• Celia03

Emmaljunga city cross liggdel??!

Vi har hamnat i ett dilemma som jag hoppas någon kan hjälpa oss med. Vi har valt vagnen Emmaljunga City Cross, så far so good... Men sen då? Vi kan inte bestämma oss angående liggdelen! Ska man ha:

1. Endast mjuklift (som man sätter i sittdelen)
    2. Endast hårdlift (som man sätter i sittdelen)
    3. City Korg (som byter ut själva sittdelen)
    Jag tycker att City Korg blir absolut snyggast, men är det för bökigt när man ska bort etc och behöver liggplats till barnet? Till dottern hade vi mjuklift som var supersmidig att bära in när vi var bortbjudna... Kan man kombinera några av ovanstående?
    Alla tips råd och erfarenheter är guld värda!
  • Svar på tråden Emmaljunga city cross liggdel??!
  • trädis

vi hade en hårdlift!
    och jag är jättenöjd och kommer absolut att ta det igen om det blir fler barn för oss!

fördelar:

*man kan nyttja sittdelens suflett som går att dra ända ner dvs du kan mörklägga när bebisen sover och det är bländade sol eller det blåser.

*du kan nyttja sittdelens myggnät

*du kan alltid ta med dig din sovande bebis överallt. in på fik där inte barnvagnar tillåts osv

citykorgen har inga fördelar gentemot liftarna som jag kan se.
    (möjligtvis snyggheten då, det beror ju på vad man tycker, men det känns som mindre viktigt jämfört med det jag räknade upp )

världens lyckligaste mamma
  • stolla
    trädis skrev 2009-12-31 10:03:57 följande:
    vi hade en hårdlift!och jag är jättenöjd och kommer absolut att ta det igen om det blir fler barn för oss!   fördelar: *man kan nyttja sittdelens suflett som går att dra ända ner dvs du kan mörklägga när bebisen sover och det är bländade sol eller det blåser. *du kan nyttja sittdelens myggnät *du kan alltid ta med dig din sovande bebis överallt. in på fik där inte barnvagnar tillåts osvcitykorgen har inga fördelar gentemot liftarna som jag kan se.(möjligtvis snyggheten då, det beror ju på vad man tycker, men det känns som mindre viktigt jämfört med det jag räknade upp )
    Det beror oxå lite på vilken årstid bebisen föds och vilket klimat man bor i. Citykorgen går ju att bädda in bebisen bättre i när det är riktigt kallt och blåser på vintern. Kostnadsmässigt är det ju inte heller så stor skillnad. Har för mig att hårdliften är ganska dyr och kostar bara några hundra mindre än korgen. Som ju har ett bra andrahandsvärde och går sälja när man använt den klart. Sen är det ju en fördel till, om man har svårt att bestämma tyg så kan man ju ta två olika på korgen och själva vagnen. Då får man ju liksom två vagnar {#lang_emotions_dreamer}
  • trädis
    stolla skrev 2009-12-31 10:12:06 följande:
    Det beror oxå lite på vilken årstid bebisen föds och vilket klimat man bor i. Citykorgen går ju att bädda in bebisen bättre i när det är riktigt kallt och blåser på vintern. Kostnadsmässigt är det ju inte heller så stor skillnad. Har för mig att hårdliften är ganska dyr och kostar bara några hundra mindre än korgen. Som ju har ett bra andrahandsvärde och går sälja när man använt den klart. Sen är det ju en fördel till, om man har svårt att bestämma tyg så kan man ju ta två olika på korgen och själva vagnen. Då får man ju liksom två vagnar
    vi hade overall och filtar och duntäcke. det var aldrig några problem att hålla värmen och som sagt, om det blåser så var det kanonbra att kunna dra ner sufletten hela vägen ner. var ute och promenerade med en kompis en dag när det snöade och blåste och hennes kille hade en del snö på kinderna när vi promenerat klart. inte en flinga hade hittat in i vår vagn

andrahandsvärden vet jag inget om. vi köpte vår bara några månader gammal på blocket och sålde den sen för mer än jag köpte den för tror city crossen överlag har bra andrahandsvärde!

bra idé om att kunna ha två olika vagnar! där håller jag med! det är lite kul att variera sig
    dock får man ju fråga sig om man är så intresserad av design att man väljer korgen av den anledningen!
    världens lyckligaste mamma
  • Helstsyskonnu

Vi hade citykorg och var jättenöjda! Den har ju en egen sufflett och alltså inte samma som till sittdelen, vilket gör att man har en fräsch och inte så solblekt liggdel till nästa barn om man har tänkt att ha samma vagn. Funkade bra att lyfta bort från vagnen och använda som säng om vi sov borta, eller om sonen sov när vi kom hem och jag ville ta upp honom i lgh.

• MissSindra

City korgen går ju oxå att bära med sig, inte lika smidig kanske men vi har tagit med oss den in bara "knäppa" loss och lyfta med sig...

• Celia03

Tack för alla svar! Det verkar ju som att citykorgen är lite mer rejäl och så är det ju roligt med ombyte mellan liggvagn och sittvagn Men är det någon som vet om man får plats med en mjuklift i citykorgen?

• MissSindra

Har för mig att det är väldigt tajt med mjuklift i korgen. Men korgen i sig är super även utan mjuklift. :)

• mimspims

vi har citycrossen med citykorg men vi har inte hunnit använda den ännu(bf 26/1) och vi valde citykorgen pga. liften såg så liten och trång ut med tanke på att det blir en vinterbebis, citykorgen är "högre upp"vi är båda ganska långa. Dessutom har ju citykorgen egen suflett så den riskerar inte att bli lika blekt. Citykorgen har ju "bärremmar" som är gömda i fickor på sidorna och den är jätte enkel att knäppa lös från chassit :) Har bäddat med lammskinn och en tunnare fleece åkpåse som jag sytt själv. Jag är iaf övertygad om att det är rätt vagn för oss.

• Zelmilainen

emmaljunga har ingen mjuklift numera. de har quaddroliften, hårdliften och citykorgen. quaddroliften fungerar som en mjuklift, men har även funktionerna cocoon (den går bra att ha i citykorgen som du undrade över) samt åkpåse och sittdyna. jag skulle helt klart valt en quaddrolift, den har man störst använding av sen.

Vill ha bebis nuuu!!!
Svar på tråden Emmaljunga city cross liggdel??!