Förstör jag hunden om jag uppfostrar den?
Jag är ingen hundmänniska, men det är min man. Efter väldigt många års bedjande gav jag med mig och vi skaffade en hund. En Jakthund för att vara exakt och det är en terrier.
Jag körde med innan att "hundar ska inte hoppa", "hundar ska inte springa fram till folk hur som helst" mm. Plus att jag pratade mycket om olydiga hundar och folk som inte fostrar sina hundar. Tex ska de inte tigga vid bordet!
Han höll med mig i allt jag sa, en hund ska vara uppfostrad.
Nu är hunden här. 6 månader gammal. Den är helt och hållet hans, men naturligtvis tar jag emot den som en i familjen. Har jag sagt ja, så är hunden naturligtvis välkommen och blir en av oss.
Men, jag tycker inte han fostrar sin hund. Jag vill att en hund ska kunna gå fot, den ska komma när man ropar på den, den ska inte tigga vid bordet, säger jag Nej, så ska den lyda.
Hunden sätter sig om han tror han ska få nåt gott, han hoppar på folk om jag inte står och håller i honom (min man säger ifrån, men inte så ordentligt som jag vill) Han tigger ofta om man äter något.
När jag säger att hunden ska kunna gå fot mm så "förstör jag jakthunden" En jakthund ska spåra mm och ska inte komma om jag kallar på den då osv.
Vi bor på en gård och hunden går naturligtvis lös då, (ingen hundgård) och han säger att kommer folk hit får de räkna med att bli mötta av en hund.
Jag sitter nu här med en "byracka" känns det som. (tolka mig rätt, jag tycker naturligtvis jättemycket om hunden) Men jag vill att den ska vara uppfostrad.
Förstör jag verkligen hunden om jag uppfostrar den?