Fötterna har svällt från en dag till en annan
Känns konstigt och tjockt. Vad kan jag göra för att lindra det? Är främst bara ena foten.
Känns konstigt och tjockt. Vad kan jag göra för att lindra det? Är främst bara ena foten.
hej
Oj kan det vara så farligt? Trodde man som regel någongång under graviditeten alltid blev svullen.
Jag svällde upp i sista månaden...ganska rejält. Ofta är det ingen fara, men det kan bero på havandeskapsförgiftning eller för högt blodtryck. Skadar inte att kolla upp.
Från vårdguidens hemsida om havandeskapsförgiftning: "Andra tecken kan vara svullna händer, fötter och ansikte samt snabb viktökning. De flesta gravida kvinnor känner sig svullna under graviditeten, men om svullnaden blir kraftig och inte minskar över natten bör du kontakta din mödravårdscentral."
Som sagt... de flesta upplever en viss svullnad. Svårt kanske att mäta vad är just en kraftig svullnad. Jag ser ibland ut som en elefant på just fötterna men det är främst mot kvällen. Att använda stödstrumpor tycker jag hjälper en hel del.
Det är ju inte en kraftig svullnad så att jag inte får på mig skorna tex men nog syns det att det är svällt. Märkte det igår då jag gick och la mig och det var fortfarande kvar nu när jag vaknade.
Händerna verkar dock inte vara svullna. Fast det är jättesvårt att bedöma, har gått upp i vikt och varit tvungen ta av mig ringar osv sista tiden.
Det beror ju lite på vad man gjort under dagen, när jag var på kurs två dagar och sedan åkte bil 2,5 tim hem så var jag jättesvullen om fötterna och vristerna. Men om det är kvar efter natten så kanske du ska ringa bm och fråga iaf. Använder du stödstrumpor? Det tycker jag hjälper rätt så bra.
Har varit sjukskriven och tagit semester så jag har tagit det väldigt lungt. Gjorde inget utöver det vanliga igår.
Ingen BM arbetar ju idag. Antar jag måste ringa förlossningen och fråga.
Använder inte stödstrumpor men kanske ska börja med det nu? Är första gången jag har fått svällda fötter under graviditeten.
Mina fötter & anklar svällde som fan över en natt, samla vatten är naturligt så det behöver inte alls vara havandeskapsförgiftning. Men visst ska du ringa in om du är orolig.
Kände mig inte så värst orolig men blev orolig när många skriver att det inte är bra. Jag var in till BM igår för att jag har haft problem kring urinvägarna, känns som uvi osv. lämnade urinprov som inte visade någonting men det skulle hon skicka in för vidare analys. Kanske har fötterna något med det här att göra?
Hon sa att om det blir värre eller om något nytt tillkommer så ska jag höra av mig igen. Kan man räkna fötterna som något nytillkommet? Känns långsökt men man vet ju aldrig.
Du mår bra annars?
Inte ont i hvudet eller något annat som känns konstigt?
Mammor får vara nojiga och om du är orolig så ring in och fråga..
hoppas allt är bra..
Jag hade själv inte oroat mig för svullna fötter då det är mer regel än undantag när man är gravid. Ska du inte ha kontakt med din BM på länge och om du blir orolig så tycker jag absolut du ska ringa & fråga. Är du itne speciellt orolig så ta det lugnt och se hur det utvecklas.
Sover väldigt dåligt så jag är tung i skallen och mår lite så som man kan göra då man får dåligt med sömn, men har inte direkt huvudvärk.
Borde inte BM ha sett om det var något konstigt i urinen när jag lämnade prov igår för misstänkt uvi? Jag tänker på det där ämnet man får mycket av vid havandeskapsförgiftning. Fast man kanske använder helt olika tester. Vet bara att allt hade visat blankt.
Mina svullna fötter kom som ett brev på posten på julafton, sedan dess har det inte försvunit. Min vänstra är mer svullen än högra och går inte ner så mycket över natten. Var hos BM på vanlig koll i veckan och allt såg bra ut, så det behöver inte alls vara någon fara. Sitt eller ligg med fötterna högt och använd stödstrumpor för att underlätta.
Man svullnar upp normalt under en graviditet,o speciellt mot slutet. Men att plötsligt svullna upp kan vara ett tecken,men vad min bm sa så har man huvudvärk o kan se blixtrar samtidigt,samt hög puls. Jag fick havandeskapsförgiftning sent under förra grav.men inte så värst högt blodtryck, o nu e jag svullen igen m huvudvärk så jag ska på måndag gå o lämna urinprov.
Har tid hos BM på måndag så ska ta upp det här då om inget annat händer nu under helgen. Ska vara uppmärksam på andra tecken.
Hoppas allt är bra.. För Hf är inte alls roligt.. Fick det med med nr1 och nr2.. blää..
Men är det enbart extrem uppsvullnad man ska reagera på eller? Eller gäller det all svullnad.