• Ung kvinna

Svullet underliv!

idag märkte jag att mitt underliv var JÄTTEsvullet! Det var helt sjukt svullet och jag blev lite orolig...Jag ser ju inte underlivet längre sen magen kom i vägen, men jag kände och såg sedan med en spegel! Fick en liten chock....

Är detta vanligt? Varför får man så isåfall?

• Svar på tråden Svullet underliv!
  • Oggy

Jag har så och det trycker nedåt så jag vet inte hur det skall sluta! Det enda som hjälper är att sitta och ligga. Jag som har så låååångt kvar!
    Kollade i en mvc bbok pch där stod det att man brukar få så den allra sista tiden. Det känns jättejobbigt!

• Ung kvinna

Jag känner iförsej inget tryck neråt,men det känns skrämmande när blygdläpparna är så svullna! Usch...

• Oggy

Du har ju inte så långt kvar och det släpper när barnet är fött! hade aldrig såhär med min första. Men denna grav. har jag alla krämpor man kan få typ...

• Lm71

Det brukar gå bort efter förlossningen. Jag har själv haft samma bekymmer med mina tidigare barn & lär väl förmodligen råka ut för det igen... Det en form av åderbråck men till skillnad mot de som man kan få på benen så försvinner dessa,medans de på benen gärna stannar kvar, har jag märkt. Beror på att barnet ( livmodern) trycker på så att återflödet av blod till hjärtat försvåras. Dock helt ofarligt...Lycka till

• MissS

Ja jag tänkte faktiskt fråga samma sak...
    min är oxå helt sjukt svullna och det gör så ont och det trycker hela tiden.
    Ibland får jag för mig att jag redan börjat att öppna mig...

Sen såg jag att jag hade blivit helt blå på baksidan av låret :(

• Ung kvinna

Nu fattar jag ingenting...åderbråck? Alltså jag talar om svullna blygdläppar.

• Cillisen

Jag hade så under min graviditet. (födde för 11 veckor sen) Det är helt normalt, det försvinner efter förlossningen!

• Elias och Tuvas mamma

jag e me svullen o öm.. undrar me om det ska vara såå.. :/ känns inte bra när man går på toa i allfall.. :( kan vara för att man e såå möe på toa o torkar sej hela tiden..kanske..

• Missboss

Svullen, röd, öm, irriterad och svider när man torkar sig kan vara en svampinfektion som ej gett klåda.

• yaaniz

Jag är oxå svullen där nere.
    fullt normalt då man får mer blod i kroppen under en graviditet
    och muttan är ju ett blodfyllt ställe i sej och kan bli mer under gravidtet.

//Jaana 12 dagar kvar tills BF

• MissS

Ung kvinna...
    Jag pratade oxå om MITT svullna underliv först innan jag gled in på MINA åderbråck...typ..
    Men det kanske var onödigt att ta upp? :)

• MissS

sorry "Ung Kvinna"
    jag trodde att du pratade med mig...
    nån mer som blivit lite snurrig av att vara med barn? :)

• Jessica med Seth

Har också känt att mitt underliv blivit väldigt svullet. Men det har inte gjort ont eller ömmat. Idag tog jag mod till mig o kollade efter att jag duschat i spegel (magen är ju ivägen sen ett tag tillbaka.

Jag blev jätte rädd! Jag kände inte igen det alls! Det va VÄLDIGT svullet!
    Helt ärligt så va det jätte fult där nere... hoppas verkligen att detta går tillbaka
    efter förlossnigen för jag blev jätte ledsen av "upptäckten"

Önskar jag inte kollat efter.....

• Ishari

jag ahde problem med svullnad i början av graviditen.. tror det inte e nån fara.. men ring MVC om du är orolig och fråga vetja

• appelsinen

Hej,

Jag är svullen med... mer framtill på muffen (blygdbenet).. alldeles mjukt
    Trodde jag inbillade mig så min kille fick känna och konstatera att det faktiskt var så
    Är svullen mellan ochså. Är i vecka 33+5 och har desstom kännt tryck nedåt i några veckor.. inte blir det bättre. Det är väl barnet som börjar borra sig ned. Gör ont (typ i "gånggärnen" mellan benen) när jag går. Har mått bra annars så jag skall inte klaga men jag älskar att promenera och är så sugen att gå ned på stan idag men vet inte om jag orkar!! Så frustrerande.....!!!

Kram

• Ung kvinna

MissS: Det är lugnt! Man blir lite snurrig när man är gravid =)

Jag hoppas att svullnaden går ner efter förlossningen! Men sen vet man ju inte hur man kommer att se ut efter att ha fött ut barnet.... *skrämmande*

Jag har inte varit svullen mellan benen på ett tag nu, men själva venusberget är jättemjukt!

• gullegrisen

Fullt normalt!
    Väntar mitt tredje barn och det har varit så vid dom tidigare graviditeterna också.
    Det är mycket som händer där inne,när man går på toa kan det nästan värka lite och bukta ut.Speciellt när man haft sex.Ja vacker är man kanske inte,men det försvinner ju efter förlossningen tack o lov!Det står ju faktiskt i böcker också att man kan få bråck i underlivet,och det är väl ungefär dessa symptom!

• mirre2

jag e oxå svullen och ömn känns obehagligt..bf om 20 dagar!

• LDN

japp.. känner igen det.. svullen som bara den..(måste säga att man känner sig inte så sexig direkt)

Svar på tråden Svullet underliv!