• Noorna

Cairnterrier?

Är det någon här som har erfarenhet med Cairnterrier? Vi har en kanintax (hane) och funderar på en hund till. Min sambo är förtjust i rasen men jag har ingen erfarenhet alls med den. Jag har läst lite på nätet men tycker informationen är ganska knapphändig. Det jag funderar på är hur den fungerar med andra hundar, har den någon "will-to-please" (det saknar vår underabara tax helt {#lang_emotions_laughing})? Hur man bäst aktiverar dom och allt annat som kan vara nyttigt att veta. Tacksam för alla svar!

• Svar på tråden Cairnterrier?
  • ynnej82

Vår familj har haft två Cairnterriers och ett tag födde min mamma även upp sådana. Den ena (vad jag minns) var lättlärd, snäll och fungerade bra med andra hundar. Den andra var bolltokig!!! Men jag tror att varje hund har anlag för olika personliga egenskaper och utvecklar dom tillsamans med sin husse/matte.
    I mitt tycke har dom alldeles rätt storlek (gillar mindre hundar) och du kan aktivera dom på flera olika sätt (som med många andra raser): agillity, lydnad, promenader, lek m.m.

Ett tips på en underbar terrierras är borderterrien, dom älskar att jobba på alla sätt och är mer "personliga" än cairnterriern. Men detta är ju bara min egna uppfattning och jag måste tillägga att jag var rätt liten när vi hade cairnterrier.

Ta kontakt med någon kennel som ligger nära där ni bor och kolla om ni får komma och hälsa på. Då får ni tillfälle att träffa hundarna och ställa alla era frågor

Lycka till med hundletandet och skaffa en ras som ni båda vill ha!

• Noorna

Tack för svar! Jag är från början väldigt skeptisk mot terrier-rasen eftersom jag har dåliga erfarenheter med jack russels men inser att alla terrier är inte små, ettriga och elaka småkryp... {#lang_emotions_wink}

Hmmm, nu blev jag lite nyfiken på Borderterrier...  Ska leta lite och se om det finns några kennlar i närheten som föder upp Border eller Cairnterrier i närheten.

• ynnej82
    Noorna skrev 2010-01-01 11:19:06 följande:
    Tack för svar! Jag är från början väldigt skeptisk mot terrier-rasen eftersom jag har dåliga erfarenheter med jack russels men inser att alla terrier är inte små, ettriga och elaka småkryp... Hmmm, nu blev jag lite nyfiken på Borderterrier...  Ska leta lite och se om det finns några kennlar i närheten som föder upp Border eller Cairnterrier i närheten.
    Ja, en terrier är ju alltid en terrier...men precis som du skrev är ju inte alla ettriga. Elaka tror jag väldigt få är. Viktigt tror jag är att hundar av alla raser får lära sig att umgås med många olika hundraser och då får man välja ut bra lekkompisar. Får dom en social bredd så blir dom nog också en bra social hund!
  • Noorna

Kanon! Tack för hjälpen! :)

Svar på tråden Cairnterrier?