• Noorna

Kitchen Aid..?

Hej,

Är det någon här som har en Kitchen Aid köksmaskin som ni använder mycket till bak? Jag suktade länge efter en och kostade till slut (tog nästan 5 år) på mig och köpte en. Har även Jan Hedhs bok om bröd och har testat lite recept ur den men jag tycker min maskin är för klen för dom flesta degar i den boken... Efter en stund så blir den väldigt varm och hela överdelen står och skakar. Är det någon som har upplevt samma sak eller har jag fått ett måndagsexemplar? Nu funderar jag seriöst på att köpa en "riktig" köksmaskin typ som den som min mamma köpte på 70-talet som tål ett mindre kärnvapenkrig  {#lang_emotions_laughing} för att använda vid bak och ha min älskade Kitchen Aid till annat (och bänkprydnad).

• Svar på tråden Kitchen Aid..?
  • MBert

Jag har läst samma kommentarer tidigare. Både att den inte orkar med att knåda degar och att den inte är så stor att man får plats med lite större degar.
    Men jag kan inte uttala mig eftersom jag har en annan sort...

• Noorna

Vad har du för någon och kan du rekomendera den?

• Firehead

En Kitchenaid, har jag för mej, är inte lika stark i motorn som en del andra köksmaskiner, om du kollar Wattantalet på den. Vet oxå att många säger att man inte kan göra så stora degar med den. Detta trots det höga priset, tyvärr. Men det är ju helt klart den snyggaste på marknaden ;)

• Parniara
    Firehead skrev 2010-01-01 11:55:55 följande:
    En Kitchenaid, har jag för mej, är inte lika stark i motorn som en del andra köksmaskiner, om du kollar Wattantalet på den. Vet oxå att många säger att man inte kan göra så stora degar med den. Detta trots det höga priset, tyvärr. Men det är ju helt klart den snyggaste på marknaden ;)
    Detta är inte sant eftersom kitchen aiden har direktöverföring av kraften till skilland från vanliga köksmaskinsmotorer. Man kan helt enkelt inte jämföra direktöverförd kraft och omvandlad kraft. Men men...nog kan jag tycka den är lite trögare än min mammas "70-tals" maskin.

Jag bakar med min. Vill jag göra större statser kör jag i två omgångar då jag har köpt till en extra bunke. Lussebullar är det svåraste då jag har et recept som ska köras länge och blir som klister, men det gick bra iår också. Maksinen tål mer än den ser ut att göra. Jag tror man är lite rädd för den dock då den brummar, skakar och har sig just för att det är så dyr!
  • Noorna
    Parniara skrev 2010-01-01 12:01:09 följande:
    Detta är inte sant eftersom kitchen aiden har direktöverföring av kraften till skilland från vanliga köksmaskinsmotorer. Man kan helt enkelt inte jämföra direktöverförd kraft och omvandlad kraft. Men men...nog kan jag tycka den är lite trögare än min mammas "70-tals" maskin.Jag bakar med min. Vill jag göra större statser kör jag i två omgångar då jag har köpt till en extra bunke. Lussebullar är det svåraste då jag har et recept som ska köras länge och blir som klister, men det gick bra iår också. Maksinen tål mer än den ser ut att göra. Jag tror man är lite rädd för den dock då den brummar, skakar och har sig just för att det är så dyr!
    Kan nog vara så att man blir lite orolig att den ska gå sönder eftersom den är så dyr... :)
  • MBert
    Noorna skrev 2010-01-01 11:49:01 följande:
    Vad har du för någon och kan du rekomendera den?
    Jag har en gammal (?) Bosch.
    En fördel med den är att den knådar underifrån så hela bunken är öppen för att hälla i ingredienser under drift. Det gör också den låg så den får plats i köksskåpet. Den knådar bra, kanske just p.g.a. den låga tyngdpunkten.
    Den har en stor degbunke. Det kan ju också vara nackdel eftersom den tar stor plats i diskmaskinen (så jag diskar den oftast för hand).

En vetedeg, speciellt Manitoba Cream som proffsen använder med hög proteinhalt, ska knådas länge, 10-20 minuter, för att glutenet ska göra degen seg och spänstig (för att kunna jäsa bättre) och då krävs ju att maskinen orkar det.
  • Ord blind

Vid ett test, tror det var råd och rön men vi låter det var osagt, så gick maskinen sönder! :-O

Jag är inte rädd för att dö, jag är rädd för att inte våga leva mitt liv till fullo.
  • Noorna
    Ord blind skrev 2010-01-01 12:42:51 följande:
    Vid ett test, tror det var råd och rön men vi låter det var osagt, så gick maskinen sönder! :-O
    Hmmm, låter inget vidare... då kanske mina farhågor är sanna ändå... {#lang_emotions_frown} 
  • Parniara
    Noorna skrev 2010-01-01 12:48:55 följande:
    Hmmm, låter inget vidare... då kanske mina farhågor är sanna ändå...  
    hihihi...den är ju i alla fall snygg
  • Noorna
    Parniara skrev 2010-01-01 12:52:03 följande:
    hihihi...den är ju i alla fall snygg
    Sant och den är ruskigt bra att vispa ägg och socker med... {#lang_emotions_wink}
  • Silversolen

Jag fick en Bosch i julklapp av mina snälla föräldrar. Jag är jättenöjd med den! Jag har i och för sig bara bakat tre gånger med den, men jag tycker att den funkar väldigt bra hittills. Just nu är det dessutom nån kampanj så man får med mixer och visp om man köper den röda.

En sån här var det:
    www.bosch-home.se/produkter/matberedning/k%C3%B6ksmaskiner/k%C3%B6ksmaskiner/MUM6N16R1.html?source=browse

• mrs maniac

jag suktade länge efter en kitchen aid men kom till slut fram till att det var för klen motor. köpte nya boschen som är på 1600w och det är ett riktigt köksmonster
    den är snygg den med!

Svar på tråden Kitchen Aid..?