• Morsan

Undvika vissa hudkrämer, deodoranter etc?

Hur gör ni gravida med smink, krämer, parfymer, hårprodukter, hårfärg, sprayer etc? Jag är nu i v 17 och har inte tänkt på det så mycket förrän nu, men det jag har i hyllan hemma innehåller ju all möjlig skit om man läser, och mycket är rätt starkt parfymerat. Hur mycket påverkar det bebisen i magen egentligen? Undviker ni vissa saker och byter ut mot andra mer naturliga produkter? Hittar nog inte en enda hudkräm hemma utan parabener t.ex...

• Svar på tråden Undvika vissa hudkrämer, deodoranter etc?
  • idis78

Ärligt talat så har jag inte ens orkat bry mig om vad mina krämer och grejer innehåller. Jag har även färgat håret odyl.

Mamma till världens bästa Elliot!
  • Pormoicheia

Jag undviker så mycket sånt som möjligt nu även om jag inte är gravid.

Apprentice Moraltant *back in action*
  • Morsan

Tror jag ska ta en sväng på stan och köpa på mig lite nya bra produkter. Någon som har tips på bra och giftfria? Inte ens Apoteketes produkter är ju parabenfria, och de känns ju väldigt helylle annars.

Jag tror väl egentligen inte att det är någon större fara, det är ju inte förrän nyligen man uppmärksammat den eventuella faran med innehållet i skönhetsprodukter och det har väl gått bra hittills liksom. Men eftersom jag använder rätt mycket saker så känns det kanske bra att byta ut iaf något.

• Hassselbacken

Tipst jag fick med 1:an var att inte ha så mkt parfymerade grejer på mig första tiden efter förlossningen så att barnet lär sig DIN doft och inte en massa annat "lukta gott". Tror att det är en bra grej!

• Morsan
    Hassselbacken skrev 2010-01-01 22:01:31 följande:
    Tipst jag fick med 1:an var att inte ha så mkt parfymerade grejer på mig första tiden efter förlossningen så att barnet lär sig DIN doft och inte en massa annat "lukta gott". Tror att det är en bra grej!
    Tack för tipset, det tänker jag absolut följa!
  • pajas01

Body shop shoppade jag mycket under min grav.. inte för att jag va rädd för något utan för att min hy inte gillade det..

• LillaFlingan

om du funderar på giftfria krämer,smink osv så ska du undvika ett ämne som heter ph-talater..

det har gjorts stor forskning på detta ämne, och i danmark så rekommenderar dem alla gravida att undvika phtalater!!!

då det har en oerhört negativ inverkan på pojkfoster och deras testosteronnivå..
    det kan i värsta fall göra fostret infertilt i vuxen ålder....!!!

det börjar komma på tal här i sverige, men det dröjer säkert ett par år till innan det kommer rekommendationer om det för gravida....

jag färgade håret som vanligt med 1a barnet. nu ids jag inte hålla på med det :)
    parfymer osv är det ju ingen fara med egentligen..

säger som Hasselbacken, använd parfymfritt första tiden när bebis är nyfödd för att denne ska kunna känna din doft!!!

jag använder ff parfymfritt, men det är ju för att jag är preggofant igen och har lite svårt för dofter.. + att jag inte kan ha vanlig parfym på kroppen (får onda utslag!)..

dock inte schampo,balsam och duschtvål, där har jag parfymerade produkter!:)

• Morsan

Ok, ph-talater, heter de alltid så i innehållsförteckningen också? Usch va mycket skit det finns.... Tror jag kommer använda det mesta som vanligt av det jag redan har hemma, men ska köpa en ny bra hudkräm utan dåliga tillsatser i för det är något jag använder mycket av. 

• Rosenskära

Jag kan ge några tips. Kolla in naturkosmetik.nu. Jag köper jojobaolja av henne, det är min enda ansiktskräm. Sen använder jag ekologiskt smink som hon säljer, envy eco heter det. Min ansiktshud är extremt känslig och detta är fantastiakt bra! Jag känner hur jag blir kliig av andra grejjer.

