• Anonym (orolig)

Normalt att vara så orolig som gravid?

Jag är gravid i vecka 16, och graviditeten är verkligen planerad och väldigt önskad. Problemet är att jag har så svårt att glädjas över att jag är gravid, har överhuvudtaget svårt att ta in att jag faktiskt har en bebis i magen. Hade föreställt mig att det skulle vara som att konstant sväva på små rosa moln, men så är det inte riktigt.

Tvärtom så oroar jag mig att något är fel på barnet, för inte kan det gå bra för mig liksom. Har sett att allt ser bra ut på nupp för nästan fyra veckor sen, men kan ändå liksom inte acceptera att allt är som det ska. Dagarna efter var jag superglad och lugn, men sen kommer oron igen. Tog dessutom influensavaccinet för några veckor sen, enligt läkares och bm:s inrådan, och trots att jag egentligen vet att det inte är någon fara inbillar jag mig att jag nu har förstört allting. Orkar inte gå omkring och ha dåligt samvete över saker som egentligen inte alls är fel. Har egentligen ingen grund för min oro, det vet jag ju, magen molar och allt tyder på att allt går framåt.

Någon som känner igen sig? Blir det bättre senare, att man då kanske förstår lite mer att det faktiskt blir en liten bebis av graviditeten?

• Svar på tråden Normalt att vara så orolig som gravid?
  • AannaH

Alla är vi nog oroliga till o från...

Robin -97 Nemo -05 BF-100215
  • Boom

Oj vad jag känner igen mig. Oroade mig hela tiden och ringde BM för att få komma o kolla smärta i nedre delen av magen. Fast hon sagt att det var livmodern som tryckte o ofarligt så var jag där igen sen. Jag lugnade ner mig mycket då jag började känna min lille i magen. Blev dock deppig då h*n var lugn *skratt*.
    Men det blev lättare för mig då efter att jag nu känner h*n ofta.

Nu är det dock annat som börjat få mig att oroa mig.
    Annars har jag svårt att tänka mig att detta är sant, att jag ska äntligen få en liten i famnen sen. Så jag är lite seg med att tänka framåt. Jag njuter otroligt mycket i nuet, tack vare rörelserna i mig. Det är det bästa som finns.
    Känns så overkligt att en liten ska komma i mars.

• Anonym (orolig)

Tack! Skönt att höra att man inte är ensam... Får så dåligt samvete över att jag inte bara är superlycklig hela tiden, blir lite som en ond spiral. Jag ÄR verkligen glad att jag är gravid, men oron förstör.

• Boom

Ja , det är tufft psykiskt att gå med denna oron hela tiden. Att inte få hinna njuta. Det som skrämmer mig yttrerligare är att denna oron kommer aldrig försvinna, för sedan när den lille kommer kommer man vara rädd för PSD, sedan att de ska bli sjuka osv. Så jag försöker att på nått sätt återhämta mig till nuet och bara känna av (som nu rörelserna).
    Jag är en människa som har ett kastofalt katastroftänkande. Som nu har ja "gett upp" eller accepterat att allt kan hända när som helst och därför då blivit lättare än så länge att njuta av dagen.

Fast sen ska ja erkänna att ja är en av dem som oroar mig för maten, vaccinet som jag tog, att bion hade för högt ljud osv.
    Det den lille känner från dig är kärlek , kärlek att du vill skydda den från allt ont. Och kärlek är det viktigaste.
    Har du testat avslappning med mysmusik för att ge dig själv lite njutning, en paus i det hela?

• Anonym

jag va sjukligt nervös hela graviditeten... tillät knappt min man att vara glad, fick åka till sjukan för att jag hade svårt o andas o sånt..

tycker du ska ta upp det med din BM, det är inte roligt att gå runt sådär.... du kan nog få ngn att prata med

• Anonym
    Anonym skrev 2009-12-30 20:28:15 följande:
    jag va sjukligt nervös hela graviditeten... tillät knappt min man att vara glad, fick åka till sjukan för att jag hade svårt o andas o sånt.. tycker du ska ta upp det med din BM, det är inte roligt att gå runt sådär.... du kan nog få ngn att prata med
    ..jag kollade ex 6 gånger att allt stod rätt till i magen pga av olika anledningar, men kunde ändå inte slappna av o vara glad mer än nån timma efter ultraljudet va gjort...
  • Anonym (orolig)

Ja man kan verkligen oroa sig för allt... Oron är ganska konstant men fokus skiftar liksom :) Ringde till min bm för ett tag sen, och hon lungade mig bra för stunden. Tror det kommer kännas bättre när jag sett plutten på rul och magen växer, hoppas jag iallafall. Tror ockå att det faktiskt är för att man bryr sig som man oroar sig så, och det är ju bra. Men ska det vara så här tills barnet är vuxet kommer jag vara ett nervvrak tills dess. Kommer alltså bli som min mormor :)

• Boom

*skratt*, vi kommer få starta en tråd om hur vi får våra nerver lugnade och stötta varann i hysterin . När rörelserna sedan kommer tror jag att du blir lättare lugnare för stunderna då Plutten kickar

• Liljan77

Jag gick å va orolig genom hela graviditeten.De var inte fråns i sista månaden som jag började slappna av lite å kunde fatta/glädjas åt pyret i magen.
    Detta gjorde väl tyvärr att jag inte var beredd då de var dags för bb,men ut kom sonen iaf.Nu e jag orolig för allt annat istället.Men de e väl så de e å va förälder.

• NiniMe

Sådan va jag med när jag vänta 1:an i början, sen när jag vänta nr 2 blev jag de i slutet istället... 

Sen dom där rosa molnen du pratar om förvänta dig inte dom så fort bebis kommer heller de kan ta lite tid innan molnen kommer....
    Jag hade de skittufft i början med 1:an och jag undra va fan alla rosa moln va någonstans och varför de inte va någon som sagt hur jobbigt de faktiskt kan vara att bli mamma.... Miljoner knep för att få bebis till att somna, sen när du äntligen somnat så va de dax igen, allt ammande som kan pågå i timmar, orolig och skrikig bebis, bära på bebis HEEELA tiden för att kanske få en lugn stund... 
    MEN jag säger om de skulle bli så i ditt fall också Så de blir bättre
Svar på tråden Normalt att vara så orolig som gravid?