• Anonym

möjolk allergi/intolerans

Skulle vilja veta vilka symtom man får om man har möjlk allergi mjölk intolernas? och hur ställs diagnosen?

Jag får jätte ont i magen gaser illa månde och måste gå på toa minst en miljon gånger om jag äter dricker vanliga mjölk och mjölk produketer men när jag använder lakosfria produketer mår jag hur bra som helst inga symtom.

Vågar knappat gå hem til andra nu eller ut på stan för at äta eller dricka något med tanke på hur jag kan må och vilka besvär jag får.
    hur ställer läkarena diagnosenen?

• Svar på tråden möjolk allergi/intolerans
  • Chris Cross

Jag är själv laktosintollerant och om jag får i mig laktos får jag en himla magknip och sen är det diarré...inte kul.

Om du får så ont i magen och måste gå på toa så undvik mjölkprodukterna. Det finns även tabletter att köpa på apoteket som spjälkar mjölksockret. "Lactrase" tycker jag är bäst. 10 stycken för 59:- och man kan köpa större förpackningar också. Jag behöver ta två tabletter för att slippa diarrén. Vill helst inte äta tabletterna alls då magen mår bättre av att helt undvika laktosen. Nu finns det så många bra laktosfria produkter så det mesta går att ersätta.

Hos doktorn fick man förr göra en laktosbelastning, dvs dricka laktoslösning och se hur man reagerade på det. Vet ej om man numera kan ta det med blodprov.

Lycka till och var rädd om magen din! 

• Anonym (det finns)

Det finns att ta blodprov för att se om man har genetiskt laktos och laktosbelastning, jag fick det första och det visade negativt men ändå så mår jag bättre utan laktos så jag kör på det ändå, trots vad läkaren säger, för att prov kan visa fel!
    Gör det som känns bäst för dig!

Jag var extrakänslig i början, jag älskade choklad och det var en stor sorg, men med tiden har jag byggt upp toleransen, jag har lärt känna min kropp, när det är nog, så jag njuter av choklad och vissa mjölkprodukter ibland.

Som Chris Cross skriver, det finns tabletter att ta om man vill gå på tex fika hos någon.

Lycka till!

• Chris Cross

Jag längtar efter dillchips, men det är bara att låta bli eftersom det är laktos i kryddblandningen...jag tål inte det minsta laktos. Men vi brukar åka till Åland varje år i februari och då passar jag på att köpa en stor påse som är okej ("kan innehålla spår av mjölk").

• Anonym (det finns)
    Chris Cross skrev 2010-01-01 17:56:39 följande:
    Jag längtar efter dillchips, men det är bara att låta bli eftersom det är laktos i kryddblandningen...jag tål inte det minsta laktos. Men vi brukar åka till Åland varje år i februari och då passar jag på att köpa en stor påse som är okej ("kan innehålla spår av mjölk").
    Väldigt tråkigt att läsa, har varit där själv!
    Jag har en vän som är äggallergisk och har det lika svårt, fast med pizzadeg.
  • Anonym
    Chris Cross skrev 2010-01-01 17:43:09 följande:
    Jag är själv laktosintollerant och om jag får i mig laktos får jag en himla magknip och sen är det diarré...inte kul.Om du får så ont i magen och måste gå på toa så undvik mjölkprodukterna. Det finns även tabletter att köpa på apoteket som spjälkar mjölksockret. "Lactrase" tycker jag är bäst. 10 stycken för 59:- och man kan köpa större förpackningar också. Jag behöver ta två tabletter för att slippa diarrén. Vill helst inte äta tabletterna alls då magen mår bättre av att helt undvika laktosen. Nu finns det så många bra laktosfria produkter så det mesta går att ersätta.Hos doktorn fick man förr göra en laktosbelastning, dvs dricka laktoslösning och se hur man reagerade på det. Vet ej om man numera kan ta det med blodprov.Lycka till och var rädd om magen din! 
    Tack för svaret förstår att de bästa är att låat magen vila från laktons mjölkprodukter. Men som sagt de tabletter du skrev är de recpt fria eller behövs recpt på de? tänker mer på de gånger man evtuellt är bort bjuden eller om man vill ta lunch eller en fika ute på stan inte helt säkrt vet vad maten innehåller?
  • Chris Cross

Tabletterna är receptfria

Tänk på att laktos även finns i skummjölkspulver och i vasslepulver ifall du måste vara så noga. Kan vara bra att verkligen utesluta all laktos en period, vanligtvis tål man lite grann. Men jag upplever det som att ju mer man slarvar desto längre tid tar det för magen att återhämta sig.

