• MickisFlisanNellie

Vart får jag tag på svävande lyktor?

Har letat så länge efter såna där lyktor som man tänder och sen låter de sväva iväg upp i himlen. Betyder så mycket för mig om någon kan hjälpa mig!

• Svar på tråden Vart får jag tag på svävande lyktor?
  • Lithe

Vår lilla när ICA hade sådana. Lite annorlunda.
    Bor du i Göteborg så vet jag var du kan köpa! ;)

• MickisFlisanNellie

Tack för era tips! Dessvärre bor jag inte i Gbg men jag har nog hittat det jag sökte.

Tack och Gott nytt år!

Älskar mina tjejer Flisan och Nellie!!
  • blinkalilla

Teknikmagasinet ska ha sådana har jag för mig.

• EmilyA84

www.qmagasinet.com  De har många olika typer av svävande lykyor som man kan välja på. Jag har köpt hjärtformade svävande lyktor från dem. Billig och bra.

• Fru Gustavsson

jag blir så nyfiken på dessa svävande lyktor så snälla kan nån berätta lite om dem?

Låter hur mysiga som helst, men vad är det som tänder dem? Står att de är 100 cm höga, en meter alltså? Enorma ju!!! bara släpper man iväg dem? Hur vet man vart de tar vägen och dimper ner? Hur bryts ljuset i dem ner, eller är det levande ljus? Kan de inte börja brinna? Finns de inte i miniatyrvariant tro?

Alltså, är rejält sugen på såna men som sagt, miljontals frågor innan

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Fru Gustavsson

oj, alla frågor fanns ju i faktadelen av hemsidan ser jag nu...Sorry, var för snabb och ivrig där..

Hur man än vänder sig har man arslet bak
  • Oskarsvensson

Hej. Det finns en ny sida som säljer det du frågar efter. Sidan heter www.swedishlanterns.com
    Jag skulle vilja rekommendera denna eftersom deras lyktor är miljövänliga till skillnad från andra företag vars produkt innehåller ståltråd. Detta är skadligt för både djur och natur så se till att lyktan är ekologisk!
    Att sidan dessutom säljer varan billigt är inte fel heller.
    Lycka till!   

• smile89
    Lithe skrev 2009-12-30 15:22:34 följande:
    Vår lilla när ICA hade sådana. Lite annorlunda. Bor du i Göteborg så vet jag var du kan köpa! ;)

Hej jag bor i gbg och letat. Måste verkligen ha dom idag. Vet du vart dom finns i stan?
  • Excentriskan

När lyktorna landar på till exempel en äng kan ståltrådarna, efter att slagits sönder av en slåttermaskin, hamna i hö och ensilage och på så sätt följa med i djurens matsmältningssystem där ståltråden kan orsaka plågsamma inre skador som medför att djuren dör.

Flygolyckor
    Medan lyktorna fortfarande svävar i luften är de en potentiell risk för flygolyckor. Lyktorna med sina ståltrådar kan sugas in i planens motorer och orsaka skador som leder till haveri. Svävande brinnande lyktor i närheten av flygplatser kan störa piloter vid start- och landning. Därför är det numera förbjudet att använda thailyktorna närmare en flygplats än tio kilometer och om de stiger över 400 meters höjd, utan tillstånd från Transportstyrelsen.

Brandrisk
    När det är torrt i markerna är de brinnande ljusen i lyktan en brandrisk i sig.
    NA har under en tid haft papperslyktorna till försäljning i NA-shoppen på na.se. Larmen om skaderiskerna gör att försäljningen nu avbryts.

Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Marcus 708

När jag var i Chiang Mai för några år sen fick jag nöjet att bevittna en av festivalerna där de släpper upp tusentals svävande lyktor. Extremt fint!

Som Miss Behave skriver så kan ståltråd vara väldigt farligt för betande djur och fåglar.

En vän till mig säljer svävande lyktor som använder bambu, vax och rispapper istället för ståltråd vilket gör dom snälla mot både djur och natur. Du kan ju kolla in dom på rislyktor.com.

• John22
    Marcus 708 skrev 2017-05-09 14:22:01 följande:

När jag var i Chiang Mai för några år sen fick jag nöjet att bevittna en av festivalerna där de släpper upp tusentals svävande lyktor. Extremt fint!

Som Miss Behave skriver så kan ståltråd vara väldigt farligt för betande djur och fåglar.

En vän till mig säljer svävande lyktor som använder bambu, vax och rispapper istället för ståltråd vilket gör dom snälla mot både djur och natur. Du kan ju kolla in dom på rislyktor.com.

Brand- och flygrisken är fortfarande överhängande. För övrigt ganska osmakligt att gräva upp en flera år gammal tråd för att göra reklam för "en vän".
Svar på tråden Vart får jag tag på svävande lyktor?