• Vildblomman

a-kassa och studerat

Sitter och funderar på det här med a-kassa. Jag är med i kommunal. Studerade fram tills nu.. Men ska i veckan skicka in papper för studieuppehåll då jag inte vet omjag vill fortsätta. Jag har jobbat 60% natt samtidigt med mina studier.

Någon som vet om jag är berättigad akassa?

• Svar på tråden a-kassa och studerat
  • Jossii

jag har oxå precis slutat skolan. Jag har dock inget uppehåll utan är helt klar. men som jag förstått det, (har alfakassan) så får man inte akassa under studieuppehåll.

Har du sökt in till skola?

Om du inte har det och om du inte vet till 100 % om du vill fortsätta så behöver du ju inte nämna det.

Du ska fylla i ett papper som heter intyg om studier. Där finns frågor som ex. "planerar du att fortsätta studera?" "har du studieuppehåll?"  osv... svara nej på dessa.

Jag vet inte hur det är när du jobbat samtidigt som du har studerat. Men det borde ju inte vara något problem så vidare du inte jobbar längre. Anmäl dig arbetslös på AMS.

Skicka in,
    -ansökan om arbetslöshet
    -intyg om studier
    -intyg från skolan, ev betyg
    -arbetsgivareintyg, ev anställningsbevis

Sen kan det ju finnas fler papper som du kanske behöver som jag inte har kolla på. Men dom jag skrev fick jag skicka in, alla utom anställningsbevis. Jag har inte jobbar när jag pluggade.

Hoppas detta hjälper lite på traven. Lycka till!

Svar på tråden a-kassa och studerat