Finns här några Bagare/Konditorer?
Funderar på att utbilda mig till Bagare/konditor och undrar om ni kan berätta lite om yrket..
Vad är bra/dåligt?
Lön?
Vad består arbetsuppgifterna av?
Arbetstider?
Lätt att få jobb?
Jag vill veta allt :)
Funderar på att utbilda mig till Bagare/konditor och undrar om ni kan berätta lite om yrket..
Vad är bra/dåligt?
Lön?
Vad består arbetsuppgifterna av?
Arbetstider?
Lätt att få jobb?
Jag vill veta allt :)
Ett underbart yrke tycker jag. Visst det är tung o slitigt om man jobbar natt. I övrigt oxå. En mjölsäck väger tex 30kg o är det ett litet ställe så gäller det o klara att lyfta det.
Jag får ut ca 16 tusen i månaden nu.
Mina arbetstider är 03-11. Jobbar varannan lördag 5 timmar o är då ledig måndagen efter så jag har alltid 2 dagar ledigt. Men det varierar ju beroende på vart du jobbar.
Det är slitigt o jobba natt om man har småbarn. Just som jag jobbar så får jag dela upp min sömn. 12-16 sen 22-02. Är jag trött så händer det att jag däckar kl 20. Men jag har en förstående sambo som inte tar illa upp om jag är trött.
Jag gör allt eftersom det är ett litet bageri/konditori jag jobbar på. Tårtor, bakelser, kakor, bröd, kaffebröd. Ett stort moment som ingår är städning. Hygien är väldigt viktig.
Lätt att få jobb? Ingen aning, beror på hur duktig du är, intresserad, vars du bor osv. Ett tips är att sköta praktikerna bra. För då skapar man ett rykte om sig redan då man går i skolan. O får då lättare jobb. Som med allt annat.
Jag älskar mitt yrke.
Hej.,.
Är både utbildad bagare OCH konditor...
bra är ju kunskapen och glädjen.. man ska ju nästan brinna i kropp och själ för att utbilda sig till yrket.
negativa saker:
Obekväma Arbetstider ( speciellt natten)
tygden av arbetet Allt slit och bärande av tunga säckar från förråd, STÅ hela dagen oftast på betong golv ,
Slitage på kroppen slitage på armar och leder samt händer. etc etc----
Arbetsuppgifterna är varierande och ofta väljer man En inriktning MEN på de flesta bagerier får man lära sig det andra lite halvdant...
Bagare: Du förbereder all deg så som till matbröd, bullar, längder frallor etc etc även winerdeg, smördeg ( nästan samma )
KOnditor: DU gör tårtor , alla småkakor sockerkakor, tårtbottnar jobbar med marsipan och du kan även få göra uppvägningen till Bagarens degsatser ...
Arbetstider kan vara väldigt varierande från ett industribageri där det jobbas dygnet runt eller i det lilla på hörnet som kanske börjar att jobba kl 02:00 på natten för att hinna med att öppna till kl 06.
oftast börjar bagaren till 2 el 3 på natten ovh jobbar till ca 10-12 tiden på förmiddagen.
konditorn kan börja vad 6 tiden till 2-3 tiden på eftermiddagen... sen har du biträden som jobbar i butiken från öppningsdags till stängning... oftast i shift.
lönen är varierande men oftast följer den fackets kollektivavtal om du är nyutbildad .. har du specialkunskaper kan du förhandla frm en bättre lön. annars är det löneförhandlöing som gäller...
ofta får man jobb på det bageri som man gjort delar av sin praktik.. själv finner jag det svårt på marknaden då många inte anställer... man vill oxå se arbetslivserfarenhet men det har man inte som nyutbildad så då kommer man inte in iheller...
1000 tack för era svar :)
fler är välkomna!
Spännande, jag går precis i samma funderingar och läser gärna om fler med erfarenhet i yrket.
Cherry, var har du tänkt studera?
Jag med, fast det är rätt lösa planer än så länge. Jag blir arbetslös nu i januari och måste hitta på något annat att göra fram till hösten och man vet ju aldrig om man hittar något annat att fastna för på den tiden.
Här är en till med funderingar på att bli bagare eller konditor. Också isåfall igöteborg.
Berätta gärna lite mer om utbildningen om ni vet något. Vilka förkunskaper som behövs och sånt där.
Ni som tänkt söka till göteborg. Sök nu! kursstart i feb, sista ansökan 15 jan tror jag det var.
de som söker nu "får" ha gått gymnasiet. i höst får de utan gymnasiekompetens förtur.
www.GRvux.se
jag kan inte söka då jag bor i halmstad och det går inga tåg så att jag är i skolan 06.15 när skolan börjar vissa dagar :(
men lycka till ni!