• ming

Vad gäller för att få elda i öppen spis efter några års icke-användande?

Vi bor i ett hus med öppen spis som inte har använts på flera år. Vi har bott här i några år, och de som bodde här innan använde inte heller öppna spisen. Så jag undrar vad som gäller för att få börja elda i den igen? Måste sotaren komma och sota och besiktiga? Vad kostar det ungefär? Vad kan det kosta ungefär, om man måste rök rökkanalen (den är ca 5-6 meter)?

• Svar på tråden Vad gäller för att få elda i öppen spis efter några års icke-användande?
  • väntar4an 2010

ingen aning men jag skulle be en sotare komma och undersöka för att vara på säkra sidan

• ruskpricken

För oss kostade besiktningen 1600, men då har vi 2 (kakelugn och vedspis).
    Vet inte vad en kostar, om det är en grund avgift och besiktningsavgift eller om en kostade 800 st.
    Sotaren avgjorde då hur ofta han behöver sota per år, han sotade inte när han besiktigade utan tyckte det kunde vänta tills han skulle ta resten av byn.
    Sotningen betalar vi 300 per eldstad för.

• ruskpricken

Om det inte är besiktat gäller inte försäkringen vid brand.

• Parenthood

Be sotaren komma och besiktiga och provtrycka.

Trivseleldstäder sotas 1ggr vartannat år om jag minns rätt.

Om kanalen inte är tät kan man glidgjuta, räkna med ca 1-1500:-/m
    Man kan också göra det själv, är man lite händig och har en relativt rak rökkanal är det inte så svårt.

Men jag kan starkt rekommendera att sätta in en kassett, många öppna eldstäder skapar drag av kalluft. Kassetterna ger mycket mer värme.

• ming

Tack för alla svaren! (Såg att jag hade skrivit fel i ts, menade "täta rökkanalen" och inte "rök rökkanalen" .) Vi hade givetvis inte tänkt att elda utan att besiktiga, utan tanken är att vi ska ta hit sotaren för att besiktiga (just bland annat för att vi inte är säkra på om det är helt röktätt).
    Nån som vet vad det kostar att provtrycka? Är det något som alltid bör göras om man inte har använt eldstaden på så pass länge?

• ming

Just det ja, går kostnaderna på ROT-avdraget, eller är det bara om vi måste fixa eller installera nånting?

• Parenthood
    ming skrev 2009-12-31 00:50:47 följande:
    Just det ja, går kostnaderna på ROT-avdraget, eller är det bara om vi måste fixa eller installera nånting?
    Sotarens jobb gör nog inte det (lustigt nog, mtp att städning räknas) däremot borde glidgjutning göra det eftersom det är en renovering, annars får ni väl betrakta det som just städning, av skorstenen.
  • Åsa Lund

Hämtat från Skogsstyrelsens Vedskola:

"Öppen spis

En öppen spis är för all del en trevlig möbel och en naturlig plats att samlas kring. Men som uppvärmningsanordning är det en tveksam lösning. Några få procent av vedens energi kommer tillgodo för uppvärmning.

I vissa fall kan man räkna med negativt värde av en öppen spis. Om huset i övrigt värms av termostatstyrda element och den öppna spisen tänds drar brasan in mycket luft och de elektriska elementen börjar jobba mer. Den värme som veden ger räcker inte till att kompensera den ökande effekten som tas ut av elementen.

Finns det en gammal öppen spis i huset vill man ofta behålla den, men överväg då att installera en insats i spisen. "

• TezzyBump

min svärfar har en öppen spis i källaren, och nu har han satt in en insats i den, hela myskänslan försvann ju? visst det blev varmare, men en öppen spis är så mkt mysigare utan en insats.

• Åsa Lund

Man kan ju öppna luckorna en stund om man sitter framför brasan och vill höra knastret

• ming

Kan man sätta in en insats om rökkanalen är tillräckligt tät? Alternativt om man gör en glidgjutning, kan man sedan sätta in en insats? Eller måste man ha någon speciell rör i rökkanalen när man sätter in en insats?

• ming

Och vad är det för skillnad mellan en insats och en kassett? Har sett vissa modeller där det är både insats och kassett och vissa modeller som bara är kassett.

• Åsa Lund

Vet inte om det är nån skillnad på kassett och insats faktiskt. Kan vara två namn på samma sak?

Svar på tråden Vad gäller för att få elda i öppen spis efter några års icke-användande?