Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Stargirl

Cybex bilstol

Vi har en bältes stol till 8 åringen från Cybex som vi köpte för att den fått bra i tester och att den ser väldigt gedigen ut. Nu ser jag att de har en annan stol som verkar bra men jag fattar inte om den är vändbar.

http://cybex-online.com/site/se/products/car-seats/pallas.html

Är den det? Vet ngn?

Vi har en Akta Graco cosmic som är redan 6 år gammal och skulle vilja byta ut den till en ny. I andra bilen har vi en Two way plus som är rymlig men jag tycker inte den har så bra sidoskydd som jag skulle önska.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Svar på tråden Cybex bilstol
  • Cecese

Jag hittade ingen info på sidan om det men jag är 99,9 % säker att den bara är framåtvänd. Jag skulle absolut inte rekommendera den stolen. Jag skulle istället rekomendera en Britax twoway eller multi-tech.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och ♂ oktober -08
  • Joico

Du ska alltså ha en bakåtvänd stol? Till ett yngre syskon?

• Stargirl
    Cecese skrev 2010-01-01 13:08:42 följande:
    Jag hittade ingen info på sidan om det men jag är 99,9 % säker att den bara är framåtvänd. Jag skulle absolut inte rekommendera den stolen. Jag skulle istället rekomendera en Britax twoway eller multi-tech.
    Jag ska ha en ny bakåtvänd till våran 3 åring. Vi har redan en Two Way plus men jag tycker sidoskyddet är för klent. Men vill egentligen byta ut våran Cosmic som är så gammal. Låset krånglar och tyget är blekt.
    Joico skrev 2010-01-01 13:15:35 följande:
    Du ska alltså ha en bakåtvänd stol? Till ett yngre syskon?
    Till 3 åringen. Stolen som vi redan haft i 6 år har de äldre syskonen redan använt.
  • Joico
    Stargirl skrev 2010-01-01 13:18:08 följande:
    Till 3 åringen. Stolen som vi redan haft i 6 år har de äldre syskonen redan använt.
    Kolla på en Britax Multi tech då? Men tänk inte på att den är vändbar, vändbara stolar bör inte användas framåtvänt då de finns kompromisser som gör att de inte är optimala framåtvänt. Bakåtvända fungerar de utmärkt men köpt hellre en bältesstol när det är dags för det..
  • Stargirl
    Joico skrev 2010-01-01 13:20:27 följande:
    Kolla på en Britax Multi tech då? Men tänk inte på att den är vändbar, vändbara stolar bör inte användas framåtvänt då de finns kompromisser som gör att de inte är optimala framåtvänt. Bakåtvända fungerar de utmärkt men köpt hellre en bältesstol när det är dags för det..
    Ja det vet jag. De stora har en bältesstol. Men just Cybex stolen blir ju en bältes stol när barnen växer ur den. Därför såg den så bra ut. Men om dne inte är vändbar vill jag ju inte ha den.
    Deras bältes stolar är väldigt bra faktiskt. Vi har en sådan och skulle vilja byta ut alla de vi har mot sådana. Mycket bra sidoskydd som Britax bältes stolarna inte har....eller känns inte så iaf.
  • Joico
    Stargirl skrev 2010-01-01 13:38:41 följande:
    Ja det vet jag. De stora har en bältesstol. Men just Cybex stolen blir ju en bältes stol när barnen växer ur den. Därför såg den så bra ut. Men om dne inte är vändbar vill jag ju inte ha den. Deras bältes stolar är väldigt bra faktiskt. Vi har en sådan och skulle vilja byta ut alla de vi har mot sådana. Mycket bra sidoskydd som Britax bältes stolarna inte har....eller känns inte så iaf.
    Jag kanske missförstår dig.. men jag sa ju nyss att vändbara stolar inte är bra framåtvända? Oavsett om dom blir som en bältesstol. Britax Multi tech blir också något som liknar en bältesstol när den används framåt, men viktgränsen är lägre, själva stolen väger nästan dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol osv.
  • Stargirl
    Joico skrev 2010-01-01 13:44:10 följande:
    Jag kanske missförstår dig.. men jag sa ju nyss att vändbara stolar inte är bra framåtvända? Oavsett om dom blir som en bältesstol. Britax Multi tech blir också något som liknar en bältesstol när den används framåt, men viktgränsen är lägre, själva stolen väger nästan dubbelt så mycket som en vanlig bältesstol osv.
    Jag har aldrig sett stolar som blir bältes stolar när man vänder på dem. Har bara sett stolar som ser likadana ut när man vänder på dem. Därför var jag nyfiken på denna. Men ska kika på Multitech stolen. Den är ny för mig.
  • thecarseatlady

Stolen du länkade till är inte vändbar, det är en framåtvänd stol som kan användas från 9-36kg. Upp till 18kg spänner man fast barnet med skölden, så barnet har inga egna bälten. Livsfarligt om du frågar mig... Sen när barnet är 15-18kg används stolen som en vanlig bältesstol med bilens bälte. Men själv skulle jag inte ens använda den så, för den väger 9,5kg....

Two-wayn har visserligen lägre sidoskydd än en del andra stolar, men den skyddar nog väldigt bra ändå. För som du säkert redan vet är det riktningen som stolen monteras i som är avgörande för säkerheten.

Du kan ju testa men en Multi-tech i bilen och se vad ni tycker om den. Den har ju bättre sidoskydd, men det innebär också att den inte är riktigt lika öppen och rymlig som Two-wayn. Fast din flicka var väl ganska liten om jag minns rätt? Multi-tech ger ofta också barnet lite sämre benutrymme än vad Two-wayn gör.

Är det en Sybex Solution X ni har? Den verkar väldigt bra! :o)

• Stargirl
    thecarseatlady skrev 2010-01-01 16:17:20 följande:
    Stolen du länkade till är inte vändbar, det är en framåtvänd stol som kan användas från 9-36kg. Upp till 18kg spänner man fast barnet med skölden, så barnet har inga egna bälten. Livsfarligt om du frågar mig... Sen när barnet är 15-18kg används stolen som en vanlig bältesstol med bilens bälte. Men själv skulle jag inte ens använda den så, för den väger 9,5kg....Two-wayn har visserligen lägre sidoskydd än en del andra stolar, men den skyddar nog väldigt bra ändå. För som du säkert redan vet är det riktningen som stolen monteras i som är avgörande för säkerheten. Du kan ju testa men en Multi-tech i bilen och se vad ni tycker om den. Den har ju bättre sidoskydd, men det innebär också att den inte är riktigt lika öppen och rymlig som Two-wayn. Fast din flicka var väl ganska liten om jag minns rätt? Multi-tech ger ofta också barnet lite sämre benutrymme än vad Two-wayn gör. Är det en Sybex Solution X ni har? Den verkar väldigt bra! :o)
    Ja då är den ju inget för oss. Two way och Cosmic funkar bra för stunden. Ska kolla på Multitech stolen oxå.  Ja det är just den vi har. Riktigt bra stol. Våran stora och långa 8 åring sitter i den i framsätet. Vill köpa den till dottern också när den behövs. En av våra bältes stolar är lite klen för min smak (äldre modellen av Gracos) den vill jag byta ut. Två bilar kräver ju 6 stolar för oss som har tre barn
Svar på tråden Cybex bilstol