• Frågvis

Ni som har katt: Hur har han/hon reagerat på bebisen??

Undrar så hur vår lilla kissemiss kommer att reagera när hon hör barnskrik och ser en livs levande liten krabat ligga där i sängen... Från att ha varit själv om all uppmärksamhet blir hon nu tvungen att komma lite i andra hand...Hon kanske börjar morra eller fräsa och undra vad det är frågan om! Eller är det kanske så att våra husdjur vänjer sig snabbt vid nya familjemedlemmar?

• Svar på tråden Ni som har katt: Hur har han/hon reagerat på bebisen??
  • majbarn

Våran lille Nisse har vi skämt bort och behandlat som ett litet barn och jag hade jätteångest när jag kom hem med våran son, var rädd att han skulle känna sig åsidosatt.
    Han verkar mest rädd för bebisen och håller sig undan. Har blivit reserverad mot mig också och tittar konstigt. Har ju vänt upp å ner på alla gamla rutiner och han känner sig nog förvirrad. Tycker lite synd om honom men är glad att han håller sig på avstånd från våran pojke.

• AnnaGBG

Jag har två bortskämda innekatter och är själv uppväxt med katter och jag tror att i de flesta fallen går det alldeles utmärkt att ha katt och bebis.

Men det är viktigt att man ger katten mycket uppmärksamhet när man kommer hem med den nya familjemedlemmen, så kissen inte känner sig åtsidosatt.
    För mycket nya regler för katten och för mycket nya ställen som den inte får vara på är heller inte bra.

Katter är smarta och förstår att det är en liten hjälplös varelse som de ska vara snälla mot, så länge det inte gäller små kattungar, då kan de kanske vara lite "tröga"

• AnnaGBG

Skulle tillägga att det klart att det kan ta lite tid för katten att vänja sig vid den nya familjemedlemmen men det gör det ju för oss nya mammor oxå!

Lycka till!

• Sanna Marie

Min båda katter höll sig långt ifrån min dotter då hon kom hem ifrån BB. Ibland var dom där och nosade lite.
    Däremot höll dom på att kela ihjäl mig trots att jag bara var borta i tre nätter.
    Idag är flickan så stor att hon kryper efter dom. Den ena katten springer bara undan men den andra är tvärsom. Han lägger sig nära henne och låter min dotter både slita honom i örat och klappa hårt. Han verkar njuta av uppmärksamheten. Sedan är han extra uppmärksam om hon håller något gott i handen - man kanske får smaka lite? ;)

Jag tror din katt kommer att älska den nya familjemedlemmen. Är han en älskad och trygg katt så blir det nog inga problem.

• Frågvis

Tack för era inlägg! Vår lilla kisse är så lugn och gillar mest att äta och sova (och gå på toa...) så hon kommer förhoppningsvis ta det hela med ro.

• Tezzan

När vi fick vår dotter för 3½ år sedan så vart vår katt mer sur på mig än på vår dotter. Jag fick inte ta i katten på 2 veckor innan hon tillslut såg att jag brydde mig om henne oxå. Mot dottern har hon varit både nyfiken och reserverad. Katten har aldrig gjort dottern något ont förren nu efter 3 år. Men jag antar att katten märker att barnet tål lite hårdare tag nu.

Men medans dottern var bäbis så har katten bara gått runt henne och tittat vad hon var för en typ.
    Fast vi har alltid låtit katten att gå fram till barnet i sin egen takt. Alltid haft henne oxå i knät när jag har ammat.

Men jag hoppas att det går bra med både katt och barn.

• Dare

Både katt och hund...Jag har en katt och två hundar,och hundarna är ju mina "barn" så jag hoppas att allt går bra när väl bebisen kommer.Nån med erfarenhet??????
    Oftast hör man ju att det går bra ,gäller kanske bara att inte "glömma" bort dem, utan att de får sin tid oxå?!

• Majsan70

Inga problem med att komma hem med en bebis här. Både katten o hunden har tagit det galant. De är båda mycket tålamodiga och har så vart från början.

• jana73

vi har 3 katter och när vi har kommit hem med våra barn från bb så har de fått luktat på bebisen och sen har det inte varit något mer med det. det enda man får kolla är att katten inte kliver på bebisen när den kommer till dig för att kela, mina hade en tendens att tro att man kunde klampa rakt över bebisen som om den var en kudde eller något sådant.

• Gahlin

Skönta att läsa om att det går bra med katt. Det är faktiskt ett litet grått orosmoln som jag har. Hoppas att min katt kommer att klara det lika bra.

• Pernellis

Hej!
    Är själv lite ororlig för hur mina katter kommer att reagera, har förtillfället 6 st men 2 är till salu ( kattungar på ½ år), det är en som jag är speciellt nervös över hur hon kommer att reagera på den lilla, hon är väldigt svartsjuk av sig kommer en kattunge upp i knät så fräser hon och slår till den i värsta fall, det är inga klor med i det hela men ändå, hur kommer det att gå med den lilla och henne??? dom andra oroar jag mig inte alls för...

Svar på tråden Ni som har katt: Hur har han/hon reagerat på bebisen??