• Anonym (Matte)

Förstör jag hunden om jag uppfostrar den?

Jag är ingen hundmänniska, men det är min man. Efter väldigt många års bedjande gav jag med mig och vi skaffade en hund. En Jakthund för att vara exakt och det är en terrier.
    Jag körde med innan att "hundar ska inte hoppa", "hundar ska inte springa fram till folk hur som helst" mm. Plus att jag pratade mycket om olydiga hundar och folk som inte fostrar sina hundar.  Tex ska de inte tigga vid bordet!
    Han höll med mig i allt jag sa, en hund ska vara uppfostrad.

Nu är hunden här. 6 månader gammal. Den är helt och hållet hans, men naturligtvis tar jag emot den som en i familjen. Har jag sagt ja, så är hunden naturligtvis välkommen och blir en av oss.

Men, jag tycker inte han fostrar sin hund. Jag vill att en hund ska kunna gå fot, den ska komma när man ropar på den, den ska inte tigga vid bordet, säger jag Nej, så ska den lyda.
    Hunden sätter sig om han tror han ska få nåt gott, han hoppar på folk om jag inte står och håller i honom (min man säger ifrån, men inte så ordentligt som jag vill) Han tigger ofta om man äter något.
    När jag säger att hunden ska kunna gå fot mm så "förstör jag jakthunden" En jakthund ska spåra mm och ska inte komma om jag kallar på den då osv.
    Vi bor på en gård och hunden går naturligtvis lös då, (ingen hundgård) och han säger att kommer folk hit får de räkna med att bli mötta av en hund.

Jag sitter nu här med en "byracka" känns det som. (tolka mig rätt, jag tycker naturligtvis jättemycket om hunden) Men jag vill att den ska vara uppfostrad.

Förstör jag verkligen hunden om jag uppfostrar den?

• Svar på tråden Förstör jag hunden om jag uppfostrar den?
  • Anonym

En uppfostrad hund är en lycklig hund! Självklart skall du uppfostra den! Dock kommer det bli mycket svårare om ni inte är ENIGA.

• Anonym (hmm)

ja kan ingenting om just jakthundar.. men ja tycker att du ha helt rätt en hund ska lyda och komma när man ropa o allt de du sa

• Anonym (Matte)

Det svåra är ju att jag inte kan så mycket om hunduppfostran eftersom jag inte är hundmänniska Behöver hitta någon litteratur som jag kan läsa mig igenom.
    Jag vill kunna koppla hunden och gå på promenad utan att han springer fem meter framför mig med sträckt koppel hela tiden.

• ELHU

Jag kan heller inget om just jakthundar... vet att det är mer spec med dom.
    men en hund behöver en ledare! Det mår den bäst av o ledare blir man av att fostra hunden o visa vem som bestämmmer (utanvåld!).

Uppfostra hunden! Tänk om det va en stor hund?? Hur såg det ut då om den for fram till folk?
    Vi har en St Bernhard på 70kg.. skulle inte funka om den for fram o hade omkull folk, upp på bordet o ta mat osv.. Nä börja fostra nu så den vet vad som är rätt o fel från början av sitt liv ist.

Lycka till!

• Familjetrollet

För det första är hunden en valp,och valpar kan vara hundra gånger trotsigare än ett barn.
    För det andra så går man valpkurs med sin hund så den lär sig grundlydnad

Mamma till 3 barn och en ängel april -06.
  • enlitenbitkaka
    Anonym (Matte) skrev 2009-12-31 10:39:26 följande:
    Det svåra är ju att jag inte kan så mycket om hunduppfostran eftersom jag inte är hundmänniska Behöver hitta någon litteratur som jag kan läsa mig igenom. Jag vill kunna koppla hunden och gå på promenad utan att han springer fem meter framför mig med sträckt koppel hela tiden.
    För det grundläggande lydnaden behövs ingen stor kunskap, förlita dig på dig själv och hunden :) Fyll fickorna med godis och gå ut och träna. Börja med sitt, ligg och hit (hit använder vi som kommando men man kan naturligtvis säga annat också). Varje gång hunden gör rätt är det julafton med beröm och godis. (eller om han hellre vill ha sin leksak)
    Eller boka in dig och hunden på en kurs i vardagslydnad :) Kan ju hjälpa till att stärka bandet mellan dig och hunden också!
  • Cecelia

Du förstör inte hunden!!!!

Jakthundar kan vara lite jobbigare å lära eftersom dom har jakten så inpräglad men de ska inte spela någon roll, utan om du känner för det å vill så gå ut å gå med hunden lär känna den ordentligt å så kör du dina regler när den är med dig, så får juh din sambo se hur härligt det kan vara med en hund som inte hoppar på alla(har samma problem själv!!) och lyssnar på vad man säger!!

Å en sak till bara för att en hund är en mindre ras så ska som inte få tillåtelse att göra som dom vill, fråga din karl om han skulle tycka det var lika roligt om ni hade en sankt bernard eller en hund i den storleken som hoppar på folk å sitter å dreglar vid bordet?

