• pluvdo

Stickande, kliande ärr?

Hej,

Det är så att jag opererade bort en utväxt (visade sig vara någon form av fettvävnad) den 26e September i år och det var första gången jag opererades för något, så jag vet inte hur länge ärr skall märkas av, direkt. Är det vanligt att det fortfarande efter drygt tre månader sticker och kliar på, i och runt ärret? Det är cirka 1-2 kvadratcentimeter stort, sticker ut lite och är ganska hårt jämfört med vanlig hud.

Bör jag uppsöka läkare eller är det fullt normalt? Själva operationen var alltså att huden runt utväxten avlägsnades tillsammans med själva utväxten och lite av vävnaden under, för att vara säker på att få bort allt. Så läkaren praktiskt taget gröpte ur mig lite. Är det normalt då att ärret fortfarande känns?

Tacksam för svar. :)

• Svar på tråden Stickande, kliande ärr?
  • KristenTjej84

Om inte salvor o dylikt som du kan fråga om i apoteket, inte hjälper så är det nog bäst att kontakta vårdcentralen!
    tror det finns hjälp att få för allting som stör, du ska inte behöva lida.
    Lycka till! kram

• KristenTjej84

Nej jag menar fuktkräm!!sorry...men kolla igenom länken gärna i alla fall!

• pluvdo

Okej, så det är vanligt/förekommer att det sticker och kliar i, innanför och runt ärret efter tre månader alltså? Allt som behövs är salva?

• Hallonbarn
    pluvdo skrev 2010-01-02 01:44:59 följande:
    Okej, så det är vanligt/förekommer att det sticker och kliar i, innanför och runt ärret efter tre månader alltså? Allt som behövs är salva?
    Jag opererades i april förra året. Mitt ärr kliar ibland om jag inte smörjer det med hudkräm. Huden i ärret blir mycket torrare än "vanlig hud". Men jag vet inte om det ska vara så eller inte.. men fråga din vårdcentral.
  • Lilly mama

Jag opererade bort min blindtarm 1987 och det kan fortfarande sticka om klia lite i ärret emellanåt. Är inte kliande ett tecken på läkning? Inte i mitt fall då kanske, men för dig? Jag tror att dte är helt normalt. Det är en del nerver som ska hitta tillbaka till varandra så känseln kommer tillbaka.

• pluvdo

Okej, får hoppas på att det inte är någon fara då. :) För det kan verkligen sticka i det ibland så det är riktigt obehagligt. Då känns det som det sticker flera centimeter in i kroppen, inte bara i ärret.

Skall testa att smörja in det och se om det blir bättre. :)

• Kan inte bli bättre än såhär

Skämtar du eller, att det kan klia! Jag har ett ärr på 103 cm 4 cm brett... det kliar, värker, hugger och allt annat jävligt och det är 4 år gammalt. Jag kliar tillbaka men det känns inte då känseln är borta, tyvärr inte nerverna under. GRRRRRRRRRRRR

• pluvdo
    Kan inte bli bättre än såhär skrev 2010-01-05 01:09:52 följande:
    Skämtar du eller, att det kan klia! Jag har ett ärr på 103 cm 4 cm brett... det kliar, värker, hugger och allt annat jävligt och det är 4 år gammalt. Jag kliar tillbaka men det känns inte då känseln är borta, tyvärr inte nerverna under. GRRRRRRRRRRRR
    Haha. Skönt att höra. ;) Att det är vanligt alltså. Eller ja, att det förmodligen inte är någon livsfarlig infektion som jag kommer dö av. Jag har som sagt inte opererats tidigare utan har bara ett egentligt ärr från när jag skadade fingret som 7-åring, men det är inte lika "djupt" som detta och känns inte alls likadant.

Skall se om det blir bättre med någon lotion ändå...
Svar på tråden Stickande, kliande ärr?