• Aman05

Vill slippa panik vid bad/dusch

Vår dotter är 1,5 år och har aldrig riktigt gillat att bada eller duscha. Hon har i perioder suttit hyfsat nöjd i badbaljan och lekt och sedan blivit ledsen enbart vid hårtvätt. Men oftast har hon protesterat bara av att sitta i baljan. Det är som att det är otäckt att få vatten på sig

De senaste 2 månaderna har hon inte ens velat sitta i badbaljan. Hon får panik så fort vi närmar oss baljan/duschen och skriker och krampar. Det är oerhört jobbigt för oss alla tre, och det slutar med att vi måste tvångstvätta henne bara för att få henne lite renare 

Vi har så klart försökt göra badet till något roligt, lagt dit roliga leksaker, muggar, allt man kan tänka sig, men hon avskyr verkligen allt som har med bad och dusch att göra.

Känner någon igen sig? Hur har ni gjort? Vore SÅ tacksam för tips
    Vill på något sätt bryta det här negativa mönstret

• Svar på tråden Vill slippa panik vid bad/dusch
  • Rootsler

Gillar hon att leka med vatten i övrigt? Kanske kan det hjälpa till, att få stå o leka vid diskbänken tex?

Sen har vi även haft en liten uppblåsbar pool till sonen, som vi lägger på golvet i badrummet, fyller upp litegrann o så får han pyssla som han vill. Det tycker han är jättekul, han sitter en stund, klättrar ur, sitter bredvid, leker med nån hink, dricker lite osv osv. Vi har handdukar runtomkring så han inte ska halka när det blir blött. Det är bra mycket mer bad o lek än vad det är tvätt så att säga.

Nu gillar ju min son (1,5år) vatten, och har alltid gjort, så det är ju givetvis helt olika förutsättningar.. Hoppas det löser sig för er, det låter jobbigt!

• marysoul

ja har en likadan! min son är snart två år och har alltid vart livrädd för vatten, även att vi aldrig på nåt sätt främjat att de på nåt sätt inte ska va bra. ja tror ju på att använda positiva ord ist för negativa. istället för å säga "vattnet är inte farligt" så säger man "vattnet är jätteroligt", för barn väljer ju oftast bort "inte" och hör då bara farligt.
    hur som helst. han har alltid vart skitnojig. när han va fem månader va vi i spanien för första gången och övervann då vattenrädslan för vi hängde i poolen dagarna i ända. sen när vi va hemma igen kom rädslan tillbaka, man får trixa som tusan, gör de till en lek varje gång, klä av sig själv å va med, få honmo att kasta vatten på en osv. spanien igen när han va 1,5 år ungefär samma där, älskade poolen tråkigt hemma igen. men nu börjar de orna till sig, men de e ett evigt meckande, å hellre låta honom ha skitit hår en dag till än att tvinga honom tvätta de. ingen har dött av lite skitigt hår. hellre på hans villkor, å i hans takt än å tvinga fram nåt som bara gör de ännu svårare nästa gång. men mycke skratt gester och bus gör de ju lite lättare iaf! :)

• Aman05

ja det lustiga är ju att hon älskar att stå vid diskbänken med lite rinnande vatten och stänka och leka. Där skulle hon kunna stå i timmar om hon bara fick. Så länge hon inte behöver få så mycket vatten på kroppen verkar det vara lugnt

Vi har ett ganska litet badrum, men det kanske vore något att prova med en uppblåsbar pool så som du skrev Rootsler. Det kanske finns rätt små storlekar så att det ryms på golvet. Jag antar att allt som har med vatten att göra och som samtidigt är ROLIGT bara måste testas av oss och uppmuntras

• Helle76

Har ni prövat att bada och duschat med henne? Då kanske hon tycker det är mysigare.

Min 1-åring gillade inte att duscha innan men när vi bytte stråla till en som är mjuk gick det bättre. 
  • Tygtiiger

Vi provade att sätta barnet i badkar med bara lite, lite vatten, några muggar och vispar och så fick han plaska loss. När vi skulle tvätta fick vi använda tvättlapp och hälla på vattnet med mugg när man skulle skölja, då gick det bättre och efter ett par veckor var det inget problem att bada!!