2010-01-01
  • Teskedsmamman
    Anonym (Matte) skrev 2009-12-31 10:39:26 följande:
    Det svåra är ju att jag inte kan så mycket om hunduppfostran eftersom jag inte är hundmänniska Behöver hitta någon litteratur som jag kan läsa mig igenom. Jag vill kunna koppla hunden och gå på promenad utan att han springer fem meter framför mig med sträckt koppel hela tiden.
    Ta du och anmäl dig och hunden till valpkurs!! Där får ni jättebra hjälp
    Mina bloggar: ☆ Virkaholic ☆ och tesked.blogspot.com/
  • Higgins

Hej ! Här kan jag tillägga, Jag hade tidigare en blandras mellan Tax & Stövare, alltd¨jakt hund ändå ut i klorna :) Med mycket Egen vilja mm . Det finns ingen hund som är svårare att uppfosta än den andra, har idag två stycker Amstaffar, varav bägge är hanar, ena ett år och andra snart fem månader . Oavsett ras skall hunden uppfpstras, jag personligen bryr mej inte om hundar som hoppar och vill hälsa och slicka i hela ansiktet, MEN vill inte att mina hundar gör det på andra . Därför har vi lärt dom att det är okej att hoppa om personen i fråga säger att det är okej . Våra hundar går fot, för tro mej - det är inte kul i längden att ha en hund som drar, jakt hund eller inte ! Skulle se komiskt ut om våra hundar drog, dom väger ju en del och har som sagt en del muskler, lilla jag har då ingen chans , min sambo som väger 100 kilo skulle inte heller ha någon chans när hundarna är fullvuxa, det är ju som sagt "kamphundar" som folk är så snabba på att tillägga (och självklart hur farliga dom är ) . Men oavsett, jakt hund eller inte, hunden mår BRA UTAV att leva efter regler och diceplin . Det blir hundens uppdrag att varje dag göra dej som matte/husse stolt !!!

Och sen för att tilliägga, är hunden nu 6 månader och gör som du skriver, måste ni försöka disskutera detta och komma framtill en ömsesidig lösning, annars blir det bara mer problem sedan  !

• Higgins

Och sen en sak till, anväder han hunden till jakt ? I såfall borde han läsa på lite, en hund som används till jakt, skall lära sej att använda jakt instinkten på rätt plats och tillfälle, dvs på kommando ! Hunden är ju inte på jakt 24/7 !

• Polly S

en jakthund måste ju vara superuppfostrad! hur tänker han egentligen?
    hur vill han uppfostra den då? tänker han gå kurser? har han haft hund tidigare?

nej, anmäl till valpkurs direkt, då får både ni & hunden det roligare!

• Zelmilainen

har bara läst ts. självklart ska en hund vara uppfostrad, dock skulle jag aldrig vilja ha den så som ts verkar vilja. jag tycker det blir för mkt. att hunden är lugn, lyssnar vid tillsägelser och kommer när man ropar är en sak, det räcker för mig. gillar inte när hundar är "drillade och i princip alltid ska va superlydig". sen får andra göra som de vill.
    sen kan jag tycka att ni kan inte begära att hunden ska kunna allt det när den fortfarande är så ung. det är en valp, som fortfarande har ett enormt lekbehov. det andra kommer tids nog.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Odetta

Hunden förstörs om den INTE blir uppfostrad! Det kan du hälsa din man.

Som tidigare nämnts, en uppfostrad hund är en lycklig hund. Hundar BEHÖVER en ledare...om dem inte har en känner dem sig vilsna och olyckliga. Och med en olycklig hund så öppnas det dörrar till en hög andra problembeteenden än bara ohyffset det kanske är i början. Tugga på soffor, yla när ensam, kissa inne, aggression... 

Och speciellt med en jakthund är det såååååå viktigt med en uppfostran!
    Hunden MÅSTE kunna komma på inkallning, annars blir det ju att den jagar blint och inte som hjälp för människan som jägare. Det är då dem kan springa bort och inte komma hem igen (och det gäller faktiskt andra hundraser också)

En hund som inte lyssnar på inkallning ska inte vara lös, punkt. Det är för att skydda både människor och djur (man får ju tex inte jaga alla tider på året)

Nä...köp en bok om lydnad åt din man, prata med en uppfödare av den rasen ni har och gå en kurs tillsammans.

*lycka till*

♥ Av drömmarna skapas morgondagens verklighet ♥
  • sötäpplet

Rekommenderar också brukshundsklubbens valpkurs, och så kan man gå tilläggs kurs efteråt med mer lydnad.

Guld värd när man är ny och grön.

Håller med de ovan som påpekar att jakthundar behöver lydnad mer än en vanlig sällskapshund.

