• mandolina

Hur klippa lugg säkert på 2-åring?

Har just klippt hela dotterns hår, inklusive luggen. Gick hyfsat ok, bak blev det hjälpligt jämnt och ok, lite som page ungefär. Nästan snyggt t o m.
    Men luggen är rätt knasig, två lager med längder blev det tyvärr...
    Hur gör man när man drar upp håret och måttar så att det blir någorlunda rakt framifrån. Utan att klippa vid ögonen menar jag. Gör man mittbena och tar det sidled??
    Tips? Någon frisör som kan knepen?

• Svar på tråden Hur klippa lugg säkert på 2-åring?
  • Pinky81

hej!
    Fick höra av en vän som är frisör att man tar hela luggen som en snibb ner mot näsan och sen klipper man precis vid näsroten, då hamnar luggen ovanför ögonbrynen och ska bli rak!

Jag har inte testat, klipper min dotter i duschen och kammar ner luggen så rakt jag kan med en fintandad kam och sen klipper jag stegvis... brukar va helt ok när det torkar!!

Lycka till =)¨

/Pinky81

• marienna

Bra sax och låter henne sitta och greja med ngt samtidigt vid köksbordet eller stå på pall vid handfatet och plaska med vatten. Min tjej är mkt aktiv men tycker om att bli klippt så gör jag det snabbt funkar det bra.

• Anne69

Vi brukar vara två vuxna, sätta barnet i en barnstol och sen mata henne med russin - då får man gott om tid att klippa!  Men jag har fått tips om att först försöka klippa av så rakt det går och sen hålla håret "uppåt" mellan fingrarna och klippa ur det lite snett nerifrån (ngn som fattar vad jag menar?). Då undviker man värsta pottfrillan.

Gillar snibbtipset - ska pröva det nästa gång!

Svar på tråden Hur klippa lugg säkert på 2-åring?