• RosaNapp

Nu blev mellan skrämd när han var 1½ så han ville inte bada för det, men vad jag gjorde var att jag helt enkelt tvättade av honom med en blöt handduk. Det tog ju sin lilla tid iofs. Efter ett tag så fick han stå vid badkaret när jag gjorde det, samtidigt som storasyster badade exempelvis. Då blev det ju alltid en liten skvätt på honom under lek utan att han reagerade .
    Sen när han ville så fick han prova att bada med storasyster, men i början ville han inte ens sätta ner fötterna utan ångrade sig ändå.

Det tog några månader innan han tyckte det var ok att stå i badkaret, hålla duschen själv och på så sätt tvätta sig. Nu badar han dock mer än gärna, plaskar runt och snurrar rundor. 2½ är han nu.

Kan hon inte få ha duschen själv? Behöver ju inte vara mycket som kommer, bara så att det sprutar någon cm, inte mer. Då leker hon mer med den och tänker kanske inte på var hon är?

• Shasti

Vår dotter har varit rädd i perioder (18 mån nu). Då har vi satt oss med henne själva i halvfyllt badkar så får hon sitta i famnen och leka och man tvättar henne samtidigt.

• ann0rlunda

Vår son är 21 månader. Han är livrädd för duschen. Skriker som om han höll på att dö. Så hemskt. Men senast gick det liiite bättre. Han har leksaks fiskar i plast som är hans favoritleksak. Jag sa till sonen att nu skulle fisken duscha. Han började gråta men följde med in i duschen. Bara det var en stor framgång.
    Sen gick det ändå hyfsat att duscha.. Ledsen var han från och till ,men han tyckte nog att det var intressantare än förut och det gick att prata med honom. :)

• mandolina

Bada med bubbelbad hjälpte mot vår dotters badvägran, men hon är 23 mån...
    hon har nu börjat vilja baba jämt, och motviljan och rädslan mot hårtvätt har lugnat sig betydligt.
    Mycket leksaker som man kan hälla med vattnet i/ur är ofta bra!

• Laire

Vi kom över duschrädslan genom att vi höll i munstycket en bit ifrån sonen samt att vi hade bunkar att leka med. Han tog tillslut modet till sig att gå fram och fylla en bunke med vatten. Efter ett tag kunde han stå bredvid duschen och efter ytterligare ett tag fick vi duscha armarna. Efter många gånger så är det nästan helt smärtfritt att duscha.

• Mau82

Min ena flicka på 14 mån blev livrädd för att bada/duscha från en gång till en annan. När det var dags att bada så sa vi helt enkelt till henne att det var dags att bada och så gick vi in med hennes tvillingsyster och plaskade och hade dörren öppen så fick hon komma självmant. I början satt hon på golvet bredvid poolen(vi har en uppblåsbar pool i duschen) och plaskade så sköljde jag av henne och tvättade henne lite där. Efter några gånger så vågade hon sig till slut i poolen och bada och nu går det jättebra!! Jag använde en vatttenkanna i stället för duschen, att skölja håret med först men nu går det bra med duschen oxå.

• Aman05

Tack för alla svar hörrni! Det är så skönt (får man säga så?) att höra att det är fler som har haft samma problem!
    Tror att vi får bita ihop och hoppas på att det sakta men säkert vänder. Tyvärr har vi inte badkar hemma så vi kan inte bada ihop. Det får bli att bli vänja sig vid duschen i stället

• Trulsa1985

Jag hade nog försökt avdramatisera det genom att varje gång som ni dushar så hade jag klätt av barnet och sen gett det massor av roliga leksaker att härja omkring med i badrummet. Dusha försiktigt och ha draperiet öppet så att barnet hela tiden ser er. Stänker det lite så gör det men det kommer ju mer på er... Till slut borde barnet bli nyfiket på vad ni hittar på egentligen... Och man behöver inte bada barn hela tiden :) Så skitiga blir de inte när de är så små att man inte kan tvätta med tvättlappar i stället när de är skitiga... :) Lycka till med badrädslan... 

Svar på tråden Vill slippa panik vid bad/dusch