• Jimia

Hur resonerar ni muslimer kring gelatin, matlagningsvin, buljong, etc?

Tänker på sådana matprodukter som innehåller något av ovanstående t ex, som just gelatingodis, köttbuljong etc.

Jag vet att en del resonerar som att alkoholen försvinner i hettan, att gelatinet i godiset (eller rent gelatin för den delen) är så pass behandlat att det inte längre är "gris" i det.

Andra använder sig av halalbuljong och undviker allt det andra.

Vad är egentligen rätt? Vad är okej?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-01-01 17:47
    Ytterligare ett par exempel.

E tillsatser innehållande "gris" som återfinns i tuggummin, bröd, mjukostar och så vidare.

Är det okej enligt dig? Har du koll?

• Svar på tråden Hur resonerar ni muslimer kring gelatin, matlagningsvin, buljong, etc?
  • Peyman

Jag har inte koll på allt, men det jag vet är gris det undviker jag.
    Det om E visste jag t.ex. inte...
    Gelatin köper jag inte, alkohol i maten vill jag inte heller ha. Sen så köper jag grönsaksbuljong.

Vad som är rätt vet jag inte. Men det är såhär jag gör.

Salama wa Dominic حبّ
  • UmmAlina

Jag använder mig varken av Gelatin, Matlagningsvin. Använder grönsaksbuljong alt halaalbuljong om jag får tag på det.

Jag anser att gelatin oavsett om det är behandlat/omvandlat fortfarande kommer från gris = haraam (icke tillåtet) detta enligt mig då.

Angående alkohol i maten så anser många att alkoholen försvinner vid upphettning, jag anser att det fortfarande är alkohol vilket jag tycker är haraam.

Dessa ämnen som funnits i tuggummi och mjukostar är ju benämnda med gelatin därför äter jag inte från dessa produkter heller.

Man får vara noga och läsa mycket på produkter.

• UmmAlina
    Jimia

Hur resonerar du själv?
  • Jimia
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:44:52 följande:
    Jimia Hur resonerar du själv?
    Svår fråga ;)

Det blir ofta konflikter här hemma om saken då jag själv inte brytt mig nämnvärt om just gelatin förutom då den är i sin rena form så att säga.
    Annars använder jag mig av grönsaksbuljong, eller ibland halal om jag råkar få tag i det.

Undviker bröd, tuggumin och allt annat som innehåller de e tillsatser jag vet kommer från gris.

Men det är svårt. Svårt att utesluta alkohol ur viss mat, då blir det istället att man får skita i dessa typer av rätter och går och saknar de istället.
  • UmmAlina

Vilken mat äter du som det är alkohol i?

• Jimia
    UmmAlina skrev 2010-01-02 16:59:53 följande:
    Vilken mat äter du som det är alkohol i?
    Ingen. Men förut. Ofast grytor ska det vara rödvin i.
  • UmmAlina

Okej, men dessa recept som innehåller rödvin i utesluter man ju bara. Man kan göra massa mat men det är smidigt att bara utesluta, tycker jag i alla fall.

• The straight way

Alkohol även om det handlar om en droppe är haram att inta. Men gelatin råder det olika åsikter om. Jag följer den åsikt om att gelatin inte är haram så jag äter de produkter som innehåller gelatin med gott samvete. 

• Flygande Mattan

Jag och min man driver en restaurang och det är verkligen svårt att hålla sig borta från grisprodukter, många av våra kunder vill ju ha dem. Jag själv är inte intresserad av att äta gris, det äcklar mig, men förmodligen så har jag fått i mig en del sådant utan att veta om det. Vi är dock stenhårda mot våra kockar och kräver att de ska lämna en sanningsenlig innehållsdeklaration på den mat de lagar.

• Um muhammed

jag anser att både gelatin och alkohol är haram oavsätt om alkoholen försvinner för jag kan inte vara säker på att det finns 0 % alkohol kvar men en sak jag har väldigt svårt för är godiset till barnen och där brukar jag oftast handla fel och låta dom ta lite gott och blandat.

Svar på tråden Hur resonerar ni muslimer kring gelatin, matlagningsvin, buljong, etc?