• Anonym (Nojjig)

Nojjar för brand på natten.. Ångest

Jag har blivit så otroligt rädd för att det ska börja brinna på natten {#lang_emotions_frown}. Tänker på det varje kväll innan jag somnar. Kan vakna på natten och få för mig att jag känner brandrök.

Som nu tex. Min man väckte mig och sa att det kändes som huset skakade. (mycket opedagogiskt ja) Men konstaterade snabbt att det var inte så. Nu sover han men jag däremot kan inte sluta tänka på att han kanske kände rätt ändå och det kanske är pga brand som det "skakade". Ologiskt ja. Jag är supertrött men kommer inte kunna somna förens om nån timma tidigast.

Jag är inte mest rädd för vår lägenhet utan för de övriga. Litar inte alls på att de kan hålla koll på ljus osv. Brukar gå ut i trapphuset och "lukta" för att känna om det kan va nåt som brinner..

Har alltid varit en nojjig person men nu börjar det bli aningen hysteriskt. Jag skulle helst vilja sippa sova på nätterna övht. eller alt ha någon slags "vakt" i huset.

Vi har brandvarnare och säkerhetsdörr(vad det nu skulle hjälpa, inte vet jag) Behöver lite lugnande ord och riktigt fakta..

• Svar på tråden Nojjar för brand på natten.. Ångest
  • Anonym (Nojjig)

Nu har jag hållt mig vaken över 1 h.. Törs man sova nu?{#lang_emotions_undecided}

• Leenda

jag tycker att du ska gå å sova. försök å tänka på något bra och trevligt. sommar semester å sol kanske?
    Det kommer inte å börja brinna, inbilla dig inte.
    å dessutom så har du brandvarnare å säkerhetsdörr, så du har gjort vad du kan..
    sov gott!

• Anonym (Nojjig)

Tack. {#lang_emotions_smile} Nu ger jag det ett försök..

• Anonym (1)

Du kan inte göra så mycket mer än det du har, brandvarnare. Du kan inte styra över allt och alla helt enkelt - något du måste acceptera. Du är rädd att andra inte släcker ljus osv men vad hjälper det dig att du sitter uppe halva nätterna? Du kan inte ha kontroll över allting.

• eeisor

Jag har en känsla av att delar av det här inlägget inte kommer hjälpa dig alls, medan andra delar kanske gör det. Vet tyvärr alldeles för väl hur du känner dig, det är urjobbigt, har kommit ur rädslan nu, men det tog lång tid och en flytt efter min upplevelse.
    Jag har varit i exakt den sist som du är rädd för, dvs jag har vaknat mitt i natten av att brandkåren sågat sig men motorsåg/vinkelslip in i en lägenhet våningen under mig eftersom grannen glömt adventsljusstaken och gått hemifrån.
    De få minuter som jag blev sittandes väntande på brandmännen var bland de värsta jag varit med om. Tack och lov blev jag kolugn när jag insåg att det brann, paniken kom när allt var över, så min reaktion just då blev att klä på mig, stoppa in katten i reseburen, packa ihop mina viktigaste saker i en liten väska.

I alla fall, det som jag var absolut gladast över mär det här hände var (i oordning):
    1. jag hade titthål i dörren, så jag såg röken i trapphuset = öppnade inte dörren.
    2. har gått brandutbildning så jag visste att det är en dålig idé att gå ut i rökfyllt trapphus.
    3. har brandsläckare hemma. Troligen hade den inte räckt långt, men det var ändå skönt att ha den.
    4. hade brandklassad säkerhetsdörr. Enligt brandmännen jag träffade stoppar dörren så pass länge att så länge man inte bor mitt ute i skogen, så är brandkåren så pass snabbt framme om de får larm att elden hinner inte sprida sig vidare långt.

Det jag absolut rekommenderar är att om du har möjlighet (det är dyrt som attans, tusentals kronor, men väl spenderade pengar), hör med räddningstjänsten om de ordnar brandutbildning som du kan delta i. Det är värt precis hur mycket som helst att veta vad man ska göra om det brinner och hur man hanterar en brandsläckare på bästa sätt.

• Anonym (Nojjig)
    eeisor skrev 2009-12-31 09:27:23 följande:
    Jag har en känsla av att delar av det här inlägget inte kommer hjälpa dig alls, medan andra delar kanske gör det. Vet tyvärr alldeles för väl hur du känner dig, det är urjobbigt, har kommit ur rädslan nu, men det tog lång tid och en flytt efter min upplevelse.Jag har varit i exakt den sist som du är rädd för, dvs jag har vaknat mitt i natten av att brandkåren sågat sig men motorsåg/vinkelslip in i en lägenhet våningen under mig eftersom grannen glömt adventsljusstaken och gått hemifrån. De få minuter som jag blev sittandes väntande på brandmännen var bland de värsta jag varit med om. Tack och lov blev jag kolugn när jag insåg att det brann, paniken kom när allt var över, så min reaktion just då blev att klä på mig, stoppa in katten i reseburen, packa ihop mina viktigaste saker i en liten väska. I alla fall, det som jag var absolut gladast över mär det här hände var (i oordning):1. jag hade titthål i dörren, så jag såg röken i trapphuset = öppnade inte dörren.2. har gått brandutbildning så jag visste att det är en dålig idé att gå ut i rökfyllt trapphus.3. har brandsläckare hemma. Troligen hade den inte räckt långt, men det var ändå skönt att ha den.4. hade brandklassad säkerhetsdörr. Enligt brandmännen jag träffade stoppar dörren så pass länge att så länge man inte bor mitt ute i skogen, så är brandkåren så pass snabbt framme om de får larm att elden hinner inte sprida sig vidare långt.Det jag absolut rekommenderar är att om du har möjlighet (det är dyrt som attans, tusentals kronor, men väl spenderade pengar), hör med räddningstjänsten om de ordnar brandutbildning som du kan delta i. Det är värt precis hur mycket som helst att veta vad man ska göra om det brinner och hur man hanterar en brandsläckare på bästa sätt.
    Men fy, det där är ju precis vad jag är rädd för.. Eller att man ska upptäcka elden för sent.. {#lang_emotions_frown}

Jag har blivit mycket mer orolig se jag blev mamma(2 år sen) och det hör väl till, och nu är jag gravid igen och då blir det ytterligare lite värre samt att i juletid är jag alltid extra orolig över just brand.

Känns tryggt att läsa det du skrivit ang branddörr. Jag har gått div brandutbildningar(enklare snabbkurser iofs) med anledning av mitt jobb samt itidgare fritidsintresse. Men jag skulle nog behöva gå en lite mer omfattande kurs. 
  • rövhår

Men förfan! Skaffa en psykolog. Ska du gå runt och vara rädd att bli överkörd ocskå?

• Anonym (Nojjig)
    rövhår skrev 2009-12-31 12:28:01 följande:
    Men förfan! Skaffa en psykolog. Ska du gå runt och vara rädd att bli överkörd ocskå?
    Ja det kanske jag ska! {#lang_emotions_wink}
  • FreeForAll

Jag har också varit sådär supernojjig att det ska börja brinna! Men jag fick gå en brandutbildning genom jobbet och blev sedan mycket lugnare. Har en brandvarnare i varje rum och en brandsläckare hemma. Så nu kan jag sova igen. =)

Svar på tråden Nojjar för brand på natten.. Ångest