• Anonym (Bröllop 2010?)

Vad kostar det att hyra bröllopskläder?

Hejsan!

Eftersom det handlar om ekonomi väljer jag att vara anonym och dessutom är det inte säkert att vi har råd att gifta oss, vill därför inte skylta med våra planer heller. Jag undrar om någon vet ungefär vad det kan kosta att hyra bröllopskläder? Jag tänker mig följande bröllopsklänning:

www.kikstockholm.com/2009/brud005.html

Åt min karl funderar vi på kavaj och finbyxor. Skulle bli jättetacksam för svar, förstår att det säkert kan variera vad gäller priset men är ute efter att få veta ungefär. Gott Nytt År!

• Svar på tråden Vad kostar det att hyra bröllopskläder?
  • Anonym (Om)

Det är typ omöjligt att svara på. Min man hyrde en frack för några år sedan, för 500kr. Det var dock i förorten och där är det ju billigare. Ibland kan det t.o.m. vara billigare att köpa än att hyra.

Gott Nytt År till er också

• längtar och väntar

När jag tittade på bröllopsklänningar så kostade det runt 3000 att hyra, då ingick kemtvätt. Men sen beror det helt och hållet på vad man vill ha för klänning.

Jag valde att köpa klänning istället, kostade 5200 inkl att sy in/upp/ut.. Min man hyrde frockcoat för 2500 kr.
  • Anonym (Om)

Jag kan ju lägga till att jag köpte klänning för 3.300kr + att min man köpte kostym för ca 4.000kr. Fina märkesgrejer

• Anonym (dyrt)

När jag tittade på klänningar kostade det från ca 5000 kr och uppåt att hyra = sjukt dyrt!! 

• Anonym

Jag ska gifta mig i sommar och jag har också märkt att det i många fall är billigare att köpa än att hyra. Kan du inte finna någon gymnasieskola som har design/textil som kan hjälpa dig att sy upp ngt till en väldigt billig penning?

Alternativt, blocket.se, tradera och dylikt? Finns ju fynd.

• Tiiinkerbell

Man kan fynda på tradera och blocket. Som jag har förstått de är de dyrare att hyra. Vi ska sätta datum på bröllopet innan mars och de blir väl om 1½ år för att vi ska hinna spara pengar och planera.

• Anonym (Rutan)

Nu vet jag inte var ni bor TS,
    men när vi skulle iväg på stor middag hyrde min sambo en hel kostym, 499:- kostade det över en helg.
    Skjorta, skor och slips hade han sen innan.

• Anonym (Tjej)

Halens har ju bröllopsklänningar för helt okej pris tycker jag

• Anonym (Gift)

När jag gifte mig ville jag att det skulle vara enkelt, inte för pråligt osv. Och det slutade med att alla gäster var supernöjda och även vi! Jag hittade en outlet för bröllopsklänningar (bridaloutlet), och fick tag på en supersöt klänning för 2500!!! Passa på att kolla nu då det säkert är rea! Sen har du ju forumet bröllopstorget där de säljer begagnade klänningar för mindre än hälften! Det behöver inte kosta en förmögenhet att gifta sig! Och att hyra frack till din karl, är billigare ute i förorten än inne i stan. min mans frack kostade 500 kr att hyra.
    Tärnklänningar, 3 st, för 299 kr st, samt mina barns kostymer för 250 kr st. Inga stora summor, men INGEN kunde veta att vi köpt det billigt! {#lang_emotions_wink}

Lycka till!

• babykaboom

Tror definitivt det blir billigare för mannen att köpa. En billig kostym kostar ju typ 1500kr på HM eller Dressman.

