• Miss Niles

Säger man "god fortsättning" innan eller efter nyårsafton?!

Jo min fråga är om man säger uttrycket "God fortsättning" innan eller efter nyårsafton?

Jag har alltid trott att de är efter nyårsafton som man önskar en god fortsättning. Men nu är de vänner samt arbetskamerater till min man som redan nu efter julafton säger god fortsättning.
    Är jag helt ute och cyklar eller säger man verkligen så efter julen?!{#lang_emotions_tomte}
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Säger man "god fortsättning" innan eller efter nyårsafton?!
  • uniMog

Både och.

Före = god fortsättning på det gamla året
    Efter = god fortsättning på det nya året

I can Cum Lauder
  • Livshlädje

Både och. Jag har tänkt att det betyder god fortsättning på "helgerna" och därför kan sägas fram till trettonhelgen..

Mamma till världens bästa 3åring o längtar efter lillebror - Bf mars 2010.
  • Miss Niles

Va? De kan väl inte va både och heller...? Man säger väl god fortsättning för man önskar ett gott nytt år efter tolvslaget?
    Aldrig hört någon som sagt de dagen efter julafton?

• Miss Niles
    Miss Niles skrev 2009-12-30 23:03:22 följande:
    Va? De kan väl inte va både och heller...? Man säger väl god fortsättning för man önskar ett gott nytt år efter tolvslaget?Aldrig hört någon som sagt de dagen efter julafton?
    Alltså de var inte meningen o låta otrevlig! Kände att de kunde uppfattas som så. Jag ställde ju frågan för att jag ville veta hur folk tänker...
  • uniMog
    Miss Niles skrev 2009-12-30 23:03:22 följande:
    Va? De kan väl inte va både och heller...? Man säger väl god fortsättning för man önskar ett gott nytt år efter tolvslaget? Aldrig hört någon som sagt de dagen efter julafton?
    och jag hade aldrig hört någon använda det efter nyår förrän för något år sedan. Så jo det används till både och och helt korrekt eftersom det syftar på olika saker.
    I can Cum Lauder
  • Miss Niles
    Pejgan skrev 2009-12-30 23:05:22 följande:
    och jag hade aldrig hört någon använda det efter nyår förrän för något år sedan. Så jo det används till både och och helt korrekt eftersom det syftar på olika saker.
    Ok ok...
  • Miss Niles

Jag som trodde att man önskade en god fortsättning på de nya året...

• vackrastarflow

Både och!

God fortsättning tycker jag tillhör helgerna i sig, alltså både jul och nyår och att man ska ha det fortsatt gott därefter. God Jul säger jag innan och på julafton, Gott Nytt År säger jag innan, på och efter nyårsafton. God fortsättning är ett samlingsbegrepp enligt mig och det kan man säga dagen efter julafton hihi!

Vi har redan sagt det till våra kunder på telefon, tycker det låter alldeles rätt.

• Miss Niles

Jag tycker fortfarande att de låter helt fel... Men de är ju jag de. Tycker man säger god fortsättning efter nyårsafton. Som en god fortsättning på de nya året som kommer. Men men...

• Sharatain

Dagen som firas säger jag glad påsk, god jul etc
    Vid längre helger där det är flera dagar säger jag god fortsättning dagen efter ända tills helgen är över.

God fortsättning = På julhelgen tex.
    God fortsättning = På det nya året (tills några dagar efter)
    God fortsättning = På påskhelgen

• Mymlan80

Jag använder det uteslutande som God fortsättning på det nya året. Men det är inte som att jag tar illa upp om någon önskar mig God fortsättning vid andra tillfällen.

Välkommen Liten 091203
  • yuzz
    Pejgan skrev 2009-12-30 22:57:57 följande:
    Både och. Före = god fortsättning på det gamla åretEfter = god fortsättning på det nya året
    Jag med!
    (¯`°?.¸♥ ღSalsabeel 10/3-2007 & Ayman 23/8-2008ღ ♥¸.?°´¯)
Svar på tråden Säger man "god fortsättning" innan eller efter nyårsafton?!