Visst är det som du skriver, TS, man läser om otroliga saker som händer och sen hänvisas det till ADHD hos den skyldige.
Man får inte glömma att barnen/ungdomarna med npf-diagnoser (lisom alla andra) också har ett socialt arv. Alltför många föräldrar delar barnens svårigheter och självmedicinerar på olika sätt. Då återstår frågan om det enbart beror på ADHD eller om det är en mix av ADHD och dåliga uppväxtförhållanden?
Jag håller med dig om att tonåringar kan uttrycka sig som om de vore helt hjärtlösa men det är mycket snack innan de hinner tänka till en gång till. Personligen tycker jag att mina killar och deras kompisar, som är likadana, är härliga! De är spontana, öppna, kvicktänkta, "rappa i käften" och lättillgängliga. Ibland får man dock påminna om att de pratar med sin/kompisens mamma. Allt vill jag inte veta
Jag tror också att missad medicin kan ha en avgörande roll när det gäller att göra dumma saker, oberoende av om det är brott eller inte. Många människor bär ju på en inbyggd nyfikenhet på olika saker. Undra hur det skulle vara att hoppa fallskärm, köra bil i 300 km/h, åka mc utan hjälm osv osv. Om en person med ADHD inte får sin medicin så kan de göra verklighet av dessa funderingar, säkerhetsspärren slår liksom inte till.
Min store son kör motocross (diagnosernas förlovade land) och att släppa ut honom på banan utan medicin är fullständigt livsfarligt. Han tänker inte överhuvudtaget utan det är bara fullgas överallt tills det går åt skogen. Fast å andra sidan har det varit lite trixande innan vi fick honom "lagom". Han kan inte tävla och vara för dämpad heller, då går det också åt skogen.
Det här att stå och putsa diskohon i evigheter känner jag igen! Ofta kan jag be min man att "röja av lite". För mig är det att dammsuga, kanske plocka undan kläder som ligger framme, ta undan disk och ja, ni vet, så det ser ok ut. Det går inte! Han kan dammsuga och låta röran vara kvar eller hämta något i diskbänksskåpet och fastna där. När man kollar honom nästa gång så är skåpet utrivet och putsat men ev gäster ser väl inte det? De ser hela köksgolvet fullt med olika sorters rengöringsmedel som skulle varit i skåpet...
Hyperaktiviteten hos mina märks inte alls när det gäller något som är intressant. Om de plockar ner pojkens motorcykel och plockar ihop den igen så kan de hålla på i 14 timmar utan avbrott. Fast om man sätter dem på en ( i deras ögon) tråkig föreläsning så tar det inte många minuter innan de börjar skruva på sig.
Visst har de många goda sidor också. Många av svårigheterna med att ha ADHD är också styrkor. Vuxna män är t ex ofta fantastiska till att arbeta. Jag är trött efter 8 timmar och gubben jobbar 12 timmar utan problem. Min äldste son, framförallt, är oerhört driven. Ibland jobbigt att han aldrig ger sig men väldigt ofta en god egenskap. Han har legat i ambulansen efter en krasch i crossen och sagt till mig "Mamma, detta stoppar inte mig!". Det vet jag också, det är bara på´t igen som gäller utan att se tillbaka.
Det finns inte mycket som kan reta mig men det finns en sak som jag är nyfiken på om ni känner igen:
Min man kör konstant bil för fort, alltid. Jag försöker resonera med honom om att han försörjer sig på sitt körkort, att det är farligt och att vi inte har råd med en massa böter. När jag påpekar att "Aha, ta det lugnt!" så sänker han farten i två minuter men är sedan tillbaka där han var. Någon mer?
Ja, detta blev långt!
Undrar om någon orkar läsa ända hit...