• LyNxQ

Uppsagd, vad gäller under uppsägningstiden? söka jobb och semesterdagar

Hej! Jag är föräldraledig men ska snart börja jobba igen. Tyvärr är jag uppsagd och uppsägningstiden räknas från och med då jag börjar jobba.

* Finns det någon gräns hur mycket man får vara ledig och söka jobb under uppsägningstiden? (betald ledighet) Kan de neka mig?

* Kan man anmäla sig till arbetsförmedlingen under uppsägningstiden?

* Jag har några sparade semesterdagar. Dessa kommer betalas ut i pengar efter uppsägningstidens slut. Men jag funderar på att ta ut dessa dagar under föräldraledigheten istället, för att spara FP-dagar. Funkar det? Eller riskerar jag att sänka a-kasseersättningen?

Hjälp!

• Svar på tråden Uppsagd, vad gäller under uppsägningstiden? söka jobb och semesterdagar
  • freefalling

Om du ska söka annat arbete under din uppsägningstid så får du göra det hur mycket du vill! Enda du kan behöva göra är styrka att du verkligen söker jobb.

Du kan anmäla dig på AF när du vill och det gör du givetvis också på betald arbetstid eftersom du är uppsagd. Kom bara i håg att du kan behöva kontakta försäkringskassan personligen om du vill ha VAB under uppsägningstiden. Deras datasystem klarar inte riktigt av att man är anmäld på AF fast man har ett jobb fortfarande.

För frågan om semesterdagar och akasseersättning så rekommenderar jag att du ringer din akassa för ett korrekt svar!

Lycka till!

• vintjej

TS, jag undrar vad som händer med din uppsägningstid om du bryter föräldarledigheten. Tekniskt sett är du ju inte föräldraledig om du bryter för semester och då borde logiskt sett din uppsägningstid börja gälla då. Det bör du fråga din fackförening om.

• Krokant

Jag blev uppsagd för en tid sedan och då var facket där och talade med oss anslutna. De sa att det är upp till företaget att bestämma vad de kräver av den uppsagda. Vissa företag arbetsbefriar helt, andra låter den anställda slita till sista dagen. Man har rätt att gå på intervjuer och söka nya jobb på arbetstid, men det är tveksamt om man lägga all sin tid på det. Då blir det ju samma sak som att vara arbetsbefriad. Kolla med facket om du är medlem.

• ZsaZsa

När du är föräldraledig så börjar uppsägningen att gälla den dag du återgår i tjänst.

Det bästa är om du får arbetsbefrielse. Vanligt är att du då inte längre får lön under någon mer uppsägningstid om du får ett annat jobb.

Är du i tjänst får du använda en liten tid för att söka jobb. Det innebär att du kan anmäla dig på Af, ringa några samtal och gå på några intervjuer. Men det innebär inte att du kan ägna timmar varje dag åt att söka arbete. Du jobbar fortfarande och får lön. Någon exakt gräns finns inte, så det bästa är om du pratar med arbetsgivaren om hur denne ser på saken. Men, som sagt, ännu bättre är arbetsbefrielse så kan du ägna hela dagarna åt att söka jobb.

Du kan inte kräva att ta ut semesterdagar i tid.

• LyNxQ
    vintjej skrev 2010-01-02 18:44:59 följande:
    TS, jag undrar vad som händer med din uppsägningstid om du bryter föräldarledigheten. Tekniskt sett är du ju inte föräldraledig om du bryter för semester och då borde logiskt sett din uppsägningstid börja gälla då. Det bör du fråga din fackförening om.
    Så är det nog, tänkte inte alls på det!

Nåja, så vitt jag vet ska jag arbeta under hela uppsägningstiden. Men jag är uppsagd pga arbetsbrist så jag får väl se om det finns något att göra..

Tack för era svar!
Svar på tråden Uppsagd, vad gäller under uppsägningstiden? söka jobb och semesterdagar