• Anonym (Matte)

Tack för era svar
    Han är uppväxt med hund, men har inte haft egen förut. Ska googla efter lite jakthundsböcker samt böcker om hunduppfostran och se vad jag kan hitta.

• Polly S

men hur har han tänkt uppfostra den då? vad baserar han sina åsikter på?

Anonym (Matte) skrev 2009-12-31 13:43:48 följande:
    Tack för era svar Han är uppväxt med hund, men har inte haft egen förut. Ska googla efter lite jakthundsböcker samt böcker om hunduppfostran och se vad jag kan hitta.
  • Molson Canadian

Jisses. Hunden är ju bara 6 månader. Att ställa lydnadskrav som fot och inkallning i den åldern kan få förödande konsekvenser. Du måste anpassa lydnaden utifrån valpens utveckling (för det är en valp!). Vid 6 månaders ålder räcker det alldeles utmärkt att valpen kan sitt namn, nej och sitt. Inkallningen måste du leka dig fram till. Var det roligaste han vet. 

Du måste vara noga med att inte börja i fel ände. Först kommer inlärningsfas och där ska du bara ägna dig åt positiv förstärkning. Först när hunden kan ett moment så kan du gå över i kravfas och korrigera om hunden inte gör det som den vet att den ska. MEN - du måste ge hunden verktygen att veta vad den ska göra. 
    Din man lämnar naturligtvis mycket i övrigt att önska utifrån ditt inlägg, men du ställer samtidigt för höga krav på en valp. Ni skulle bägge vara betjänta av att gå valpkurs/allmänlydnadskurs. 
    Notera att jag inte säger emot att hunden ska vara lydig, men man måste få in lydnaden varsamt när det är en så ung hund. Vi lägger inte något större tryck på någon av våra förrän de passerat åtminstone året, oftast 18 månader. 
    Och nej - hunden förstörs inte av uppfostran. En lycklig hund är en lydig hund. Du behöver bara ändra ditt sätt att uppfostra så att det passar valpens förmåga. 
  • Labbematte

Precis som barn behöver valpar få lära sig hur de ska bete sig här i världen. En sexmånaders vovve är fortfarande en valp, en slyngel som snart blir tonåring, och som kan vara alldeles snurrig av alla hormoner i huvudet.

Ibland kan det verka som om de inte tar in något alls, men man får faktiskt ut mycket av att vara tålmodig och bygga upp en positiv relation till hunden.
    Att ha roligt ihop är en bra början. Lära den små tricks och belöna med lek och godis. Att titta på sin hund och lära sig vad den säger till er, också.

Hundar är rätt enkla på så sätt att de gör vad som lönar sig- lönar det sig att tigga, bara en endaste gång så har hunden lärt sig något...
    Lönar det sig att dra i kopplet (alltså att man kommer dit man vill) så fortsätter den dra i kopplet osv osv.

Det här har jag tagit från www.canis.se

"Det är ett utbrett missförstånd att hunden gör saker, "därför att vi säger det", "därför att den arbetar för oss", "därför att vi har ledarskap/är chef", osv. Hunden arbetar antingen

för att uppnå något den vill ha, eller för att undvika något obehagligt.

Andra alternativ finns inte! Vårt kommando är inget annat än en signal till hunden att om den utför en bestämd handling just nu, har den chansen

att få en godbit, eller att undvika en obehaglig korrigering

(beroende på hur den har tränats).

Med andra ord - handlingen innebär något fördelaktigt för hunden själv. Den lyder inte ett kommando för att föraren skall må bättre (bli tillfredsställd) - den gör handlingen därför att detta innebär något fördelaktigt för den själv! Hundägare som säger att "hunden skall göra det därför att jag säger det!" tränar för det mesta med negativ förstärkning om man tittar närmare efter. Hundägare som säger att hunden skall ha "respekt" för dem, kan egentligen i de flesta fall byta ut "ha respekt" med "vara rädd för".

Påståendet att hunden försöker tillfredsställa oss har därför dålig täckning.Oftast har det nog mer att göra med att hunden upptäckt att den får mindre obehag när den gör som du säger, än att den skulle ha någon djupare förståelse för ditt emotionella tillstånd"

Det bästa man kan lära hunden är att för att få som den vill, så måste den först göra som du vill... Man bör helt enkelt försöka vara lite smartare än hunden {#lang_emotions_wink}.

Man behöver INTE uppfostra med hårda ord och ryck i kopplet. Vissa väljer att göra det, men det finns lika många sätt att uppfostra hund som barn... Att använda mjuka metoder betyder inte heller att man skämmer bort hunden, eller att man tillåter den att bete sig illa; utan att man lär den hur man vill att den ska vara utan att ge den obehag.

Lite lästips!

Unghunden
    Författare Mickie Gustavsson

Kontaktkontraktet
    Författare Eva Bodfäldt

Nosarbete
    Författare Maria Hagström

Hundens språk och flockliv
    Författare Lars Fält
Svar på tråden Förstör jag hunden om jag uppfostrar den?