• Anonym (Åh nej)

Kopparspiral, trådar, fallit ner??

Ni med kopparspiral ....Vet ni hur det funkar? Jag har haft min i ca 4-5 månader och min sambo har INTE kännt av trådarna nått alls .....fram tills nu för ngn dag sedan, då kände han dem så pass att vi faktiskt inte kunde fortsätta ha sex, han fick så satans ont ....Nu var detta ca en dag innan jag fick min mens, så nu undrar jag om det var därför han kände dem så tydligt, lixom att livmodertappen sitter längre ner innan man ska ha sin mens o det var därför han kände det så?
    Annars oroar jag mig för att den har fallit ned?
    Men kan den göra det .....det tog barnmorskor o läkare ca en timme att sätta in den på mig dels pga att min livmoder var i minsta laget samt att jag ju inte fött barn så mina väggar i livmodertappen/halsen var som dem sade inte elastiska, utan dem var stenhårda. Då kan den väl inte heller falla ner tycker man??

• Svar på tråden Kopparspiral, trådar, fallit ner??
  • Anonym (Hanna)

Kan vara så att barnmorskan har klippt trådarna lite för långa. Ibland typ viker de upp längre trådar uppåt och då kan trådarna falla ner. Har hänt mig..

Min kopparspiral har även lossnat från livmodern och då kände jag trådarna precis vid slidmynningen..

Så bara att boka tid hos gynekologen och hoppas att trådarna bara är lite för långa..

Lycka till!

• Anonym

Jag tror inte att mannen kan känna trådarna. Har aldrig hänt oss, jag har använt kopparspiral i många år.
    Däremot hände det en gång att spiralen gled ut och då blev det just som du sa, väldigt ont för mannen. Har du själv ont, som av mensont?

Jag tycker att du ska kolla med läkaren så snart du kan. Spiralen behöver nog kontrolleras i vilket fall.

• Anonym (cc)

Jag har kopparspiral o har känt trådarna, även min sambo men sköterskan sa att de kan falla ner ibland och då ska man bara försöka putta tillbaka dem mot sidan så att de inte stör. man ska kunna känna trådarna, då man någon gång efter mens ska kolla att den sitter kvar

• Anonym (Åh nej)

Tack för era svar ..
    Nä jag själv känner inte av det alls...
    Åh så jobbigt om den inte sitter rätt,..att sätta in den är ngt av det värsta jag har varit med om :( Dem höll på och bända upp rota i en timme innan den var på plats, jag svimma ett par ggr, spydde ett par ggr, fick ligga kvar en tid efteråt o dem fick ge mig starka smärtstillande för att jag överhuvudtaget skulle kunna ta mig hem ...Vi kollade men ultraljud efteråt o då satt den på plats....men den kan altså fall ur sen då? Hur och varför?
    Jag kan inte själv känna trådarna och sambon känner inte dem heller..förutom då när vi hade sex, men inte med fingrarna ..så dem bör ju sitta högt upp då ...

• Nånting

Prova igen efter mensen, för visst kan det bero på att livmodertappen sitter annorlunda till just nu. Skulle det fortfarande vara problem då så bär du gå och kolla med en barnmorska.

Jag har för mig att trådarna är hårdast i början och med tiden mjuknar de. När jag hade spiral kunde jag känna trådstumparna typ de första 2-3 månaderna om jag verkligen ansträngde mig men sedan gick det inte alls. Hade den i 5 år.

• Anonym (Beatrice)

#2: Jo, mannen kan känna trådarna. Eller menar du att den känsligaste delen på manskroppen inte skulle känna trådar som fingrar kan känna?

TS, troligtvis har trådarna halkat ut/hamnat i annat läge på grund av att livmoderhalsen förändras (längden och öppenheten) under menscykeln. Som sagts tidigare brukar trådarna bli mjukare med tiden eller krulla ihop sig lite, så förhoppningsvis kommer din kille framöver slippa problem med att känna dem, eller i varje fall slippa få ont av dem. Om inte, kan du be din bm att kapa trådarna lite.

Känner du efter trådarna regelbundet? Min bm sa åt mig att känna en gång i månaden, lämpligast efter mens, för att känna att det kändes normalt (som vanligt). Då märker man om den skulle hamna ur läge eller i värsta fall ha lossnat då livmoderhalsen varit mer öppen under mensen. Det finns ju de som "tappat" spiralen utan att märka det, hur det nu går till. Men det kan hända, och man kan i så fall ha koll på det om man känner efter regelbundet.

Men om du är orolig, så kontakta din bm och be henom kolla, gärna med vul. Så länge du inte har ont är det antagligen inget problem med spiralen i sig.

