• Shoegal

Bygga ett amerikanskt hus?

Jag brukar roa mig med att spana in hus och lägenheter på Hemnet och drömma om hur jag vill bo när jag är färdig med studierna. Men inget hus har riktigt fallit mig i smaken och jag har upptäckt att jag inte är så jätteförtjust i typsikt svenska hus. Men när man ser amerikanska filmer och tv-serier så går jag verkligen igång på deras stora härliga hus. Verandor, olika takhöjder, tinnar och torn..det ser så härligt ut! Och visst måste det gå att bygga ett sådant hus i Sverige, men var hittar man sidor typ www.myresjohus.se/ men med amerikanska hus? Har försökt söka men vet inte riktigt vad jag ska använda för sökord. Hjäälp!!

• Svar på tråden Bygga ett amerikanskt hus?
  • halstabletten

Det jag tror är att åtminstone på vissa håll kan man få problem att få igenom ett "Amerikanskt" hus hos byggnadsnämnden. Sedan skulle de flesta Amerikanska hus kosta skjortan om man byggde dem här i Sverige, eftersom deras hus i de flesta delstater tex inte behöver isoleras på samma sätt som vi gör i Sverige för att klara vintern.

• Shoegal

Det där med isolering var ngt som slog mig först också, men USA är ju så stort och på vissa håll tom kallare än Sverige så det måste ju finnas någon sorts anpassning efter klimat. Annars kan man ju ta foton och visa för en svensk arkitekt så kanske hon/han kan anpassa lite efter svenska byggnormer. Men var hittar jag bra foton/bilder???

• Pärlan81

Kolla vallvikträelement. www.vallviktraelement.se Kan hända att du får söka på företaget för deras sida är ltie knepig ibland. Men funkar om man söker på dom. Där har dom ett underbart blått hus lite i amerikansk stil, veranda. Har även den i mitt galleri om du vill kika.

• Shoegal

Ja, ett sådant hur kan jag tänka mig. Ett jättefint hus med charm! Men sidan fungerade inte Ska söka senare för nu måste jag åka iväg

• Mymlan

Här finns ett flera fina hus men det som heter Carolina, har lite amerikanskt stuk. Nu är sidan från en finsk husbyggnadsfirma men du kan ju få lite uppslag!
    www.terihus.fi/index.php&lang=sv

• Venna

www.realtor.com/Default.asp kan du hitta massa fina hus! Det finns dock hur många hus som helst, det är lite som USA:s Hemnet, så det kan ta lite tid.
    Bara att fylla i stad eller stat och leta!

Hoppas du hittar nåt fint!

• Kagi

Yes, yes, yes, jag vill också bygga amerikanskt hus - närmare bestämt New England-stuk. Stor veranda, bräder på tvären. Så fint! Fast jag vet inte hur det skulle se ut om en svensk byggare gjorde det. Charmen är ju att husen ser lite kråkslottiga ut i USA - alla nybyggda hus i Sverige ser så stadiga ut. Definitivt högre kvalitet, och bättre isolering är ju bara bra, men tristare...

Här i Boston där jag bor blir det ofta 15 minusgrader på vintern, men husen är inte bättre isolerade för det. Vi bor i ett relativt isolerat hus, men ändå blåser det in kalluft genom elluttagen och fönstren på vintern. Emellan ytterväggarna finns det - ingenting! Lite tunn papp, typ, bara, som de spikar upp...

Drömmen är att ta med lite foton till en svensk arkitekt och bygga. Om man har ekonomin för det... Men ett amerikanskt hus blir ju inte dyrare än ett egenritat hus med svensk design i alla fall. Arkitektritat som arkitektritat...

• Eddan

Jag brukar kika på www.amazingplans.com bl a. Där finns det mycket godbitar. Min dröm är också att kunna bygga ett hus som är lite mer "amerikanskt" i stilen. Jag är över huvudtaget väldigt förtjust i engelsk och amerikansk countrystil i byggnader och inredning. Sök på "blue prints" och "house plans" också - då borde du hitta bl a amerikanska hus. Good Luck!

• Shoegal

Ska kojsa nu men så fort jag hinner ska jag kika på alla länkar! Tack alla för hjälpen hittills, fortsätt gärna posta fler länkar och tips!
    G'natt

• Nove

Det finns en svensk hus tillverkare som bygger hus i Amerikansk stil och de brukar bygga efter ens egna önske mål, pröva att gå in på www.willanordic.se (hoppas att det är rätt adress). De har iallafall jätte fina hus och roliga ideer.

• lisa26

Vad man kan göra är tt gå till tex myrsjöhus. Hitta ett hus som kan ha likheter sen kan man sätta sig med en person från företaget och säga hur man vill ha det så kan de ändra på ursprunfgs huset så du får det som du vill. Då får du ett hus som ingen annan har samt inspirerat som du vill.

• Poena

För ett tag sen fanns Eurohus som gjorde nyckelfärdiga hus som ser väldigt amerikanska ut. Jättefina Tyvärr kan jag inte hitta dem nu.. Lagt ner?

• jezzie

sjödalshus kanske också kan fixa något i den stilen då de har vissa stora och maffiga hus som man kanske kan ändra på.

Svar på tråden Bygga ett amerikanskt hus?