Jag köpte min klänning för ca 3000kr, fast med slöja och skor blev det väl 5000kr... Men tror nog det finns billigare. Till dig kan det kanske vara billigare att hyra, eller leta på billiga stälen som Halens.
    Lycka till!
    Fin klänning!
  • babykaboom

www.halens.se/ProductPage.aspx&mid=1819&sort=0&dir=1

Wow så fin den här var!!! Men lite väl dyr... Tror defintitivt du kan hitta billigare på blocket, eller hyra!
    Åh jag älskar bröllop - hoppas ni har råd!
  • Stormorsan
    Anonym skrev 2010-01-02 00:57:34 följande:
    Jag ska gifta mig i sommar och jag har också märkt att det i många fall är billigare att köpa än att hyra. Kan du inte finna någon gymnasieskola som har design/textil som kan hjälpa dig att sy upp ngt till en väldigt billig penning?Alternativt, blocket.se, tradera och dylikt? Finns ju fynd.
    även på grannar.se kan man leta efter sömnadshjälp. Jag har sytt både brud och balklänningar och jag skulle säga att jag skulle ta minst 3000 kr för bara arbetet till en sådan klänning sedan kommer materialet till extra.
  • mammaNena

jag köpte en Kina klänning. alltså sydde upp en klänning från en bild, i kina, via internet. Hade med bilden till 2 sömmerskor här i stan och den ena skulle ha ca 25000:- och den andra sa att hon inte ens kunde göra den, pga alla broderade blommor det va på. (låter ju helt klart inget vidare snygg när man skriver det så ) Men den kom hem, lite stor pga av att vi gjorde den medvetet liiite större OM jag skulle gått upp i vikt. så jag fick åka till en av sömerskorna och sy in den en aning. klänningen kostade 1850:- när den kom och att sy in den kostade 750:-. 

• Gyllan

Lite beroende på när ni ska gifta er så passa på att kolla rean! De flesta brudaffärer rear ut efter sommaren/på hösten men kan ju finnas annars också. Jag hittade min drömklänning för 2500, hade kostat 9000. Hade knappt fått en klänning av den typen ens begagnad. Bilder finns i mitt galleri.

• Anonym (Bröllop 2010?)

Stort tack för alla svar! Har kollat runt lite mer, verkar inte finnas så mycket att välja på när man, som jag, har strl runt 52. Tanken var att jag skulle gå ner innan men nu hinner vi inte med det då min svärmor tyvärr är döende i cancer Vill verkligen att hon ska hinna vara med på bröllopet men det är ändå inte säkert att det går. Vet att det finns någon här som kanske känner igen mig på den här beskrivningen men snälla, röj mig inte i så fall är du snäll!

• Gyllan

har du kollat www.bridaloutlet.se, de har en hel del större tror jag och dessutom bra priser. Vet inte om du bor i Stockholm, men kanske är värt att ta en tur annars om du hittar nått!

• Bumbie

Jag är stolek 50-52 beroende på affär, jag köpte min brudklänning på eBay! 1800:- lite drygt och den satt som ett smeck! helt perfekt och underbar!! Skickade bara mina mått

• Housemouse

Jag köpte min klänning från KiK när vi gifte oss för 4 år sedan, då gick den på totalt 4.400kr. Då gick dessa klänningar inte att hyra, men det är kanske annorlunda idag. Om man räknar med att kunna sälja klänningen efteråt så blir det definitivt billigare att köpa än att hyra, om du köper från exempelvis KiK vill säga... och så får du ju precis den klänning som du vill ha, och vet att den passar direkt.

Ebay är annars ett bra tips! Tänk dock på att det kan bli dyrt om du "åker fast" i tullen, lägg på minst 25% på kostnaden så att du inte får en chock.

Till maken tycker jag absolut att det är smartare att köpa en kostym på Dressman eller liknande, en svart kostym har han ju användning för i många år även om han inte är en sådan som klär upp sig på jobbet (tex andras bröllop, begravningar). I studenttider brukar butikerna dessutom ha bra priser på kostymer.

Lycka till med bröllopsplanerna!

• Clobberella

Kik's klänningar går inte att hyra, vågar jag nästan lova. Eftersom de är gjorda av thaisiden så är det svårt att få bort fläckar, så klänningarna hade bara kunnat hyras ut en gång innan de var förstörda. Får du vatten på en thaisidenklänning så har du en fläck som inte går att få bort.
    Normalt är det polyestertyg i brud- och balklänningar, vilket tål vatten i mycket större utsträckning, och därför går att tvätta flera gånger. Dessutom är tyget kraftigare och tål lite mer påfrestningar.

Svar på tråden Vad kostar det att hyra bröllopskläder?