Jag har också undrat lite över apotekets Bats-deodorant. Om aluminiumkloriden är tokig? Det åär den ju givetvis, men om det någon man bör undvika, det vet jag inte. Vet ni?
  • mimspims

Tjaa parabener är ju hormonstörande, t.ex. pojkar KAN bli sterila osv... Blev oerhört förvånad och besviken då jag läste att Body Shops Cocoa butter som rekomenderas till gravida innehåller parabener och jag har använt det över halva graviditeten. Men så hittade jag ett nytt märke på Kicks som heter Kings&Queens som är helt fritt från parabener och ekologiskt, dessutom luktar de gudomligt

• Morsan

Rosenskära, tack för tipset, det ska jag kolla upp!

Mimspims, stog och höll i saker från Kings&queens häromdagen men köpte inget. Det ldoftade så mycket så jag tänkte inte ens tanken på att det skulle vara naturliga grejer, men jag får gå tillbaks. :)

Köpte på mig lite Änglamark på Konsum idag. Tråkigt med helt parfymfritt men man har ju så mycket produkter på sig som luktar ändå.

• LindaLin09

Jag använder bara eko produkter både för mig och mina barn och på www.saltindustri.com har de både för vuxna och barn. Jag använder även den unga serien Organic Young. tycker täckkrämen där är helt outstanding! Sedan är Body buttern ljuvlig och barnen älskar den och jag älskar den! Schampoot och balsamet är dyrt men jättedrygt!

ORganic body spa och organic young doftar ljuvligt, andra märken jag har testat som är ekologiska kan vara lite unkna i doften tycker jag, eller för söta. Det här är mer som Decleors dofter.

• maddan86

har köpt massa prylar till min dotter från estelle&thild de är organiska och fritt från allt skit de har även serier för vuxna! ska köpa det till mig själv dock ej så billigt.... men det är det värt!

• mini75

Dermanord är ett svenskt hudvårdmärke som bara innehåller naturliga ämnen, inga konserveringsämänen, parfymer eller parabener + hyfsat i pris! Finns havandeskapsolja där oxå!

• Dions mamma

Något som alla borde byta ut- gravid eller ej är deo med aluminium. (Giftigt för kroppen)

• Mandragora
    Morsan skrev 2010-01-01 20:47:36 följande:
    Hur gör ni gravida med smink, krämer, parfymer, hårprodukter, hårfärg, sprayer etc? Jag är nu i v 17 och har inte tänkt på det så mycket förrän nu, men det jag har i hyllan hemma innehåller ju all möjlig skit om man läser, och mycket är rätt starkt parfymerat. Hur mycket påverkar det bebisen i magen egentligen? Undviker ni vissa saker och byter ut mot andra mer naturliga produkter? Hittar nog inte en enda hudkräm hemma utan parabener t.ex...
    Jag är medveten om vad jag gör med min kropp - alltså behöver jag inte oroa mig för all skit som finns i produkterna nu när jag är gravid.

Jag föredrar naturliga produkter och har inte använt schampo, deo och liknande på flera år.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
  • Morsan
    Mandragora skrev 2010-01-31 20:59:12 följande:
    Jag är medveten om vad jag gör med min kropp - alltså behöver jag inte oroa mig för all skit som finns i produkterna nu när jag är gravid.Jag föredrar naturliga produkter och har inte använt schampo, deo och liknande på flera år.
    Oj, hur blir håret utan schampo? Använder du något annat istället?
  • Mandragora
    Morsan skrev 2010-02-01 07:16:10 följande:
    Oj, hur blir håret utan schampo? Använder du något annat istället?
    Jag tvättar vanligtvis håret med (godkända och väl utvalda) balsam men bikarbonat eller ägg fungerar lika bra.
    shakti.blogg.se | kattägd narcissistisk vegetarian och blivande prettomorsa
Svar på tråden Undvika vissa hudkrämer, deodoranter etc?