• HJ81

Självspricka på tummen

När det är så är kallt får jag självsprickor på tummarna, har en riktigt djup nu som gör ont.. Någon som har nåt tips på vad man kan göra åt det?

• Svar på tråden Självspricka på tummen
  • ElinOlsson

Jag vet inte om du har barn så du har Inytolsalva hemma, men vi brukar ha på en klutt med salva och sen ha plåster/sårtape över. Låter man det vara så över natten så mår såret mycket bättre dagen efter.

• kosmosblomman

Kolla på hälsokost..Tror att kådsalva eller nåt sånt kan hjälpa..

• Brittan

Sätt lite honung på sprickan och sen plåster över. Behandla på detta sätt några dagar så blir det bra. Denna kur fungerar även på sprickor i fötterna.

• kosmosblomman
    Brittan skrev 2009-12-30 22:19:40 följande:
    Sätt lite honung på sprickan och sen plåster över. Behandla på detta sätt några dagar så blir det bra. Denna kur fungerar även på sprickor i fötterna.
    Men vilket bra tips..Hörde att honung även kan hjälpa på munsår :o)
  • Lejonninnan

Har själv probem med sprickor på fingertopparna. "Compeed fingersprickor" från apoteket funkar jättebra! Dyra, men värda varje öre för det gör så ihelsike ont.

• Brittan

Honung är bra till mycket. Det decifincerar samtidigt som det läker såret. Jag brukar alltid ha med en liten burk honung och plåster när jag är utomlands. Detta för att kunna kurera sår, skavsår med mera.

• Jimia

Helt vanlig idominsalva under ett plåster är kuren.

Love me or hate me ♥
  • TinaoTias

Vet att det låter äckligt, men tro mig: kissa på sprickan, vänta några minuter och tvätta sedan av. Finns inget bättre mot torrsprickor! Smörja gärna sedan med någon fuktgivande kräm, Eight Hour från Elizabeth Arden är toppen!

• MoSv74

Jag jobbar inom vården och då tvättas och spritas händerna oooofta.Får jättelätt sprickor på just tummarna.Särskilt nu när det är så kallt.
    Jag sätter på sårtejp(inte dom i "plast) eller kirurgtejp. Låter det sitta på även när jag tvättar händerna.Byter vid behov naturligtvis!
    Kanonbra!
    Har en remsa runt fingret just nu!

Svar på tråden Självspricka på tummen