• stjärnflocka

Hur rengör ni amningsnappen på natten?

Ni som använder amningsnapp, hur rengör ni den på natten? Jag har en flaska med vatten och en bunke brevid sängen för att kunna skölja av amningsnappen. Men det är rätt bökigt, speciellt eftersom sonen ofta vaknar när jag utför proceduren och då ska det ammas igen...

• Svar på tråden Hur rengör ni amningsnappen på natten?
  • Izze

Strunta i det. Torka av den med en tvättlapp (utan medel på) och lägg den på en annan, ren. Så gjorde jag, hade inte orkat något annat, och min flicka är frisk och kry!

• elisch

Köp flera! Om du brukar amma 3 ggr per natt så ha 3 st i ett glas vatten och efter användning så lägger du den bara bredvid och nästa gång tar du en ny. Sen på morgonen kan du rengöra dem och koka dem. På så sätt är de alltid fräsha. Vet inte vilken sort du har men de flesta brukar ju inte kosta mer än ca 40 kr st så det tyckte jag var värt för att slippa fippla med rengöring och sånt på natten

• Eivla

Så länge vi var på BB sköljde vi bara, men hemma sedan hade vi totalt 8 st som roterade (och tappade bort emellanåt). Kokade varje morgon, och tog med i plastpåsar när vi åkte bort. Hoppas jag slipper amningsnapp denna gång (inte så sannolikt tyvärr) för sonen behövde den hela amningen på 8-9 månader.

• stjärnflocka

Sonen är bara 2,5 v gammal och har inga rutiner ännu. Det kan bli "amning" upp till 15 ggr. Men då suger han några drag, sen snuttar han bara. Det blir lite många amningsnappar att skaffa. Skulle förstås helst slippa dem helt.

• elisch
    stjärnflocka skrev 2010-01-02 14:37:56 följande:
    Sonen är bara 2,5 v gammal och har inga rutiner ännu. Det kan bli "amning" upp till 15 ggr. Men då suger han några drag, sen snuttar han bara. Det blir lite många amningsnappar att skaffa. Skulle förstås helst slippa dem helt.
    Ja då förstår jag att det blri många!
  • parvati

Jag hade ett vattenglas bredvid sängen, på morgonen tvättade jag dem.

• Sessan4

Jag har en dotter som blir 1 vecka i morgon. Jag fick börja med amningsnapp på BB eftersom mina bröstvårtor inte är så utstående, fick bara sår när tösen åt. Nu börjar bröstvårtorna komma ut mera och såren har läkt på vårtorna..
    problemet är att hon vant sig vid nappen och inte villa ta bröstvårtan..

vi får träna antar jag men hur gör ni??

• parvati
    Sessan4 skrev 2010-01-02 21:36:52 följande:
    Jag har en dotter som blir 1 vecka i morgon. Jag fick börja med amningsnapp på BB eftersom mina bröstvårtor inte är så utstående, fick bara sår när tösen åt. Nu börjar bröstvårtorna komma ut mera och såren har läkt på vårtorna.. problemet är att hon vant sig vid nappen och inte villa ta bröstvårtan.. vi får träna antar jag men hur gör ni??
    Rådet jag fick på ammningsmottagningen var att åka på semester och "glömma" ammningsnapparna hemma. Det lät väldigt läskigt eftersom man var så beroende av dem...Vi åkte däremot på semester och hade med oss napparna men på resan orkade jag inte leta efter dem varje gång så då gick det utan...

Jag kan tyvärr inte förklara närmare än så men det går även om man inte tror det!{#lang_emotions_smile} Annars går det ju bra med ammningsnappar den enda nackdelen jag kan se att risken för stockning och bölder ökar då brösten inte tömmer sig lika bra.
  • Sessilou
    Sessan4 skrev 2010-01-02 21:36:52 följande:
    Jag har en dotter som blir 1 vecka i morgon. Jag fick börja med amningsnapp på BB eftersom mina bröstvårtor inte är så utstående, fick bara sår när tösen åt. Nu börjar bröstvårtorna komma ut mera och såren har läkt på vårtorna..problemet är att hon vant sig vid nappen och inte villa ta bröstvårtan.. vi får träna antar jag men hur gör ni??
    vår son slutade med amningsnappen vid 10 veckor.
    det var bökigt med nappen men samtidigt läskigt att försöka bli av med den. Man mindes ju såren man fick i början..usha.
    men jag gjorde så att jag provade att ta bort amningsnappen de sista 5 minuterna vid varje amning, och då gick det fort..kanske nån vecka eller två tills vi inte behövde dem mera.
    Less is more=)
  • Sessilou

TS: jag hade flera st så jag tog en ny varje gång....tvättade dem på morgonen....måste erkänna att jag var himla dålig på att koka dem....det gjorde jag kanske var 3:e dag!
    sköljde dem i vatten dock efter varje amningstillfälle.

Less is more=)
Svar på tråden Hur rengör ni amningsnappen på natten?