Hur får jag en 6 månaders bebis att hosta upp slem?
Är det någon som har något bra tips om hur jag får min 6 månaders bebis att hosta upp slem?
Är det någon som har något bra tips om hur jag får min 6 månaders bebis att hosta upp slem?
Är den förskyld och hostar mycket? isåfall kanske ni behöve ge något slemlösande, vet inte hur det är, men jag gissar att när de är så små bör man få det på recept,annars finns det slemlösande receptfritt på apoteket.
jag vill oxå veta?
Min är inte förkyld utan får ibland upp slem i halsen och det är väldigt obehagligt.
Vår lilla har varit förkyld med bland annat slemhosta. Jag tycker att det hjälpt att ge henne koksaltlösning (Renässans) i näsan. Det rinner ner i halsen och hjälper till att lösa upp slemmet och "tvingar" lillan att hosta så att slemmet lossnar lite bättre.
Om bebisar får för mkt slem i halsen så kräks de oftast upp det. Receptfria läkemedel mot slemhosta är från 2 år. Är barnet yngre så kan man kontakta läkare, det finns andra medel som kan ges om det är svår hosta.
Men att ge renässans kan ge lite lindring, liksom att ge mycket vätska då det "späder" ut slemmet och gör det tunnare.
Min sexmånadersdotter har precis varit sjuk i lunginflammation vilket innebär mycket slem i luftvägarna. Hon fick inget medel mot hostan utan enbart renässans. (och självklart penicillin) Några tips jag fått är att ge MYCKET vatten, gärna ljummet och att man kan ha lite svartvinbärssaft i som tydligen kan lösa upp slemet lite samt att barnet ska sova högt med huvudet.
Oftast rekommenderas inte hostmediciner till små barn, däremot varmt honungsvatten och söt saft i mängder. Det löser slemmet och de kräks lättare upp det då. Slemmet kan också ta sig ut via bajset. Hosta upp det klarar de inte vid den åldern.
honung ska man inte ge under aret och dessutom brukar inte sma barn kunna hosta upp slem utan dom sväljer och kräks up det.
Tack för alla tips!
Köp äppeldricka (sån barnflaska) och värm den lite, den gör att slemmet löses upp. Sen när de får ner mkt slem i magen så kräks dem upp det eller så blir det slem i bajset. Men alltså INTE honung- det är farligt för små barn!