• Shaun the sheep

Varm bärsås till pannacotta?

Jag hade tänkt göra pannacotta på nyår, och en bärsås med antingen hallon eller blåbär, kanske rentav en blanding...? Men min fråga är iallafall om det går att servera såsen varm, driekt från spisen på pannacottan, eller om den måste svalna? Jag har aldrig gjort pannacotta förut, bara pannacottapaj, det var lite skillnad

• Svar på tråden Varm bärsås till pannacotta?
  • Jazza

Jag brukar göra kall hallonsås till... Men, det allra, allra godaste på panna cotta är lime och socker marinerade jordgubbar... Smarrans... på andraplatsen kommer passionsfrukt Där krockar smakerna och konsistensterna så jädra gött

• tessimessa

Jag hade nog inte serverat såsen varm till, jag hade låtit den kallna. Tror inte det passar med varm sås till pannacotta. Men det är ju bara jag.

Vill du ha varm bärsås hade jag serverat vaniljglass till! Mums!

• Lalalong
    Jazza skrev 2009-12-30 12:53:42 följande:
    Jag brukar göra kall hallonsås till... Men, det allra, allra godaste på panna cotta är lime och socker marinerade jordgubbar... Smarrans... på andraplatsen kommer passionsfrukt Där krockar smakerna och konsistensterna så jädra gött
    Ledsen att jag kapar tråden lite, men hur gör du marinerade jordgubbar?
    Vi ska göra chokladmousse i morgon och ville ha hallon till som är marinerade i lime och socker, men jag hittar inget bra recept.. Det närmsta jag kom var att hallonen skulle ligga i socker med limeskal..?? Men man ska väl använda saften?
  • Lalalong

Ang TS så hade jag också tagit kall sås till panacottan. Jag hade varit rädd att panacottan skulle börja "smälta". Den stelnar ju när den kallnar, så jag skulle ju gissa att den börjar lösa upp sig om det kommer varmt på den... blir kanske lite grötigt?

• Jazza
    Lalalong skrev 2009-12-30 13:19:26 följande:
    Ledsen att jag kapar tråden lite, men hur gör du marinerade jordgubbar?Vi ska göra chokladmousse i morgon och ville ha hallon till som är marinerade i lime och socker, men jag hittar inget bra recept.. Det närmsta jag kom var att hallonen skulle ligga i socker med limeskal..?? Men man ska väl använda saften?
    Jag brukar faktiskt höfta en del, men jag river skalet, pressar ut saften från en limevoch tar typ 2msk socker och då räcker det till jordgubbar uppepå 6 portioner panna cotta i champagneglas.... Kanske inget bra svar, men jag gör dem oftast kvällen före, så hinner man smaka av och tillsätta av det som fattas
  • Lalalong
    Jazza skrev 2009-12-30 13:22:34 följande:
    Jag brukar faktiskt höfta en del, men jag river skalet, pressar ut saften från en limevoch tar typ 2msk socker och då räcker det till jordgubbar uppepå 6 portioner panna cotta i champagneglas.... Kanske inget bra svar, men jag gör dem oftast kvällen före, så hinner man smaka av och tillsätta av det som fattas
    Okej! Men ja, man ska ha saften av limen också alltså
    Tyckte det kändes mest logiskt. Då ska jag höfta lite jag också
    Tack!
  • Jazza
    Lalalong skrev 2009-12-30 13:24:55 följande:
    Okej! Men ja, man ska ha saften av limen också alltså Tyckte det kändes mest logiskt. Då ska jag höfta lite jag också Tack!
    och du- till hallon hade jag valt florsocker....
  • Lalalong
    Jazza skrev 2009-12-30 13:25:45 följande:
    och du- till hallon hade jag valt florsocker....
    Okej!
    Får man fråga varför? Alltid lär man sig något nytt
  • Jazza
    Lalalong skrev 2009-12-30 13:26:39 följande:
    Okej!Får man fråga varför? Alltid lär man sig något nytt
    Jo, alltså, sockret är så kornigt, att det nästan blir som peeling, eller vad man skall säga.. det mosar hallonen för mkt.. så jag hade blandat limesaften med florsocker först och sedan vänt försiktigt ner hallonen, så du inte mosar dem (om du inte skall ha frysta, men då hade jag gjort en sås istället, och då är ju florsocker grejen ändå)
  • Lalalong
    Jazza skrev 2009-12-30 13:29:00 följande:
    Jo, alltså, sockret är så kornigt, att det nästan blir som peeling, eller vad man skall säga.. det mosar hallonen för mkt.. så jag hade blandat limesaften med florsocker först och sedan vänt försiktigt ner hallonen, så du inte mosar dem (om du inte skall ha frysta, men då hade jag gjort en sås istället, och då är ju florsocker grejen ändå)
    Okej! Tack ska du ha
  • Jazza
    Lalalong skrev 2009-12-30 13:29:47 följande:
    Okej! Tack ska du ha
    Gott... lycka till och gott nytt år
  • Shaun the sheep
    Lalalong skrev 2009-12-30 13:20:39 följande:
    Ang TS så hade jag också tagit kall sås till panacottan. Jag hade varit rädd att panacottan skulle börja "smälta". Den stelnar ju när den kallnar, så jag skulle ju gissa att den börjar lösa upp sig om det kommer varmt på den... blir kanske lite grötigt?
    Tack för alla svar, det var faktiskt smältrisken jag var rädd för också
  • Shaun the sheep

FruNaftra:

Jag tänkte göra det här receptet:
    www.recepten.se/recept/pannacotta.html

Och bärsåsen då! Jo, jag köpte frysta blåbär & hallon. De brukar jag lägga i en kastrull med lite, lite vatten i botten. Sen på med lite florsocker så det inte blir alltför syrligt. Sen låter jag det koka upp, när bären tinar blir det lite såsigare Hur gott som helst! Nu ska jag dock låta den svalna eftersom experterna här i tråden hjälpt mig lite nu Till glass serverar jag såsen varm, den liksom mjukar upp vaniljglassen på ett helt otroligt gott sätt! :D

Svar på tråden Varm bärsås till pannacotta?