• Menhir

Övertrasserat konto??

Gaah! Blir så sur.

Före jul förde jag över pengar från kortkontot som en säkerhetsåtgärd - OM det blev stulet skulle det inte finnas så mycket pengar på det. När pengarna där var slut hade jag ett annat kort i annan ficka (ja, jag har blivit bestulen förut, därav säkerhetsåtgärderna).

Idag fick jag ett meddelande från banken att jag övertrasserat kontot - hur kan det ske? Jo, att jag handlat för mycket förstår jag också men hur sjutton kan man handlar för pengar som inte finns - alla köp är gjorda via betalterminal så varför nekades inte köpen?

Så här sitter jag och är lite sur på mig själv för att jag hade så jäkla dålig koll på pengarna (och för att jag inte förde över mer pengar från första början!). Och så känner jag mig lite paranoid med mina olika kort...

Hur gör ni vid julhandel eller när det rör sig mycket folk för att inte bli bestulna - tejpar fast betalkorten på magen?

• Svar på tråden Övertrasserat konto??
  • eec82

En del kortterminaler så blir de såkallade oflineköp, då det är många som handlar el om de inte är kontakt med banken just då. Då regestreras köpet inte förens några dagar senare och då kankse du redan hunnit handla upp de pengarna som borde varit för de köpet. Hoppas du hänger med.

Jag har alltid kontokort i innerfickan på jackan då det är mycket folk och inte i plånboken i väskan. Inte supersäkert men känner att jag kan bli av med väskan å plånboken bara de inte snor mobilen å mit kontokort å legg.

• ELHU

Får jag gissa på att du har SEB??
    Vi har oxå varit i den situationen när vi hade konto i SEB, men aldrig varit med om det på Swedbank!
    Finns det inga pengar eller har kredit på det så bör man ej kunna handla. Banken borde "känna" om det finns teckning eller ej.

• Martin sth 72
    ELHU skrev 2009-12-30 20:10:21 följande:
    Får jag gissa på att du har SEB??Vi har oxå varit i den situationen när vi hade konto i SEB, men aldrig varit med om det på Swedbank!Finns det inga pengar eller har kredit på det så bör man ej kunna handla. Banken borde "känna" om det finns teckning eller ej.
    Har oxå Swedbank och aldrig vart med om det. Dock har min fru haft Nordea där det var mer regel än undantag så hon bytte till slut till Swedbank hon med och efter det har det aldrig hänt.
  • ELHU
    Martin sth 72 skrev 2009-12-31 12:15:56 följande:
    Har oxå Swedbank och aldrig vart med om det. Dock har min fru haft Nordea där det var mer regel än undantag så hon bytte till slut till Swedbank hon med och efter det har det aldrig hänt.
    Mmm konstigt o mycket irriterande eftersom dessa övertrass påverkar i framtiden om man vill ta lån osv.. Då ser de ju att man inte har "koll" på ekonomin.
    Men KOLL är ju det man har då man kollar saldot på kontot - handlar - o sedan dras det ist o man övertrass :( Det som redan står listat på utdraget är ju det man tror redan är draget. Knepigt, bankerna borde funka likadant.
  • Alexandra84

Min man var med om precis samma sak som du. Han har swedbank.
    Jag råkade ut för samma sak för 2år sedan, också swedbank.

Sen jag bytte till nordea har det inte hänt igen, tack och lov. Visst man ska hålla koll på sina pengar, men i all stress i dagarna före jul så är det lätt att bli lite vissig.
    Vi har omedelbart överfört pengar så det blir nollat igen, men man känner sig ju så dum

Jag har tyvärr inga bra råd att ge dig TS, eftersom du tidigare blivit bestulen så förstår jag att du känner dig orolig. Helt naturligt.

~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Jimia

Ja det hände mig två gånger den här julen.

Varenda j-vla jul blir det samma visa, ändå lär man sig visst inte.
    Det är för mycket action på bankernas förbindelser med butikerna under julrushen så det blir en fördröjning, pengarna dras alltså inte på en gång som i normala fall.
    Då sitter man där sen med övertrasseringsavgifter om man inte har exakt koll på beloppen som dragits i skallen.

Nästa år- kör med kontanter.

• Alexandra84
    Jimia skrev 2009-12-31 12:55:59 följande:
    Ja det hände mig två gånger den här julen. Varenda j-vla jul blir det samma visa, ändå lär man sig visst inte. Det är för mycket action på bankernas förbindelser med butikerna under julrushen så det blir en fördröjning, pengarna dras alltså inte på en gång som i normala fall. Då sitter man där sen med övertrasseringsavgifter om man inte har exakt koll på beloppen som dragits i skallen. Nästa år- kör med kontanter.
    Ja det var ett bra tipps!! Det gör jag, man har mer koll då.
    Och då kan jag tippsa om magväska om man är orolig över att bli bestulen. (nån liten en som går att ha innanför jackan kanske...)
    ~*~ Lycklig mamma till Hampus 051002, Julia 070905 och William 090414~*~
  • Jimia
    Alexandra84 skrev 2009-12-31 12:59:01 följande:
    Ja det var ett bra tipps!! Det gör jag, man har mer koll då. Och då kan jag tippsa om magväska om man är orolig över att bli bestulen. (nån liten en som går att ha innanför jackan kanske...)
    Ja så länge man inte går med handväskan slängd över axeln, plånboken i bakfickan eller öppen väska så är det ju ingen större risk att bli bestulen.
    Som du säger, eller innerficka, framficka på byxorna, det funkar ju bra det.
  • gertie
    ELHU skrev 2009-12-31 12:46:59 följande:
    Mmm konstigt o mycket irriterande eftersom dessa övertrass påverkar i framtiden om man vill ta lån osv.. Då ser de ju att man inte har "koll" på ekonomin. Men KOLL är ju det man har då man kollar saldot på kontot - handlar - o sedan dras det ist o man övertrass :( Det som redan står listat på utdraget är ju det man tror redan är draget. Knepigt, bankerna borde funka likadant.
    Det är klart att det kan påverka i framtiden, det ÄR ju oansvarigt att inte veta hur mycket man gjort av med och hur mycket man har kvar.
Svar på tråden Övertrasserat konto??