När jag slarvar är min stora räddning nyponsoppa. Ibland är det det enda jag kan få i mig om magen är orolig. Jag bäddar mjukt och skönt med nyponsoppan och sen äter jag kokt potatis och morot i buljong. Morot stoppar även upp i magen så det är bra att äta om man är mycket lös i magen.

Hoppas du och magen din kommer bättre överens snart. Och ha en tablettkarta i väskan så har du den alltid till hands. Det är individuellt hur många tabletter man måste ta. Lycka till.

• Anonym
    Chris Cross skrev 2010-01-01 22:28:44 följande:
    Tabletterna är receptfria Tänk på att laktos även finns i skummjölkspulver och i vasslepulver ifall du måste vara så noga. Kan vara bra att verkligen utesluta all laktos en period, vanligtvis tål man lite grann. Men jag upplever det som att ju mer man slarvar desto längre tid tar det för magen att återhämta sig. När jag slarvar är min stora räddning nyponsoppa. Ibland är det det enda jag kan få i mig om magen är orolig. Jag bäddar mjukt och skönt med nyponsoppan och sen äter jag kokt potatis och morot i buljong. Morot stoppar även upp i magen så det är bra att äta om man är mycket lös i magen. Hoppas du och magen din kommer bättre överens snart. Och ha en tablettkarta i väskan så har du den alltid till hands. Det är individuellt hur många tabletter man måste ta. Lycka till.
    Ja du detta med skummjölkpulver och vasselpulver fins i mång aoliak livsmedel så de gäller att verkligen se upp och läsa förpackningarnas innehålles deklaration.

Tack för tipsen
  • Anonym

Undrar hur är de med fjällbrynt mjukost de står inte att de innehåller någon skummjölkspulver eller vaselpulver! funkar den mjukosten då?

• Mosaik31
    Anonym skrev 2010-01-02 08:54:52 följande:
    Undrar hur är de med fjällbrynt mjukost de står inte att de innehåller någon skummjölkspulver eller vaselpulver! funkar den mjukosten då?
    tyvärr inte det innehåller vassle och det är mjölkprodukt

däremot så kan du kanske äta hårdost sån ost man skivar i processen så försvinner den mesta laktosen och den pyttelilla mängd som finns kvar brukar man klara av

jag är själv laktosintolerant jag har inte testat mig då det enda läkarna har erbjudit mig är laktosbelastning och det går jag inte med på för jag vet hur dålig jag kommer att bli

när man äter borta så kan man annars ta med sig egen mat det gör jag ofta så man slipper få ont i magen och diarré

på apoteket så kan man prova att köpa Imodium eller Imodium plus det sistnämnda för oxå att man får mindre ont i magen
    dom är receptfria
    Våga Vägra Facebook!
  • Anonym
    Mosaik31 skrev 2010-01-02 09:02:07 följande:
    tyvärr inte det innehåller vassle och det är mjölkprodukt däremot så kan du kanske äta hårdost sån ost man skivar i processen så försvinner den mesta laktosen och den pyttelilla mängd som finns kvar brukar man klara av jag är själv laktosintolerant jag har inte testat mig då det enda läkarna har erbjudit mig är laktosbelastning och det går jag inte med på för jag vet hur dålig jag kommer att bli när man äter borta så kan man annars ta med sig egen mat det gör jag ofta så man slipper få ont i magen och diarré på apoteket så kan man prova att köpa Imodium eller Imodium plus det sistnämnda för oxå att man får mindre ont i magen dom är receptfria
    men står imget om vassle på paket står bara hårdost,vatten,smältsalter ,E339 ,E452, salt, maltodextrin. Allas inget om vassle som du skriver??!!

Så du undrar jag hur de kan innehålal någon som de är står på förpacknineg?? Detta är direkt av skrift från fjällbrynt mjuost förpackninen
Svar på tråden möjolk allergi/intolerans