• Kvarkan

Gravid och öm knöl i bröstet - hjälp!

Hej,

Jag är gravid i v 31 och har fått en växande öm knöl i utkanten av ena bröstet Det är en rodnad just på det här stället, vilket får det att se ut som om det skulle vara en finne, förutom att den inte står ut. Nu ligger bh:n och skaver just på knölen, vilket säkert bidrar till att det ömmar lite extra och att knölen blir rödare. Jag förstår att det krävs en riktig undersökning för att kunna utesluta cancer, men jag håller på att kräkas av rädsla för detta och har ingen möjlighet att ens få prata med en läkare förrän på måndag då vårt fina "sjukhus" öppnar igen. Min fundering är såklart om detta är något som man normalt kan få pga bröstkörtlarna håller på att förbereda sig för amningen? Någon som har erfarit detta??

• Svar på tråden Gravid och öm knöl i bröstet - hjälp!
  • Froggis76

Jag tror att det inte är något att oroa sig för. Brösten förändras under graviditeten och knölar kan uppstå. Har själv haft ömmande knölar, både under graviditet och när jag ej varit gravid. Har då kontaktat läkare, och de har sagt att cancer i brösten inte ömmar eller gör ont.

• Kulta17

Jag tycker av erfarenhet att du ska kontakta vården på måndag för att vara säker. Men fram tills dess, ta inte ut något i försott.

• Kakgumman

Kan vara en mjölkkörtel, ju.
    Klart att du ska kontakta sjukvården på måndag. Det är aldrig bra att gå och oroa sig!
    Kram

• Bling

Jag fick likadant som du ungefär vid samma tid i graviditeten under min förra graviditet. Den knölen fanns kvar tills sonen var tio månader gammal!! Pratade med BM som undersökte den under graviditeten och sa att den var ofarlig - troligtvis en svullen mjölkkörtel eller lindrig mjölkstockning. Sedan försvann den ju inte utan jag gjorde läkarundersökning + ultraljud och det var ingenting. Syntes inte ens på UL, en fettknöl eller svullen körtel sa läkaren. Nu är den borta... Men cancerknölar ska tydligen inte göra ont som någon skrev här tidigare.

• Kvarkan

Tack för lugnande svar!
    Kommer givetvis att kontakta läkare på måndag för expertutlåtande men nu känns det som om jag inte behöver dra ner rullgardinen helt i alla fall.

Svar på tråden Gravid och öm knöl i bröstet - hjälp!