• Gravidgrodan

Deltidssjukskriven

Ni som är sjukskrivna på deltid, hur räknas tiden ni jobbar? Är det per månad eller per vecka? Jag är sjukskriven på halvtid, men p.g.a. olika skäl så kommer jag att jobba mer varannan vecka, d.v.s. det blir inte samma timmar varje vecka. Hur räknar Försäkringskassan? Någon som vet?

• Svar på tråden Deltidssjukskriven
  • AannaH

Tror att försäkringskassan vill att du halvera dina dagar....så sa dom till mig iallafall. Jobbade jag 6 timmar en dag så skulle jag jobba 3 o jobbade jag 8 timmar skulle jag jobba 4 timmar..

Robin -97 Nemo -05 BF-100215
  • ankling

Instämmer med ovan.

Jag är också halvtidssjukskriven, men har lite oregelbundet schema så vissa veckor jobbar jag fler dagar och vissa mindre. Men så länge man jobbar halva dagar så är det inga problem.

• Gravidgrodan

ok, tack för svaren. Vet inte exakt hur många timmar jag kommer jobba per gång, men det blir inte som en hel dag i varje fall. Kommer högst antagligen att jobba 5 timmar som mest (inkl. raster), en normal dag för mig jobbar jag 9 timmar (inkl. raster). Men däremot kommer jag kanske att jobba så 4-5 ggr ena veckan och andra veckan kanske bara 2 eller så. Hmmm, hoppas dom inte är så petiga på FK, har en bra handläggare i varje fall. Eftersom jag måste ha andra arbetssysslor än mina vanliga, så kommer det att bli ett pussel att få ihop timmar lite här och där, med varierande arbetsuppgifter (tror inte min arbetsgivare tycker det är så himla kul, men vad gör man...)

• Ulle75

Fk är petiga, så ett skriftligt svar skulle jag kräva innan så du vet vad som gäller. Tyvärr har jag erfarenhet av att ett muntligt svar inte håller och dom tar tillbaka ersättning om man inte gör exakt som dom tänker.

• Gravidgrodan

Förstår om de vill att man ska jobba halva dagar om man är sjukskriven 50%, men hur kollar de upp hur man jobbar? De kollar väl inte upp mitt schema, inte för att jag har ett ens en gång just för tillfället. Har nämligen varit sjukskriven helt och hållet i två månaders tid och ska nu försöka jobba igen på halvtid. Men eftersom mitt arbete till stor del innebär tunga lyft så har arbetsgivarn tagit in en vikarierande person på min post och det är ännu oklart var, när och hur jag ska jobba. Men om jag får ihop timmar som motsvarar halva min normala arbetstid under en månad, förutsatt att jag inte jobbar "heltidspass" (d.v.s. 8 timmar) i varannan vecka, och är ledig varannan, så tycker jag inte att det borde vara något problem...eller? Hur menar du Ulle75 med skriftligt svar? Svar från FK hur de vill att man arbetar eller? Ska prata med min handläggare på måndag men ska jobba nu i helgen...vill ju inte jobba för många timmar per dag, om det inte är ok liksom..krångligt allt ska vara...

• Smilla75

De ringde min chef och frågade, jag fick allt underkänt eftersom jag inte halverat mina dagar exakt.

• AannaH

Jag hade varit sjukskriven helt först o ville börja jobba halvtid för jag tyckte det blev bättre när jag gick hemma..inte så konstigt för jag gjorde ju inget När jag började jobba halvtid klarade jag inte det o blev sjukskriven helt igen o det va då dom frågade hur jag jag jobbade när jag va halvtid sjukskriven eftersom jag inte klarade det..Jag blev inte beviljad heltid igen..men efter fler läkarintyg så blev jag tillslut godkänd helt sjukskriven igen men det tog tid innan jag fick min pengar...

• Smilla75

Kan man jobba ett visst antal timmar en dag så menar F-kassan att man kan göra det varje dag, om inte läkaren rekommenderat att man jobbar så.

• Ulle75

Hej igen. Med skriftligen menar jag att det är bättre att maila än att ringa så har man det svart på vitt. Eftersom jag är konsult så bokför jag varje timme på jobbet så dom ringde till jobbet och bad om mina tidkort.

• Gravidgrodan
    Ulle75 skrev 2010-01-01 18:28:11 följande:
    Hej igen. Med skriftligen menar jag att det är bättre att maila än att ringa så har man det svart på vitt. Eftersom jag är konsult så bokför jag varje timme på jobbet så dom ringde till jobbet och bad om mina tidkort.
    Aha, ok. Får höra med min handläggare på måndag, det är ju inte hon som tar beslut om man blir beviljad sjukpeng eller inte (om jag fattat rätt), men hon har ju koll på mig och mitt arbete. Jag jobbar i butik och stämplar in och ut...ibland har jag mer rast, ibland mindre, därför blir mina timmar/vecka ofta lite olika, även om jag inte är sjukskriven. Tack alla som svarat! En annan grej jag undrar är att om man är sjukskriven 50%, kan jag då ta ut föräldrapeng 50% under en viss tid? Någon av er som har erfarenhet kring detta?
  • Smilla75

Jag missförstod dig nog, du kan ta ut F-penning istället för att jobba 50 %.

