• Muppmamma

Hjälp mot spruckna och inflammerade nagelband?

Min nagelband spricker alltid på vintern, nu har jag 5 inflammerade nagelband som gör jätteont! Har småbarn så jag tvättar händerna mycket vid blöjbyte och efter allt annat "kladd"

Smörjer mig alltid efter varje handtvätt, dessutom två gånger om dagen med nagelbandskräm. Ett annat "knep" jag testat är att ta på antiseptiskkräm och dra åt sårtejp över, blir bättre men inte bra.

Har ni några bra tips?

• Svar på tråden Hjälp mot spruckna och inflammerade nagelband?
  • Silverkatten06

Har samma problem, det viktigaste för mig har jag märkt är att alltid ha vantar på när jag går ut. Det kan räcka med att jag går ute utan vantar i 10 minuter för att det ska bli mycket värre.

Kan för övrigt rekommendera locobase repair som finns på apoteket, bästa hudkrämen jag provat..
  • Muppmamma
    Silverkatten06 skrev 2010-01-01 22:53:43 följande:
    Har samma problem, det viktigaste för mig har jag märkt är att alltid ha vantar på när jag går ut. Det kan räcka med att jag går ute utan vantar i 10 minuter för att det ska bli mycket värre. Kan för övrigt rekommendera locobase repair som finns på apoteket, bästa hudkrämen jag provat..
    Tack! Det är ju mycket av och på med vantarna när man skall hjälpa två små...
    Skall testa Locobase
  • mjuik

Jag använder alltid a-creme på mina nagelband. Tycker den är helt överlägsen. Locobase är bra men a-creme funkar bättre på mina nagelband.

A-creme finns på naturapoteket och liknande affärer. Kostar dryga hundra kronor för en burk.

• Silverkatten06
    Muppmamma skrev 2010-01-02 10:54:15 följande:
    Tack! Det är ju mycket av och på med vantarna när man skall hjälpa två små... Skall testa Locobase
    Jo, jag vet. Jag hatar egentligen vantar, men märker faktiskt att händerna blir bättre om jag skärper mig och sätter på mig handskarna när det är kallt ute..
  • Achillea

Smörj in dig med sheabutter eller kokobutter, samt varma vantar gör susen

• JP01

Skffa tunna bomulsvantar (tex från apotekt) och ha under vantarna på vintern. Ofta klara man av att ha dem på och ändå fixa med att knyta skosnören, dra upp blixtlås med mera, men du exponerar inte händerna så hårt som om du tar av vantarna helt.
    Bomullsvantarna kan du dessutom använda för behandling på nätterna. Smörj in händerna ordentligt, och då speciellt nagelbanden, sätt på dig vantarna och sov med dem.

När det gäller cremé så använder jag mig av Elisabeth Ardens 8houer creám för mina hopplösa nagelband. Smörjer med den flera gånger på dag när jag får såriga nagelbandet. Dels håller jag nagelbanden smidiga då och jag riserar inte att dra upp nya flikar i såren dels tycker jag att de hjälper till och läker fortare.

• Loreen

Jag kan verkligen rekomendera tummeli. Den har funnits i finland sen urminnes tider och finns nu i sverige på www.tummeli.se.

Svar på tråden Hjälp mot spruckna och inflammerade nagelband?