• nyfikengrön

Avgift för röntgen vid akutbesök

Strax innan jul lyckades jag vrida till mitt knä på nå knepigt vis och det gör och gjorde svinont, dagen efter gick jag på akuten för och kolla upp det då beslöt läkaren att röntga knät. Jag fick en räkning på akutbesöket med mig hem då jag inte hade pengar just då och nu häromdagen damp en annan räkning ned i brevlådan, en räkning på 200 kronor för röntgen

Är det verkligen så att man ska betala för röntgen när man söker akut??!!! Trodde att man betalar för besöket och inte för det de gör med en där på akuten. Har aldrig hört talas om det. O varför blir man isf inte informerad att nu ska vi röntga dig och det kommer att kosta 200kr extra utöver de 300kr du betalar för akutbesöket. Fick även kryckor som jag ska pröjsa 100kr för. DET kan jag väl iofs ta men inte röntgenavgift vid akutbesök...

Nån som vet??

• Svar på tråden Avgift för röntgen vid akutbesök
  • Dundermamman

Jo, jag har fått betala röntgenavgift utöver avgiften på akutmottagning!

Jag hade en förmodad blodpropp i benet i våras och blev skickad från vårdcentral till akutmottagning och därefter till röntgen och fick betala vårdavgift på alla tre ställena! 

6 skogisar såg dagens ljus den 28:e oktober....
  • nyfikengrön

Men gud så dåligt att inte informera om det till patienten då de säger att de ska skicka en till röntgen.

Min mamma var väldigt sjuk i höstas och kom in akut och har skickats på röntgen flera gånger om men vad jag vet har hon inte betalat för röntgen särskilt.

Det suger ju big time o spec när man inte blir informerad innan de skickar en till röntgen.

• Tecken

Jag var på vårdcentralen en gång, och därifrån blev jag skickad till röntgen. Tror det kostade 100kr då (många år sen nu) och det blev jag informerad av både av läkaren på vårdcentralen samt personalen på röntgen.

• nyfikengrön

Det var ingen som informerade mig om att det kostade extra för o röntga sig vid ett akutbesök utöver de 300 kr man redan betalat.

• längtar och väntar

När jag var med om en olycka förra året så betalade jag bara för akutbesöket, inte för röntgen.. Behövde inte heller betala för kryckorna, men det tror jag mer var en miss av dem..

• Starkast

Det är nog olika rutiner i olika landsting.
    Här kostar akutbesöket 350kr och allt ingår.

• Starkast

Ang. kryckor, är det inte en sån anvigt man får tillbaka när man lämnar dem åter? Eftersom så många inte orkar gå tillbaka..

• längtar och väntar
    Starkast skrev 2010-01-01 13:22:24 följande:
    Ang. kryckor, är det inte en sån anvigt man får tillbaka när man lämnar dem åter? Eftersom så många inte orkar gå tillbaka..
    Jag har inte betalt för mina kryckor och inte heller lämnat tillbaka dem.. Ingen gav mig sådan info.. Det enda jag fick skriva på papper om var min rullstol.
  • cajsasmamma

I höstas när jag vad med om en körolycka(med häst) betalade jag akutavgiften på 350kr räkningen fick jag hemskickad eftersom jag blev körd direkt till akuten från skogen.

Där ingick allt vård i ett dygn, röntgen plåtar (tror att dom tog 8bilder) , sen skrev även läkarn recept och den tog dom inget extra för.

• Jalapeno

egenavgifterna varierar mellan landsting. Vissa tar betalt för rtg på akuten. Men ajg tror inte något landsting tar betalt för undersökningar som utförs på inneliggande patienter.
    Om det görs många undersökningar, många besök osv kommer man lätt upp i kostnadstaket och allt ytterligare under resten av året blir gratis.

• Starkast
    cajsasmamma skrev 2010-01-01 13:27:53 följande:
    I höstas när jag vad med om en körolycka(med häst) betalade jag akutavgiften på 350kr räkningen fick jag hemskickad eftersom jag blev körd direkt till akuten från skogen.Där ingick allt vård i ett dygn, röntgen plåtar (tror att dom tog 8bilder) , sen skrev även läkarn recept och den tog dom inget extra för.
    Kolla upp kostnaden!

Blir du inlagd ska du endast betala vårdavgift och inte avgift på akuten i de flesta landsting.
Svar på tråden Avgift för röntgen vid akutbesök