• snusmumriken2

Kan en brandvarnare falsklarma?

Köpte två nya brandvarnare från Trygg-Hansa för ett par månader sedan.
    Idag så börjar en av dem tjuta som attan (inget litet slut-på-batteriet-pip) utan det där tjutet som varnar för brand.
    Vi blir ju skiträdda o börjar kolla överallt efter rök men hittar inget alls. Det luktar inget heller.

Kan brandvarnare falsklarma?!
    Eller är det verkligen nån brand på g nånstans som vi inte märker?!

• Svar på tråden Kan en brandvarnare falsklarma?
  • Champagne

Jag har råkat ut för det en gång, det var fruktansvärt otäckt!

• kärring jävel

Min gamla grannes brandvarnare falsklarmade flera gånger.
    Väst vad det nog när den larmade mitt i natten och han inte var hemma, då fick man springa till hyresvärden väcka henne så hon fick gå in och plocka ner den.
    Men vad orolig man blev varje gång den gjorde så.
    Tyvärr är det nog vanligare än vad man tror.

• snusmumriken2
    Champagne skrev 2010-01-01 17:28:06 följande:
    Jag har råkat ut för det en gång, det var fruktansvärt otäckt!
    Ja! Hjärtat bultar som bara den!
    Skitläskigt om det är så att det ligger o pyr nånstans... Men visst borde man väl märka om det är så?!
  • Champagne
    snusmumriken2 skrev 2010-01-01 17:31:13 följande:
    Ja! Hjärtat bultar som bara den!Skitläskigt om det är så att det ligger o pyr nånstans... Men visst borde man väl märka om det är så?!
    Oja det lär du märka. Jag vet inte om den larmar för att batterierna kanske är varma eller nåt? Men jag var ensam hemma för första gången medan resten av familjen åkte på semester. Jag var oerhört mörkrädd och min familj hade stängt av mobiltelefonen så jag kunde inte nå dem.

Jag fick slita ner hela brandvarnaren från taket till slut.
  • snusmumriken2
    kärring jävel skrev 2010-01-01 17:30:57 följande:
    Min gamla grannes brandvarnare falsklarmade flera gånger. Väst vad det nog när den larmade mitt i natten och han inte var hemma, då fick man springa till hyresvärden väcka henne så hon fick gå in och plocka ner den. Men vad orolig man blev varje gång den gjorde så.Tyvärr är det nog vanligare än vad man tror.
    Fy vad läskigt!
    De förra vi hade var inköpta på Rusta o falsklarmade mitt i natten ett par gånger... Vi höll ju på o dö när det helt plötsligt började pipa!
    Därför la vi ner lite extra pengar på dessa som vi antog vara mer kvalitet än de förra. Men om dessa också ska falsklarma så vet jag ju inte om de var värde de där extra hundralapparna ju.
  • mm m

Ja de kan falsklarma. Vet en som bodde i huresrätt då hyresvärden var ansvarig för brandvarnare, den som bodde där var inte hemma så grannarna larmade 112 och de när de inte fick tag på den boende så slog de in dörren.. Vilket är helt rätt.

Kan berätta att när den som bodde där kom hem och såg hela pådraget började fundera vad som hänt och får reda på att det är i den egna lägenheten blir minst sagt förvånad. Kunde inte bo där på närmare en vecka eftersom det inte gick att få tag i ny dörr utan de bara spikade fast en bräda över hålet vilket inte var speciellt säkert.

Men alltså ja det kan hända

• Bevabus

Ibland kan det vara fel på batterierna när dem börjar tjuta sådär helt utan anledning.

• Champagne

Pappa berättade sen att han hade haft en brandvarnare där innan som gjort precis samma sak. Så han köpte en ny, och den höll på likadant. Visst är det skumt? kan det ha något med själva platsen att göra kanske?

• snusmumriken2
    Champagne skrev 2010-01-01 17:32:48 följande:
    Oja det lär du märka. Jag vet inte om den larmar för att batterierna kanske är varma eller nåt? Men jag var ensam hemma för första gången medan resten av familjen åkte på semester. Jag var oerhört mörkrädd och min familj hade stängt av mobiltelefonen så jag kunde inte nå dem. Jag fick slita ner hela brandvarnaren från taket till slut.
    Jo iofs, fast det vore ju trevligt o märka det innan huset brunnit ner...

Oj, jag hade dött! Vågade du vara kvar ensam efter det?
  • Champagne
    snusmumriken2 skrev 2010-01-01 17:36:04 följande:
    Jo iofs, fast det vore ju trevligt o märka det innan huset brunnit ner... Oj, jag hade dött! Vågade du vara kvar ensam efter det?
    Jag tror att han satte upp en ny, fast inte i de gamla fästena utan någon meter bort och det har gått bra.

Jag är fortfarande sjukt mörkrädd och avskyr att vara ensam hemma, även dagtid.
  • snusmumriken2
    Bevabus skrev 2010-01-01 17:35:31 följande:
    Ibland kan det vara fel på batterierna när dem börjar tjuta sådär helt utan anledning.
    Ja, men dessa är ju bara några månader gamla o batterierna var såna där bra med lång livslängd stod det.
  • Mumin75

Jag har råkat ut för det en gång... och mitt i natten var det. Kommer fortfarande ihåg skräcken jag kände när jag vaknade den natten. Bodde ensam med mina tvillingdöttrar då och vaknade av det där skärande tjutet och jag bara flög ur sängen och sprang skräckslagen in till döttrarna för att rädda dom när jag upptäckte att det inte fanns någon brand.

• snusmumriken2

Än så länge så har huset inte brunnit ner...

Det verkar som att det är vanligt att de kan falsklarma då.
    Trodde man kunde kommma undan sånt med kvalitetsgrejor men det verkar inte vara fallet.
    Ja ja. Jag kommer hålla koll under kvällen iaf... Tycker det är läskigt!

Svar på tråden Kan en brandvarnare falsklarma?