Jag tror dock att du aldrig får överskrida 20 timmars arbete i veckan, då underkänns din sjukskrivning helt, det gjorde min.

• Gravidgrodan
    Smilla75 skrev 2010-01-01 19:19:47 följande:
    Jag missförstod dig nog, du kan ta ut F-penning istället för att jobba 50 %. Jag tror dock att du aldrig får överskrida 20 timmars arbete i veckan, då underkänns din sjukskrivning helt, det gjorde min.
    Ja, jag skulle i så fall ta ut f-peng istället för att jobba 50%. Usch, sånt här ger mig så mkt huvudbry...vet inte ens om jag kan få ihop till 50% rent timmässigt på mitt jobb. Det är inte så många av mina vanliga arbetsuppgifter jag kan göra i det tillstånd jag är just nu och det är svårt med omplacering på min arbetsplats. Man känner sig så dålig tycker jag, känns som att arbetsgivarn förstår men ändå inte, samma sak med läkarna och med FK. Man ska vara jätte sjuk känns det som, annars tror de att man fejkar...
  • Heureka

Jag är halvtidssjukskriven och jag har delat upp veckans dagar. Dvs en veckan jobbar jag 2 dagar och nästa 3 och så varvar jag så. Det har inte varit några problem med FK eftersom det står i min sjukskrivning att jag har långa resor till jobbet och denna lösning är bäst för mig.

Älskade Kotten du är välkommen ut nu (L) BF 11/1
  • Gravidgrodan
    Heureka skrev 2010-01-01 19:51:21 följande:
    Jag är halvtidssjukskriven och jag har delat upp veckans dagar. Dvs en veckan jobbar jag 2 dagar och nästa 3 och så varvar jag så. Det har inte varit några problem med FK eftersom det står i min sjukskrivning att jag har långa resor till jobbet och denna lösning är bäst för mig.
    Ok, det verkar vara som vanligt med FK då, beror helt på vem man pratar med och vem som tar beslut. Hoppas att de är förstående. Jag vet ju faktiskt inte hur mkt jag orkar jobba, eftersom jag varit hemma i två månader nu och det är först sen ett par veckor tillbaks som jag känner mig lite mer "normal" och kan tänka och tro att jag ska kunna jobba överhuvudtaget. 
  • sirisdotter
    Gravidgrodan skrev 2010-01-01 20:07:30 följande:
    Ok, det verkar vara som vanligt med FK då, beror helt på vem man pratar med och vem som tar beslut. Hoppas att de är förstående. Jag vet ju faktiskt inte hur mkt jag orkar jobba, eftersom jag varit hemma i två månader nu och det är först sen ett par veckor tillbaks som jag känner mig lite mer "normal" och kan tänka och tro att jag ska kunna jobba överhuvudtaget. 
    Det var enbart min handläggare som satt sig in i mitt fall som kunde ge korrekta svar. Hon sade t o m att det inte var någon idé att jag pratade med någon annan. Halva dagar vill FK,  trevligt med den av er som fått läkarintyg om långa arbetsresor och därför långa arbetsdagar!
  • AannaH

Vilken vecka är du i? om du inte kan bli omplacerad så har du väl rätt till havadeskapspenning men du kanske inte har kommit så lång än.

• Smilla75

Som Heureka skriver så står det i hennes läkarintyg att hon rekommenderas jobba så, för att få vila från långa arbetsresor. Det är en förutsättning, annars hade de underkänt även det upplägget.

Men du ska inte anpassa din sjukskrivning till vad som passar din arbetsgivare utan utifrån din faktiska arbetsförmåga, det är så F-kassan ser på det. Det är inte heller individuellt och upp till handläggare utan får de kännedom om hur du faktiskt arbetat kommer de alla fram till avslag.

• Gravidgrodan

Annah: jag är i vecka 21, så inte så långt gången. Havandeskapspenning fick jag förra gången, gick då en månad innan beräknad förlossning. Men man kan visst få det tidigast 60 dagar före beräknat datum.

Smilla: om jag anpassar min sjukskrivning efter min faktiska arbetsförmåga, så borde de tider/pass jag får funka tycker jag. Även om jag inte halverar min normala arbetstid med hälften per dag, så blir det ändå kortare arbetspass än normalt och pass där jag undviker tunga lyft. I mitt sjukintyg står det uttryckligen att jag inte får lyfta tungt, undvika långa arbetspass och att jag behöver vila mycket p.g.a. min tvillinggraviditet. Om jag får pass där jag inte behöver lyfta så tungt, utan det är mera att plocka och gå så borde jag orka, speciellt om det blir så att jag har vilodagar emellan. Ja, ja...jag får höra med handläggarn på måndag. Hon är schysst, så hoppas på att hon kan hjälpa mig att få igenom mina arbetstider. Nu kommer väl jag att jobba högst 6 timmar/pass, inklusive raster, men det lär inte bli så varje pass. Snarare blir det väl 4-5 timmar/pass...och då blir det ju i så gott som halva min normala arbetstid ändå.

• AannaH

Okej ja då är det ju ett tag tills du kan få hp..

Svar på tråden Deltidssjukskriven