• kajsa20

    när börja med sax?

    Min Dotter 2,5 fick en sax i julklapp, jag tycker hon är alldeles för liten, hon stoppar fortfarande allt i munnen.

    så min fråga till er blir: när är det dax att börja lära sig att klippa?

  • Svar på tråden när börja med sax?
  • Shmone

    3 år tycker jag är lagom... senare om man inte känner att barnet är moget.
    Sen tycker jag det ska ske under uppsikt.
    Min femåring tex får inte ha saxen i sitt rum.. ska han pyssla o använda saxen får han sitta ute i vardagsrummet.

  • Siphra

    Beror på barnet.Vid fyra brukar man klara det bra. Mina döttrar började tidigare. Beror på finmotoriken. Lägg undan den ett tag om hon stoppar den i munnen. 

  • Drakgrodan

    Våra 2,5 åringar på förskolan får använda sax när vi är med, en del kan knappt hålla i den, andra kan få till små hack i ett papper. Det är tydligen något med saxar som är spännande för alla barn vill gärna sitta vid bordet med sax, men då under övervakning som sagt! Vi har 3-3,5åringar som kan klippa riktigt bra men det kanske är för att de fått börja använda sax tidigt. Inga av våra barn brukar stoppa saxen i munnen.

  • Crazy Baby

    Beror på barnet! Stora tjejen som är 4,5 år har under höstterminen börjat med sax! Lillasyster som är 3 började samtidigt med sin syster och har fixat det superbra, däremot hade det varit katastrof om stora tjejen börjat med sax vid 3år!

  • FrejaMariah

    Det finns juh saxar i plast, som de inte kan klippa sig själva med, men som ger skarpa kanter när man klipper i papper.. En sådan har jag tänkt köpa till min 2-åriga dotter.. Hon har nyligen börjat intressera sig av saxar och vill gärna hjälpa till att klippa upp påsar.. Hon e mycke för att stoppa saker i mun, men inte saker som e vassa.. (?!)

  • Daggdroppen

    Jag var tvungen att gå och titta i lite fotoalbum...

    Min son kunde klippa ur annonser och dylikt med raka kanter då han var 2½. Han älskade att klippa och hade gjort det länge. Vi började nog med sax före 2 års ålder... {#lang_emotions_embarassed}

    Låter kanske både tidigt, osannolikt och dumt men så är det. Vi bedömde väl att han klarade av det och nu när han är knappa 4 år så har han ännu inte klippt sig i fingren. Han använder både stora och små saxar själv utan problem.

    Testa med en nybörjarsax (det finns väl de som bara har plast och inte är så vassa?) och så ser ni ju ganska snart hur hon klarar av det. Klarar barnen av det ser jag inget fel att uppmuntra klippandet, det är ju en jättebra finmotorisk övning!


  • Lindreas

    Jag låter de barn som vill prova använda saxen göra det, på förskolan där jag jobbar alltså. Men är barnen väldigt små (under två år) så är det enbart när jag är ensam med barnet, så jag kan ha full koll. Men vid 2.5 års ålder brukar de flesta klara av att hålla i saxen och förstår hur man gör med den och klipper fina små hack i pappret som de är sjukt stolta över. ;)

    Naturligtvis står inte saxarna framme, utan högt på en hylla och används enbart tillsammans med "fröken".

  • Bebis Anna

    Min minsta var 14 mån när hon börja på dagis, småbarnsavdelning. Det är reggio emilia dagis och dom har allt framme, även saxar. Barn lär sig tidigt att hantera saxen, inga barnsaxar är de heller. Små men inte i plast. Hon kom hem med hål på tröjan en dag, men hon springer inte med sax eller stoppar den i munnen som allt annat.
    Trodde aldrig att de skulle gå så bra, men de gjorde de.
    Min stora började på dagiset när hon var 3 år, då var jag livrädd att hon skulle skada sig. Men dom får aldrig lämna bordet med saxen, när dom arbetat klart med saxen ska de läggas tillbaka i sin plats. Barnen är så duktiga och lär sig detta så snabbt. Jag har saxarna framme hemma också, de funkar bra. men klart att man har ett extra vakande öga att dom inte gör annat än klipper i papper.

  • Leo1977

    Min son är 2,5 cirka och klipper med en liten sax då vi sitter tillsammans. Det går jättebra! det är en variant som är ganska trubbig.


  • bebben Elias mamma

    Alla 2 åringar använder sax på förskolan där jag jobbar. 2 år är den yngsta vi har men det är inga problem. De sitter vid bord när de använder sakarna och vet att de inte får springa runt med dem. Jag har alltid haft saxar framme tillsammans med färgpennor, papper o sånt hemma.

  • kutiom

    Dottern var drygt tre år när vi började med sax här hemma och detta var enbart för att det var något dom gjorde på dagis.

  • Jenny03

    Är man med är det ju ingen fara annars så rekomenderar jag en plastsax som jag själv köpte ganska nyligen på akademibokhandeln. Den är av hårdplast och går alldeles utmärkt att klippa papper med dessutom är den ofarlig. Den kostade ca 20-30 kr : )

  • ROXTAH

    Min dotter har en speciell barnsax. Finns hos BR leksaker. Det är något särskild med dessa saxar. Går inte att klippa på annat än just papper. Kan inte skära sig, klippa i hår eller annat. Skitbra!

    Med den började hon redan som två åring

  • Kulta17

    Vår dotter (3 år) klarar av att klippa riktigt bra själv så då får hon använda den när jag är i närheten (vill inte att hon ska springa iväg med den, man vet aldrig vad som kan vara intressant att klippa...)

  • Kulta17
    FrejaMariah skrev 2010-01-07 23:11:12 följande:
    Det finns juh saxar i plast, som de inte kan klippa sig själva med, men som ger skarpa kanter när man klipper i papper.. En sådan har jag tänkt köpa till min 2-åriga dotter.. Hon har nyligen börjat intressera sig av saxar och vill gärna hjälpa till att klippa upp påsar.. Hon e mycke för att stoppa saker i mun, men inte saker som e vassa.. (?!)
    De är riktigt dåliga vissa av de saxarna, vi köpte en. Jag rekommenderar att du kör med vanlig sax, emn är med och hjälper istället.
Svar på tråden när börja med sax?