbulent tid har läget nu stabiliserat sig, där jag jobbar 50% och tar ut fp 50%. När jag jobbar rycker farmor eller mormor in utan ersättning.
    Min syster påpekade igår att farmor och mormor borde kunna få ersättning via VAB, och för den delen, så skulle jag också ha VAB och inte ta av föräldradagarna när min sambo är sjuk. Och hon brukar ha rätt bra koll på såna här saker, men var ändå lite osäker. När vi pratat med FK efter att min sambo blev sjuk, så informerade de inte om något sådant, så jag blir skeptisk.
    Jag tänker ringa FK på måndag, men är det någon här som har erfarenhet av liknande situation och vet mer?? Kan ju vara bra att ha så mycket på fötter som möjligt när man ska ta en fajt med dem på FK.

Hoppas ni kan svara och ge råd!
    Kram/M.

• Svar på tråden Kan jag ta ut VAB om den andra föräldern är sjuk och inte kan ta hand om barnet (som är friskt)?
  • jojjo113

Du kan inte ta ut VAB då det är vård av barn (vilket inte sker om det är din man som är sjuk). Du måste ta ut tillfällig föräldrapenning och din man måste sjukskriva sig...

• vanna k

VAB går bra när barnet är över ett visst antal dagar. Min man vabar nu när jag är sjukskriven.

• Mmmajsan

Jaha...är det skillnad på VAB och tillfällig föräldrapenning?? *fattar nada*
    Barnet är 9,5 mån och min man är sjukskriven på heltid sedan början av september.

• Skusan

VAB är när man är hemma från jobbet med ett sjukt barn... Inte under föräldraledigheten. Då är det dagar från föräldraförsäkringen som ska användas. VAB däremot, tillfällig vård av barnm kan vem som helst ta ut, tex mormor, farmor, x-tra pappa etc om inte du kan vara hemma från jobbet när barnet är sjukt. Då får den som är hemma ersättningen.

• Skusan

Alltså. Barnet måste vara sjukt för att få VAB... Inte nån av föräldrarna.

• Lörpa

men man kan ta ut vab när man är hemma och är föräldraledig om barnet är 9.5 månad tror jag det är. Jag tog ut vab när mina barn var sjuka fast jag var hemma och var föräldraledig. man spar ju dagar så det är ju bra=)

kramis

• basio

Min man har tagit ut VAB när jag har varit sjuk, men vår son frisk. Inga som helst problem enligt FK när vi har gjort så. Och då är alltså jag hemma med sonen i vanliga fall. Det heter trots allt Vård av Barn... inte Vård av Sjukt Barn...

• Mmmajsan

Men som vanna k skrev då? Att hennes man vabar när hon är sjukskriven? Min syster säger att hennes man också fick vaba när hon var sjukskriven en kortare period under föräldraledigheten. OCH att barnen nå var friska.
    men för mig låter det ju som att VAB använder man när barnet är sjukt, inte föräldern.

• Skusan

SaCaNiTi Jo om barnet är sjukt ja, men inte annars Man kan ju inte ta ut det ist för föräldradagar som jag tror ts är inne lite på...

• Majsan71

VAB och tillfällig fp är samma sak.

Så här står det på FKs hemsida
    "Om barnet vårdas på sjukhus kan föräldrapenning bytas ut mot tillfällig föräldrapenning. Det gäller såväl det barn som föräldern är föräldraledig för som äldre syskon. Vid sjukdom hos ordinarie vårdare (den som är föräldraledig) krävs att barnet är äldre än 240 dagar för att den andre föräldern ska få tillfällig föräldrapenning annars kan bara föräldrapenning betalas ut."

Enligt den sista meningen så borde ni kunna byta föräldrapenningen till tillfällig fp.

• jojjo113

Majsan71-- Men då är det väl inte VAB och fp som är samma sak?? Det är ju fp och tillfällig fp som är samma sak!!

Vi fick inte ta VAB när jag var sjuk och min sambo var tvungen att vara hemma, Han fick ta tillfällig fp och då åker föräldradagar!

• Mmmajsan

Ok, tack...jag hade sökt på FKs hemsida men inte hittat något om detta. Gissar att det också kan vara en tolkningsfråga.

• Mmmajsan

Tillfällig fp och fp är väl inte samma sak? TFP kan man ju få även om man inte har några föräldradagar kvar.

• Majsan71

jojjo113, vab är eg bara ett uttryck för att man är ledig från jobbet för vård av barn. Föräldrapenningen är de 480 dagar som du kan tar ut efter ett barn fötts och som man får ta ut fram tills barnet fyller 8 år. Tillfällig föräldrapenning kan tas ut när barnet är sjukt (eller om barnets ordinarie vårdare blir sjuk, t ex förälder eller dagmamma) fram tills barnet är 12 år.

• Majsan71

jojjo, är ditt barn under 240 dagar gammalt? När jag opererades och min son då var två månader fick vi göra som så att jag var sjukskriven och min man blev tvungen att plocka vanlig föräldrapeng under tiden. Vi kunde vi inte byta föräldrapening mot tillfällig föräldrapenning och det var ett himla tjafsande om att det skulle finnas sjukintyg från första dagen. Nåja, mycket hos fk är nog som Mmmajsan skriver, en tolkningfråga

• Lörpa

jo min man tog vab när jag var sjuk och barnen var friska redan när mitt barn var 3 veckor och jag låg i mjölkstockning så fick ha ta tillfällig FP vilket är samma som vab=)

kramis

• vanna k

Aha...så vab och tillfällig föräldrapenning är samma sak. Hur som helst så behöver min man inte ta dagar från vår föräldraledighet när han är hemma med Isak medan jag är sjukskriven. Det var inga problem på fk för oss, vi behövde bara skicka in läkarintyg.

Svar på tråden Kan jag ta ut VAB om den andra föräldern är sjuk och inte kan ta hand om barnet (som är friskt)?