• Anonym (Beatrice)
    Anonym (Beatrice) skrev 2009-12-31 09:13:43 följande:
    #2: Jo, mannen kan känna trådarna. Eller menar du att den känsligaste delen på manskroppen inte skulle känna trådar som fingrar kan känna? TS, troligtvis har trådarna halkat ut/hamnat i annat läge på grund av att livmoderhalsen förändras (längden och öppenheten) under menscykeln. Som sagts tidigare brukar trådarna bli mjukare med tiden eller krulla ihop sig lite, så förhoppningsvis kommer din kille framöver slippa problem med att känna dem, eller i varje fall slippa få ont av dem. Om inte, kan du be din bm att kapa trådarna lite. Känner du efter trådarna regelbundet? Min bm sa åt mig att känna en gång i månaden, lämpligast efter mens, för att känna att det kändes normalt (som vanligt). Då märker man om den skulle hamna ur läge eller i värsta fall ha lossnat då livmoderhalsen varit mer öppen under mensen. Det finns ju de som "tappat" spiralen utan att märka det, hur det nu går till. Men det kan hända, och man kan i så fall ha koll på det om man känner efter regelbundet. Men om du är orolig, så kontakta din bm och be henom kolla, gärna med vul. Så länge du inte har ont är det antagligen inget problem med spiralen i sig.
    Såg att du inte känner trådarna, så då antar jag att du inte kollar regelbundet. Når du inte att känna efter om du verkligen försöker?
  • Anonym (Åh nej)

Nä jag når inte, jag har aldrig lyckats känna min livmodertapp överhuvudtaget, inte min sambo heller, förutom vid sex då, men det beror ju på att man inte kommer lika långt upp/in med bara fingararna. Kanske om man verkligen verkligen försöker..
    Första gången efter insättandet av spiralen kände han trådarna som små stick lixom , men det var inget som bekom han ngt sade han...sen har han inte alls kännt av det mer....förrens nu, men nu var det så pass att det inte gick att fortsätta ha sex.
    Nu har jag ju min mens och jag har galet ont i vissa läge, bla när jag ligger på sidan, vilket annars brukar mildra mensvärk ju ...
    Men vi får väl testa igen när mensen är över..
    Nu använder jag ju tampong vilket jag åxå är helnojjig över.....Varar ca en timme, sen får jag byta ALLT!
    Han sade att det kändes som trådarna hade krullat sig lixom ...men det gör dem väl?
    Kan kanske vara så att dem bara trillat ur läge nu då ...men rättar det till sig själv tro?

• Anonym (Beatrice)
    Anonym (Åh nej) skrev 2009-12-31 13:31:54 följande:
    Nä jag når inte, jag har aldrig lyckats känna min livmodertapp överhuvudtaget, inte min sambo heller, förutom vid sex då, men det beror ju på att man inte kommer lika långt upp/in med bara fingararna. Kanske om man verkligen verkligen försöker.. Första gången efter insättandet av spiralen kände han trådarna som små stick lixom , men det var inget som bekom han ngt sade han...sen har han inte alls kännt av det mer....förrens nu, men nu var det så pass att det inte gick att fortsätta ha sex. Nu har jag ju min mens och jag har galet ont i vissa läge, bla när jag ligger på sidan, vilket annars brukar mildra mensvärk ju ... Men vi får väl testa igen när mensen är över.. Nu använder jag ju tampong vilket jag åxå är helnojjig över.....Varar ca en timme, sen får jag byta ALLT! Han sade att det kändes som trådarna hade krullat sig lixom ...men det gör dem väl? Kan kanske vara så att dem bara trillat ur läge nu då ...men rättar det till sig själv tro?
    Jag skulle tro att det löser sig. I värsta fall får du som sagt be din bm att kapa trådarna lite. Så länge du inte får konstiga smärtor så är spiralen antagligen inte på väg ut, utan det handlar nog bara om att trådarna har ramlat ut lite efter att ha varit uppkrullade i livmoderhalsen.
  • Anonym

Jag har rättat till mina trådar själv.. kände när jag satt ner hur de stack mig på ett konstigt sätt.. inte att de gjorde ont ah svårt att beskriva

Med en himla massa klick glidmedel så gick de kalas att få dem på plats igen.. varken jag eller min sambo har känt av dem sedan dess =))

JA de låter helt absourt men vad gör man inte när de är fredag och gyn inte har öppet fören måndag kan ju inte stå en hel helg

• Anonym (Lisa)

Jag tror inte att du behöver oroa dig att den trillat ur bara för att din sambo känner av trådarna. Det beror nog på som många säger att trådarna flyttat sig på något sätt. Eller gått av. Min spiral har flyttat sig en liten bit längre upp så mina trådar sticker inte ens ut längre. Därför fanns det inget för barnmorskan att dra i så nu måste jag få den utplockad i lokalbedövning.

• Anonym (Ems)

Nu vill jag inte göra dig orolig men jag satte in spiral för några år sedan och den "föll ner". Jag hade den i ungefär en månad, sedan fick jag ont i magen, som mensvärk, och någon dag senare så skulle jag och min pojkvän ha sex. Vi höll på med lite förspel då han kunde känna den och då var den så långt nere att jag var tvungen att dra ut den.

BM hade aldrig hört om något liknande. Men jag har inte fött barn så hon trodde helt enkelt att min livmoder var för liten och hade stött ut den. Eller att de inte fått dit den ordentligt kanske. Men jag provar inte spiral igen med tanke på hur jävla obehagligt det var att sätta dit den! Så gå och kolla upp det för säkerhets skull. Jag har ju hört att man ska kunna känna trådarna men inte så att de gör ont vid sex.

Svar på tråden Kopparspiral, trådar, fallit ner??