• PerG

Är era svärmödrar "värre" än era mammor?

Man får ju ofta höra att svärmödrar lägger sig i och är jobbiga osv. Oftast har jag hört det att det är just kvinnan i förhållandet som har problem med svärmor än tvärtom, men hur ser det egentligen ut med de egna mammorna?

Är det så att man tillåter sin egen mamma att lägga sig i mer saker än vad man låter partnerns mamma göra innan man anser det vara ett problem? Är era mammor egentligen lika "illa" som era svärmödrar bara att ni har större överseende med det?

Hmm... hoppas jag lyckats ställa frågan så den går att förstå... ;)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-12-31 00:25
    Såg att näst sista meningen i ts kanske motsade frågeställningen i rubriken.

Rubrikens frågeställning gäller för omröstningen. Dvs: Är era svärmödrar "värre" än era mammor?
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är era svärmödrar "värre" än era mammor?
  • Tingelingstar

Ja. Min mamma bryr sig inte om vi har bokat tvättstugetid, var vi ska när vi är på väg ut och vad vi har handlat.

Nuförtiden är det ett jäkla tjat om att vi har svängbara hjul på vagnen som inte är så bra i snön. Jag hade varit mer öppen för att byta om svärmor körde vagnen ibland men då hon aldrig gör det ser jag ingen anledning att göra det bara för att hon tjatar.

• eec82

Haha ja man kan ju ställa sig den frågan har frågat min man men tillochmed han tycker sin mamma är jobbigare än mina föräldrar. Han anser att de mina föräldrar säger är mer som hjälp, inte så ska ni göra som hans mamma. Men jag kan bli irriterad ibland på min mamma men till henne kan jag säga ifrån mer oxå. Hon anser inte att vi gör fel eller att vi ska göra som hon gjorde när vi var små. Medans min mans mamma säger att, nej klart han inte ska ha välling de ville aldrig Lucas ha. Å de behövde han inte. Å gissa om hon var glad när min son inte gilla välling, så rätt hon hade. haha.

Men har mest problem med svärmor att hon inte verkar gilla mig. Eller respektera mig. Men de börjar ge sig nu då hon fått ett barnbarn.  Men visst har hon många åsiktet å krav. Men är lättare för min man att säga nej nu när han blivit pappa.

• Burberry

Annat. Så länge min mamma levde så la hon sig aldrig i, och min svärmor lägger sig också mycket sällan i. Däremot så hjälper svärmor oss alltid om vi ber om det vilket vi är mycket tacksamma för.

Att ha barn är inte mera jobbigt än man gör det!
  • fruis

Nej, jag har bättre och mer okomplicerad kontakt med min svärmor än med min egen mamma. Samtidigt så är svärmor mer benägen att kommentera våra val, eller framför allt våra inköp, men hon gör det ändå på ett bra sätt som inte är så irriterande.

• gamlingen

Verkar som att några tror att kvinnor blir värre bara för att de fött söner. Hur kan det komma sig? Tänk om ni också blir häxor så småningom, ni som tror er ha så fina relationer nu med era små söner.

Det är ju ni tjejer som är "konstanten" i relationenerna mellan er och era mödrar och  svärmödrar. Kan det inte vara så att det är ni som är problemet? Att det är ni som inte förmår hantera en nära relation till en person som ni inte valt?

Min svärmor lever inte längre, jag måste erkänna att jag aldrig tyckte särskilt mycket om henne. Men mitt ex var mycket noga med att vi skulle umgås och det gjorde vi. Jag var inte så aktiv i de träffarna, det var bra för alla. Mina barn älskade sina farföräldrar lika mycket som sina morföräldrar.

• VulgusProfanum

Nej jag har världens bästa svärmor

Jag kan inte klaga ett smack på henne. Hon är mera som en vän än som en "traditonell" svärmor.

Har även världens bästa morsa

Lev i nuet för det är det enda ögonblick du har.
  • Tecken

Min mamma är ett riktigt måndagsexemplar, så jag tror faktiskt att de flesta svärmödrarna är bättre än henne Min svärmor är ok, skriver inte mer än så, då min man sitter brevid...

• RosaNapp

Nej.
    Mor är värre än sju svåra år ibland. Hon fullkomligt struntar i vad jag och maken säger, hon kör på sitt race ändå. Beter sig som om vi/jag inte har något som helst hum om vad vi sysslar med. Klappar lite lätt förstående på huvudet när jag berättar om vår vardag (jag berättar om den för att hon inte känner till den, inte för att beklaga mig om hur jobbigt det är, men det tror hon...). Hon hälsar mycket sällan på då hon inte är behövd (vi använder henne inte som barnvakt hela tiden, jag behöver inte hennes "goda" råd etc etc).

Svärmor är gärna hönsig och på det sättet jobbig, men hon gör inget bakom ryggen iallafall. Hon kör inte över, tar inte över och idiotförklarar en inte.

Jag ser hellre svärmor som barnvakt än mor, men svärmor har mycket annat att tnäka på och orka med så det blir mycket sällan. Har inte riktigt samvete att fråga henne, även om hon säger ja nästan alla gånger vi frågar.

Ska tillägga att jag själv inte direkt kommer överens med svärmor, men det hindrar ju mig inte från att vara objektiv.

• Miss Cee

Jag var den första tjej som Maken tagit hem och presenterat, och jag blev kvar i 12 år.
    Han passade på att sätta ner foten med en gång och upplyste sin familj om att
    om de inte uppförde sig mot mig, eller om de la sig i och härjade, så skulle han bli tvingad att välja och då skulle han utan tvekan välja sin nya flickvän...

Har därmed en svärmor som alltid utan undantag varit trevlig, respektfull, omtänksam och som ber om ursäkt när hon ringer upp, vilket händer max en gång i månaden. I övrigt har vi kontakt via mejl/icq samt att vi hälsar på då och då.

Kunde inte vara bättre ;)

"Diplomati är konsten att be någon dra åt skogen på ett sådant sätt att han ser fram emot resan."
  • Krätchen

Min mamma  är en hemsk svärmor.Sorry
    Min svärmor är helt okej.

Svar på tråden Är era svärmödrar "värre" än era mammor?