• camillas1985

Dåligt med för mycket citron?

Kan det på något sätt vara dåligt för mig eller barnet när jag äter mycket citron? Just nu dricker jag koncentrerad citron på flaska och då dricker jag minst 250ml om dagen. Vet inte hur många citroner de tagit saft från men det blir ju en del. Jag skulle kunna dricka det dubbla men försöker låta bli för att jag är rädd för magont eller om det kan hända annat.
    Många rynkar nog på näsan och tänker usch vad äckligt men det är ju bara så gott =).

Någon som vet?

• Svar på tråden Dåligt med för mycket citron?
  • Emerun

C-vitamin är inte farligt, kroppen tar upp det du behöver sen kissar du ut resten.

• snövit8902

ja åt ungefär 2 hela citroner varje dag så nej ja tro inte de e farligt hehe

• camillas1985

Vad bra då kan jag lungt fortsätta dricka citronen då. Måste bli en 15 citroner om dagen som jag dricker saften från så vitaminer får jag då i mig iaf.

• lill linda 82

citron är bra för phbalansen i urinet eller vad det nu är. citron motverkar ju uvi osv... så det är ju bara en fördel att trycka i sig citron både för urinets skull och för cvitaminens skull..

• MLT

Det hoppas jag inte, för jag har fått ett himla sug efter citron nu när jag är gravid, har det nästan till allt :)

• Rosenskära

TS Om jag var u skulle jag hellre pressa juicen från riktiga citroner, helst ekologiska så slipper du konserveringsmedel och annat skräp. Jag är ochså fasligt förtjust i citrusfrukter men jag försöker hitta eko eftersom just citrus besprutas väldigt mycket.

• camillas1985
    Rosenskära skrev 2010-01-01 15:46:38 följande:
    TS Om jag var u skulle jag hellre pressa juicen från riktiga citroner, helst ekologiska så slipper du konserveringsmedel och annat skräp. Jag är ochså fasligt förtjust i citrusfrukter men jag försöker hitta eko eftersom just citrus besprutas väldigt mycket.
    Det är ekologisk citronjuice så jag hoppas ju att den är fri från besprutning. Pressa själv skulle jag aldrig orka tyvärr.

Men hur är det med det här sura och tänder? Är det frätande eller ingen fara där heller?
  • Lajkie
    camillas1985 skrev 2010-01-01 17:22:06 följande:
    Det är ekologisk citronjuice så jag hoppas ju att den är fri från besprutning. Pressa själv skulle jag aldrig orka tyvärr. Men hur är det med det här sura och tänder? Är det frätande eller ingen fara där heller?
    Det borde ju inte vara ngn fara, det är ju en sån kort period man sysslar med dessa matnojor o så länge man borstar noga morgon o kväll så borde de väl va ok?
    (¯`°?.¸ ღ ♥ Sandra nov -06 ♥ Nelly okt -08 ♥ Lillebror bf april -10 ♥ ღ ¸.?°´¯)
  • Helstsyskonnu
    camillas1985 skrev 2010-01-01 17:22:06 följande:
    Det är ekologisk citronjuice så jag hoppas ju att den är fri från besprutning. Pressa själv skulle jag aldrig orka tyvärr. Men hur är det med det här sura och tänder? Är det frätande eller ingen fara där heller?
    Det är frätande så tänk på att inte borsta tänderna direkt efteråt, vänta en halvtimme eller så. Om du sköljer munnen med vanligt vatten när du druckit citron så neutraliserar det lite.
  • With a devilish smile

Jag hällde i mig citron första graviditeten & käkade ett par om dagen .

Gick tom med en sån flaska i väskan , hjälpte bra mot mitt hemska illamående & kräkande. Min dotter har inte tagit skada mer än att hon kan sitta & dricka citron utan att röra en min så hon blev nog lite härdad ;)
    Min BM sa att det var bra , för det är ju gott om c-vitaminer haha
    Ängla 081028 & Bebis BF 100707
  • IVFmamma

Jag drack vinäger varje dag när jag väntade dottern så jag tror inte att citron är någon fara

• camillas1985

Rätt så gammal tråd och min citron nojja försvann som tur var under graviditeten MEN vanligt citronvatten är ju inte samma sak som att dricka den från en flaska då den är koncentrerad. Ska jag få ut den mängden när jag pressar själv så får jag köpa alla citroner i affären skulle jag =). Att lägga lite citron i ett glas blir ju inte på långa vägar samma sak =).

Isak 090201 William 100721 Ellen 120708
Svar på tråden Dåligt med för mycket citron?